Hallo,

Na ruim zes jaar werkervaring opgedaan te hebben in het hr vakgebied
wil ik mij graag verder ontwikkelen.

Kunnen jullie mij adviseren welke opleiding(en) een toegevoegde waarde hebben op de HBO opleiding P&A?

Aangezien ik ambitie heb om in de toekomst door te groeien naar een HR business partner rol/HR manager dacht ik zelf aan een master opeiding of iets in de richting van bedrijfskunde/strategie.

Aantal keer bekeken: 302

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

beste karin,

Doorgroeien kan, zoals je zelf waarschijnlijk ook wel weet op vele manieren, niet perse met een opleiding. Maar een opleiding helpt wel, mits je ook de ervaring straks hebt om door te groeien. Ik kom helaas af en toe mensen tegen die de ene opleiding na de andere volgen, vele avond uurtjes stug studeren en toch niet veel verder komen in hun carriere, omdat daar meer voor nodig is, sociale vaardigheden ontwikkelen, praktijk kennis opdoen en kunnen meepraten op niveau over beslissingen die hele organisatie aangaan (En dus ook HRM raken, bijv. een overname, ontwikkeling van een nieuw product of uitbreiding naar een nieuw land).

Mijn ervaring is echter dat als je op bepaald niveau wilt komen, vaak een masters opleiding (of oude styl universitaire opleiding) gevraagd wordt. Ook daarin heb je weer vele mogelijkheden denk aan: studie arbeidsrecht, bedrijfskunde (of bestuurskunde als je overheid/non profit als interessante scope ziet), of psychologie, om er maar eens een paar te noemen.
Opleidingsniveau is echter op een bepaald moment belangrijker dan 'wat' je precies gedaan hebt, het gaat dus vaak om denk-niveau, waar bij relevante opleiding wel extra meeteld (dus bouwkunde is minder interessant dan psychologie, tenzij je HRM in bouw bent...). Welke studie zou je zelf interessant vinden is daarbij een hele belangrijke vraag.

Denk ook na of je in toekomst in buitenland zou willen werken of voor een internationale organisatie? Dan is een opleiding die daarin voorziet goede keuze (bijv internationale bedrijfskunde) of een opleiding in het buitenland (vaak wat kostbaar, maar wel heel interessant omdat je ook nieuw netwerk kan aanboren door studie genoten die je leert kennen).

Ten slotte is het belangrijk om na te gaan welk opleidingsinstituut je je opleiding zou moeten doen. Mijn ervaring is dat meeste universiteiten toch nog steeds het beste aanbod bieden in Nederland op Masters niveau en ik ben wat minder enthousiast over hoge scholen die een masters opleiding zijn gestart,... Er zijn websites die de opleidingsinstituten (wereldwijd!) een rating geven, en je daardoor idee geven waar je geld goed besteed is. En veel (internationale) werkgevers weten ook wel grofweg dat Harvard Business School beter scoort dan Minnesota State University, maar goed dan moet je ook een hele dikke portemonaie meenemen.

SUCCES!

Eva Slootweg, HRD in Africa

RSS