HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

met HR vacatures & het beste HR forum

Contractaanpassing gedeeltelijk herstelde medewerker

Ik wil graag het contract aanpassen van een medewerker die, na het doorlopen van de WvP, niet meer in staat is haar volledige contracturen te werken. Zij werkt nu stabiel een aantal uren per week, de bedrijfsarts heeft aangegeven dat dit de eindsituatie is.

Dus, nu wil ik de arbeidsovereenkomst aanpassen (en haar dus voor een aantal uren ontslaan), zodat zij de daadwerkelijk gewerkte uren van ons betaald krijgt en de rest (gedeeltelijk) aangevuld krijgt via haar WIA-uitkering. Heb al met haar arbeidsdeskundige van het UWV gesproken, die geeft aan dat het geen probleem is, ze blijft onder de oude wet Amber vallen als ze weer uitvalt. Maar hoe zit de contractaanpassing juridisch? Moet ik een vaststellingsovereenkomst opstellen voor een gedeeltelijk ontslag?

Lees meer HR artikelen over: contractaanpassing, gedeeltelijk, herstel, ontslag, verzuim

Aantal keer bekeken: 316

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Hoi Regina,

Begrijp ik uit jouw verhaal dat deze medewerker reeds 2 jaar ziek is geweest en jullie nu het contract willen aanpassen naar de huidige situatie? Wij hebben laatst eenzelfde situatie gehad, waarin het UWV ook akkoord is gegaan met een verminderd aantal uren. We hebben echter geen vaststellingsondereenkomst opgemaakt, maar een aanpassing van de arbeidsovereenkomst. Hierin staat het volgende:

Als gevolg van uw arbeidsongeschiktheid gedurende 2 jaar en in overeenstemming met advies van het U.W.V. wordt met ingang van (DATUM) de gemiddelde arbeidsduur per week (AANTAL UREN) uren.

Van belang is wel dat zowel werkgever als werknemer hiervoor tekenen!

Succes.

Groet,
Gerina
Hoi Regina,

Ik zou kiezen voor een vaststellingsovereenkomst waarin je tegelijkertijd de mogelijkheid hebt om andere afspraken vast te leggen. Bijvoorbeeld over de gevolgen voor de pensioenopbouw, een eventuele afkoopsom en dergelijke voor de uren die de medewerker niet meer werkt.

Op de website van het uwv kun je een concept tekst daarvoor vinden.
Hoi Regina,

let wel dat bij een nieuw contract (na een vaststellingsovereenkomst) het UWV dit kan zien als een andere functie en dus is (oud) Amber niet meer van toepassing. Dan geldt bij uitval opnieuw een wachttijd van 104 weken!
Ik pleit dus voor een aanpassing/aanvulling op de bestaande arbeidsoverenkomst waarin alleen gesproken wordt over een gewijzigd aantal uren. Of een urenvermindering ook consequenties heeft voor pensioenopbouw is afhankelijk van CAO of pensioenreglement. Sommigen kennen een (gedeeltelijke) premievrijstelling bij een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Succes, Judit
Bedankt voor jullie reacties! Ik stel een vaststellingsovereenkomst op om gedeeltelijk ontslag te realiseren en maak dan een addendum waarin de uren correct worden vastgelegd.

Groetjes, Regina
Er is principieel geen verschil tussen een situatie van 100% of (bijvoorbeeld) 50% AO na 2 jaar.

Uit het WVP dossier blijkt afdoende of er sprake is van een restcapaciteit en of er binnen de poort kan worden gereïntegreerd.

Is de restcapaciteit 0% dan is ontslag (mogelijk door verstrijken 2 jaar opzegverbod) een optie maar het hoeft dus niet. Er kunnen redenen zijn om voor ontslag te gaan (werknemer zou toch weer kunnen herstellen en de eigen functie weer kunnen claimen omdat het dienstverband dan nog bestaat) of juist niet (omdat er dan geen stuwmeer aan vakantiedagen hoeft te worden betaald bij beëindiging dienstverband).

Is er sprake van een restcapaciteit van 50% en er kan binnen de poort worden gereïntegreerd dan is het nog eens formeel apart aanpassen van het contract een optie maar het hoeft dus niet. Er kunnen redenen zijn om voor aanpassing te gaan omdat werknemer bij een eventueel herstel weer een fulltime invulling zou willen claimen wat je wellicht niet zou uitkomen (overigens zul je het best moeilijk krijgen om een dergelijke wens wegens "zwaarwegende" bedrijfsbelangen af te wijzen) of juist niet omdat het in feite niet nodig is zolang de aanpassing in uren in het WVP dossier (waarin immers alle documenten door werknemer voor akkoord zijn ondertekend) al voldoende vast ligt.

RSS

14.000+ Leden

Laatste wijziging

Daisy Moleveld heeft gereageerd op Mare's HR bericht 'Enquete werknemerstevredenheid'
"Beste Mare, In 2009 ben ik afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit Master Human Resource…"
8 uur geleden
Het HRbase profiel van Daisy Moleveld is gewijzigd
8 uur geleden
HR Event geplaatst door Els ten Hengel
Thumbnail

HR counsel OndernemersAcademie Oost in OndernemersAcademie Lochem

oktober 4, 2012 om 9am tot juni 6, 2013, 12:30pm
Als HR-professional vraag jij je als geen ander af of je functioneren in lijn is met wat de…Bekijk meer
13 uur geleden
Het HRbase profiel van Frank Maes is gewijzigd
14 uur geleden
Renée Aben heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
"klopt, zo interpreteren wij het ook; het geeft gelegenheid erbij te zijn indien onder werktijd, dus…"
14 uur geleden
Anita Cornet en Wendy Coumans-Meuwissen zijn nu contacten
14 uur geleden
Anja de Kleijn deelde Rolf Baardas blogbijdrage op Twitter
15 uur geleden
HR-bericht van Ingeborg Pereira Martins

opleidingsbeleid

wie heeft er voor mij tips en voorbeelden van het schrijven/opstellen van een opleidingsbeleid voor…Bekijk meer
15 uur geleden
Status-update geplaatst door Ingeborg Pereira Martins
"Hoi, wie heeft voorbeelden/tips om beleid te schrijven op scholing/opleiding ? bedankt, groet, Ingeborg"
15 uur geleden
Anja de Kleijn deelde Rigje Rosiers blogbijdrage op Twitter
15 uur geleden
Jolanda Kramers heeft gereageerd op Ellen Achterberg's HR bericht 'geen arbeidsovereenkomst in personeelsdossier'
"Hallo Ellen,Ik sluit me aan bij de reacties die eerder zijn gegeven. De situatie die je schets komt…"
15 uur geleden
M. van de Kerkhof heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
"Nog ter aanvulling, bevallingsverlof is niet standaard één dag maar is vergelijkbaar…"
15 uur geleden

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op HRbase

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden