HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

met HR vacatures & het beste HR forum

90% van al het verzuim in organisaties heeft niets met ziekte in de medische
zin te maken. Ziekte overkomt je, verzuim is een keuze. Bekende uitspraak denk ik.

Ik wil graag een lans breken om eens op een andere manier te gaan nadenken over verzuim. Persoonlijk geloof ik sterk in het slim organiseren van ‘de keten van verzuim’.
Het komt er op feitelijk neer dat je met enkel automatiseren van losse schakels (bijvoorbeeld registratie) het probleem niet oplost. Ook al denken we vaak van wel.

In de praktijk rennen we met z'n allen naar een leverancier van verzuimoplossingen, die uiteraard 'voor alles een oplossing heeft'. Uitmondend in; veel tijd, geld en energie gespendeerd, weinig resultaat. Het grappige; we blijven het accepteren. Waarom?

We moeten denk ik af van symptoombestrijding en naar de kern gaan. De basis van succes is in mijn optiek een set van strategische vitaliteitsdoelstellingen, die vervolgens uitmonden in keuzes op het gebied van proces, ICT en organisatie. Het samenbrengen van deze actoren is de grootste uitdaging.
Wat vaak ontbreekt is de samenhang. Leveranciers worden geacht deze te brengen, maar falen door hopeloos in. Bekende recept van technisch georienteerde consultants die samenwerken met HR-mensen. Gaat meestal niet goed....

Mijn werkgever heeft hier een mooi visiedocument op geschreven, die denk ik wel de kern raakt. Waar moet je beginnen, welke stappen moet je vervolgens doorlopen en welke instrumenten kun je stapsgewijs inzetten om significante resultaten te halen.

De techniek wordt door leveranciers vaak verkocht als het eureka-middel, terwijl ook goede technologie maar een derde van het probleem oplost. We hebben nog een hoop te winnen dus...

Tipje van de sluier om de keten te beheersen en verzuim(kosten) daadwerkelijk scherp te
reduceren;

1. Monitoren van arbeidsvermogen
2. Scherpe selectie aan de poort
3. Actieve begeleiding en bewaking van verzuimproces
4. Meten, analyseren en doorvertalen.

Ik ben zeer benieuwd, zijn er meer gelovigen :-?
Wat zijn de valkuilen, ervaringen, grappige anekdotes?

Laat me even weten als je behoefte hebt aan het visiedocument. Leest lekker weg, maar toch zeer volledig.

Groetjes,
Paul

Lees meer HR artikelen over: gezondheid, verzuim, vitaliteit

Aantal keer bekeken: 87

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Beste Paul,
ik ontvang graag het visiedocument op Brigitte@colibricoaching.nl
alvast dank
Groetjes,
Brigitte

RSS

14.000+ Leden

Laatste wijziging

HR-bericht van Robert van der Horst

Een ander perspectief op Matchen van organisatie en individu

Beste Lezer,In de bijlage heb ik mijn afstudeerscriptie toegevoegd. De beoordelende docenten vonden…Bekijk meer
1 uur geleden
Het HR nieuwsitem van Muriel Middeldorp werd weergegeven

Misbruik ketenregeling?

Op grond van artikel 7:668a BW komt pas een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand als…Bekijk meer
2 uur geleden
HR-bericht van Muriel Middeldorp

Misbruik ketenregeling?

Op grond van artikel 7:668a BW komt pas een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand als…Bekijk meer
2 uur geleden
HR-bericht van Wendy

Kraamverlof

Ik ben in verwarring gebracht betreft het kraamverlof:In onze CAO (technisch installatiebedrijf)…Bekijk meer
3 uur geleden
Gulita Ginsel heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Bedankt!"
4 uur geleden
Marja van der Vlis heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Beste Gulita, Ik weet dat Deloitte een dergelijke regeling heeft voor haar hele personeel. Bel naar…"
4 uur geleden
HR-bericht van Mervyn Nankoe

Het Nieuwe Werken, een verrijking of verarming?

Het Nieuwe Werken(HNW) wordt door de een geprezen en de ander vermeden. Is het wel zo voordelig als…Bekijk meer
8 uur geleden
Gulita Ginsel heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Hallo Petra,Dankjewel voor je bericht en je hulp. Ik zal je even een persoonlijk bericht sturen…"
8 uur geleden
HR-berichten van HRbase
9 uur geleden
"Beste Vincent, Ik zal je op de hoogte houden!groet, Gulita"
9 uur geleden
Het HR nieuwsitem van Rigje Rosier werd weergegeven

De gevolgen van het lenteakkoord

Op 25 mei 2012 is de tekst van het Lenteakkoord uitgelekt. Dit akkoord bevat een groot aantal…Bekijk meer
9 uur geleden
Rigje Rosier en Astrid Visser zijn nu contacten
9 uur geleden

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op HRbase

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden