Hallo,

binnen onze organisatie werken we met Twitter, Facebook en Linkedin. Dit brengt echter (nog) niet de gewenste resultaten.
Hebben jullie nog tips en trics om social media beter te benutten?

Alvast dank voor jullie reacties!

Aantal keer bekeken: 360

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Ha Sriwati. Je vraag is eigenlijk een beetje te algemeen gesteld om hier kort maar krachtig op te kunnen reageren voor mij. In ieder geval: Het boek van Jacco Valkenburg 'recruitment via Linkedin' is een tip. Goed leesbaar, helder, makkelijk. Heb je die al gelezen?

En als je wil mag je ook eens bellen hoor, 06-54607569. Ik weet er heel veel vanaf. Kan altijd. Kijken we samen even.
Succes! Fiona
Hallo Sriwati,

een mogelijkheid om social media nog interactiever te gebruiken door je medewerkers er bij te betrekken als ambassadeur is om referral recruitment online in te gaan zetten. Ik maak daarvoor zelf gebruik van Recruitr (gewoon op google te vinden!), maar er zijn ook andere applicaties (maar daar kan ik dus zelf niet over oordelen). Wellicht helpt dit jullie ook een stapje verder!

groet,
Nathalie
Hoi Sriwati,

Het inzetten van Social Media voor werving kan zeer effectief zijn, mits je dit consequent doet en zeer regelmatig twittert en berichten op LinkedIn, Facebook etc. zet. Daarnaast helpt het als je via veel andere kanalen en sites (Beknown, google, foursquare bijv.) traffic naar je vacatures genereert. De reden dat Recruitment bureaus hier vaak betere resultaten in behalen is dat het hun core business is om mensen te werven. Andere organisaties hebben een andere core business en schrijven hun site naar de doelgroep van die core business activiteiten. Om die core business te promoten werkt het gebruik van Social Media juist weer heel goed!

Het uitbesteden van de recruitment en het gebruik van Social media bij de werving & selectie is dan een interessant alternatief.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Groeten

Michel den Daas
Pienk, Office Professionals
Beste Sriwati,

Ik ben het met Fiona eens dat je vraag iets te breed gesteld is.

Ten eerste zul je moeten aangeven wat voor jou resultaat is: is dat vacatures vervullen (en hoeveel dan? en hoe snel?), het opbouwen van naamsbekendheid, het bouwen van een (beter) employer brand? Het opbouwen van een talentpool? Dit zou je door kunnen vertalen naar een of meerdere doelstellingen.

Daarnaast moet je kijken waar je doelgroep zich bevindt. Op LinkedIn zijn het voornamelijk hoger opgeleiden. Daar naar heftruckchauffeurs zoeken levert niets op.

Op basis van je doelstelling en (beoogde) doelgroep ga je kijken welk sociaal medium daarbij past. Voor het bouwen aan het employer brand kun je bijvoorbeeld denken aan activiteiten in relevante LinkedIn-groepen en op YouTube (als jouw doelgroep daar actief is).

Vervolgens zul jemoeten kijken welke resources nodig zijn. Welke content is nodig om de doelgroep aan te spreken? Hoeveel tijd heb je om actief te zijn op sociale media. Het is immers een sociaal medium. Dat betekent dat tijd en moeite geïnvesteerd moet worden in het opbouwen van relaties. Heb je die tijd? Wie binnen de organisatie houden zich allemaal bezig met recruitment via sociale media. Dat zouden inderdaad - zoals Nathalie ook al aangeeft - alle medewerkers kunnen zijn. Mits een goed referral recruitmentbeleid is opgezet kan dat zeer effectief zijn.

Veel vragen dus die je moet beantwoorden. Maar het begint bij het afbakenen van (de juiste) doelstellingen en doelgroepen. Daarna moet je pas gaan kijken welke media daarbij passen. Dat kan zelfs wel een minder bekend medium zijn....

Een laatste tip: wordt lid van de Nederlandse LinkedIn groep Social Media Recruitment. Daarin delen ruim 3.300 leden kennis en ervaringen op dit gebied.
Bedankt voor jullie reacties! Ik zal ze meenemen in de (toekomstige) werkgroep e-recruitment.

Hoi Sriwati,

ik zie dat je al veel tips heb gehad maar misschien is het voor andere toekomstige lezers interessant: Facebook heeft nu ook een jobs feature. Je kan er meer lezen op: https://recruitee.com/blog/facebook-jobs/. Hopelijk is het nuttig!

Groet, Maria
Recruitee
Applicant Tracking Software

RSS