90% van al het verzuim in organisaties heeft niets met ziekte in de medische
zin te maken. Ziekte overkomt je, verzuim is een keuze. Bekende uitspraak denk ik.
Ik wil graag een lans breken om eens op een andere manier te gaan nadenken over verzuim. Persoonlijk geloof ik sterk in het slim organiseren van ‘de keten van verzuim’.
Het komt er op feitelijk neer dat je met enkel automatiseren van losse schakels (bijvoorbeeld registratie) het probleem niet oplost. Ook al denken we vaak van wel.
In de praktijk rennen we met z'n allen naar een leverancier van verzuimoplossingen, die uiteraard 'voor alles een oplossing heeft'. Uitmondend in; veel tijd, geld en energie gespendeerd, weinig resultaat. Het grappige; we blijven het accepteren. Waarom?
We moeten denk ik af van symptoombestrijding en naar de kern gaan. De basis van succes is in mijn optiek een set van strategische vitaliteitsdoelstellingen, die vervolgens uitmonden in keuzes op het gebied van proces, ICT en organisatie. Het samenbrengen van deze actoren is de grootste uitdaging.
Wat vaak ontbreekt is de samenhang. Leveranciers worden geacht deze te brengen, maar falen door hopeloos in. Bekende recept van technisch georienteerde consultants die samenwerken met HR-mensen. Gaat meestal niet goed....
Mijn werkgever heeft hier een mooi visiedocument op geschreven, die denk ik wel de kern raakt. Waar moet je beginnen, welke stappen moet je vervolgens doorlopen en welke instrumenten kun je stapsgewijs inzetten om significante resultaten te halen.
De techniek wordt door leveranciers vaak verkocht als het eureka-middel, terwijl ook goede technologie maar een derde van het probleem oplost. We hebben nog een hoop te winnen dus...
Tipje van de sluier om de keten te beheersen en verzuim(kosten) daadwerkelijk scherp te
reduceren;
1. Monitoren van arbeidsvermogen
2. Scherpe selectie aan de poort
3. Actieve begeleiding en bewaking van verzuimproces
4. Meten, analyseren en doorvertalen.
Ik ben zeer benieuwd, zijn er meer gelovigen :-?
Wat zijn de valkuilen, ervaringen, grappige anekdotes?
Laat me even weten als je behoefte hebt aan het visiedocument. Leest lekker weg, maar toch zeer volledig.
Groetjes,
Paul
Lees meer HR artikelen over: gezondheid, verzuim, vitaliteit
-
▶ Plaats een reactie