HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

met HR vacatures & het beste HR forum

Contractwijziging toch doorvoeren ondanks ziekte werknemer?

Een vriendin van mij heeft een werkneemster die in oktober per week 2 dagen minder wil werken. Zij vangt dit financiëel op door in het weekend wat bij te klussen. Mijn vriendin heeft dit op schrift gesteld en werkneemster heeft ondertekend. Nu heeft werkneemster problemen met haar knie en is op dit moment arbeidsongeschikt. Er is geen vervangend werk voor handen. Niet duidelijk is hoelang dit gaat duren.
Zij vraagt zich af of ze de contractwijziging wel kan doorvoeren, omdat werkneemster nu ziek is?

Aantal keer bekeken: 264

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Beste Laura,

ben niet helemaal zeker, maar volgens mij kan de geplande contractwijziging doorgang vinden omdat deze geen relatie heeft met de ziekte en al voor het ontstaan daarvan (schriftelijk) is afgesproken. Eventueel ziekengeld na de contractwijziging is dus dan gebaseerd op een lager loon (vanwege minder contracturen). Dat is helaas jammer voor betrokken werknemer. Omgekeerd zou ook voor kunnen komen en is dan 'pech' voor de werkgever, die dan ineens meer moet betalen.

Andere interessante kwestie is de afwezigheid van passend/vervangend werk in combinatie met een onduidelijke prognose. In dat geval zou buiten de deur naar passend werk gekeken moeten worden, bijvoorbeeld via collegiaal doorlenen of detachering. Dat scheelt in de loonkosten en maakt de afstand tot terugkeer in het arbeidsproces kleiner.

Succes! Judit
Dag Judith,

Dat was ook mijn reactie. Zij heeft inderdaad een schriftelijk bewijs van hetgeen is afgesproken.
Waarschijnlijk gaat het vervangend werk wel lukken. Zij heeft nog een andere zaak waar degene ook wat zittend werk zou kunnen doen, al is het maar voor een paar uur.

Dank voor je reactie!
Beste Laura,

Vooralsnog ligt de verantwoordelijkheid bij de werkneemster om eventueel terug te komen op een eerder aangegeven urenwijziging. Zij heeft haar verzoek expliciet kenbaar gemaakt door te ondertekenen.

Wat mij uit jouw posting niet helemaal duidelijk wordt is of de urenwijziging alleen voor de maand oktober geldt of dat het een blijvende urenwijziging is.

Groet,
Monique
Dag Monique,

Het betreft een blijvende urenwijziging.

Tsja, het is inderdaad zo dat werkneemster het verzoek heeft gedaan en het op schrift heeft laten zetten, maar om nu helemaal te doen als of je neus bloedt...

Ik heb haar geadviseerd om wel in gesprek te gaan met werkneemster, anders worden er over en weer aannames gedaan, die de werkrelatie wellicht niet ten goede zal komen.

Dank voor je reactie.

Groet Laura.
Hoi Laura,

Het is niet mijn bedoeling geweest de indruk te wekken dat je dan als werkgever maar moet doen alsof je neus bloedt. Vanuit goed werkgeverschap zou je de startdatum van de urenverlaging uiteraard in goed overleg wat kunnen opschuiven.

Maar, je schreef ook dat werkneemster de teruggang in uren financieel kon compenseren door elders bij te klussen. Is dan ook duidelijk hoe dat gaat in combinatie met haar knieklachten? Met andere woorden: Heeft de werkneemster wel of niet een probleem?

RSS

14.000+ Leden

Laatste wijziging

Daisy Moleveld heeft gereageerd op Mare's HR bericht 'Enquete werknemerstevredenheid'
"Beste Mare, In 2009 ben ik afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit Master Human Resource…"
8 uur geleden
Het HRbase profiel van Daisy Moleveld is gewijzigd
8 uur geleden
HR Event geplaatst door Els ten Hengel
Thumbnail

HR counsel OndernemersAcademie Oost in OndernemersAcademie Lochem

oktober 4, 2012 om 9am tot juni 6, 2013, 12:30pm
Als HR-professional vraag jij je als geen ander af of je functioneren in lijn is met wat de…Bekijk meer
13 uur geleden
Het HRbase profiel van Frank Maes is gewijzigd
14 uur geleden
Renée Aben heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
"klopt, zo interpreteren wij het ook; het geeft gelegenheid erbij te zijn indien onder werktijd, dus…"
14 uur geleden
Anita Cornet en Wendy Coumans-Meuwissen zijn nu contacten
14 uur geleden
Anja de Kleijn deelde Rolf Baardas blogbijdrage op Twitter
15 uur geleden
HR-bericht van Ingeborg Pereira Martins

opleidingsbeleid

wie heeft er voor mij tips en voorbeelden van het schrijven/opstellen van een opleidingsbeleid voor…Bekijk meer
15 uur geleden
Status-update geplaatst door Ingeborg Pereira Martins
"Hoi, wie heeft voorbeelden/tips om beleid te schrijven op scholing/opleiding ? bedankt, groet, Ingeborg"
15 uur geleden
Anja de Kleijn deelde Rigje Rosiers blogbijdrage op Twitter
15 uur geleden
Jolanda Kramers heeft gereageerd op Ellen Achterberg's HR bericht 'geen arbeidsovereenkomst in personeelsdossier'
"Hallo Ellen,Ik sluit me aan bij de reacties die eerder zijn gegeven. De situatie die je schets komt…"
15 uur geleden
M. van de Kerkhof heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
"Nog ter aanvulling, bevallingsverlof is niet standaard één dag maar is vergelijkbaar…"
15 uur geleden

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op HRbase

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden