HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

met HR vacatures & het beste HR forum

Een individu maakt het verschil. Samen maken we dat ook en zeker in organisaties.

Koninginnedag in Apeldoorn. De zieke geest van slechts één individu is genoeg om de samenleving te ontwrichten. Volstrekt egocentrisch en egoïstisch handelend, door op geen enkele wijze rekening te houden met de gevolgen voor onschuldige medemensen. Ik ben werkzaam geweest als psychiatrisch verpleegkundige en nu o.a. als psychosociaal therapeut. Vanuit die optiek spreek ik over een “zieke geest”. Niet veroordelend bedoeld maar constaterend. Ik bezie, al tientallen jaren woonachtig in Apeldoorn, de gebeurtenis vanuit de kant van de slachtoffers. Vanuit de optiek van de dader was het wellicht een wanhoopsdaad, was hij vereenzaamd, diep gefrustreerd of wist hij geen raad met zijn woede en wilde hij op deze manier de aandacht op zich vestigen. We zullen het niet te weten komen, daar hij zelf overleed. Het gebeuren toont in ieder geval wederom aan, dat we een omslag moeten maken in prioriteitenstelling en ons meer moeten verdiepen in de menselijke psyché. Erkennen dat we een gespleten persoonlijkheid zijn, met enerzijds ons Zelf en anderzijds onze schijnpersoonlijkheid met de diverse schijn-ikken. Dat is onze menselijke structuur. Ons rekenschap geven van onze gemeenschappelijke waarden en normen en hun oorsprong. Van onze onderlinge banden en verbondenheid enerzijds en onze bindingen en gebondenheid anderzijds. Onze schijn erkennen en die zoveel mogelijk opheffen. Dat is ook van wezenlijk belang voor organisaties en zeker ook in deze recessie. Met mijn boek “De mens in de 21e eeuw”, workshops - o.a. over omgaan met boosheid - en coaching, lever ik daaraan een concrete bijdrage. Het multiculturele en de diversiteit aan spirituele invalshoeken leidt tot vele conflicten, maar is ook onze kracht en biedt een potentie aan bewustzijnsontwikkeling en -ontplooiing. Willen we de complexe problemen die globalisering met zich meebrengt hanteren en oplossen, dan dienen we mijns inziens allereerst inzicht te krijgen in de facetten van ons Zelf en onze schijnpersoonlijkheid. Zonder dat onderscheid en innerlijk inzicht in onze psyché blijven we steken in symptoombestrijding, boosheid, onverwerkte frustraties en machteloosheid. Daarom introduceerde ik de bewustwordingspsychologie, waarin zowel de levensbeschouwelijke als de psychologische aspecten van ons mens zijn onder de loep worden genomen. Door zelfreflectie en daaruit voortvloeiend zelfinzicht kunnen we komen tot de antwoorden op onze vragen, o.a. omtrent de veiligheid en de betekenis van onze samenleving op deze aarde. Ook in organisaties. Om samen tot antwoorden te komen begon ik mijn weblog http://www.bertjanvandermieden.nl. Want ook en juist samen kunnen wij het verschil maken! Voor HRM is daarin mijns inziens een cruciale en innovatieve rol weggelegd.

Bert-Jan van der Mieden
Vertrouwenspersoon / executive-coach

Aantal keer bekeken: 3

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Of HRM daar zelf in moet 'acteren' , vraag ik me af. Ik zou me kunnen voorstellen dat je als HR Professional verwijst naar goede instanties die zich daarmee bezighouden. Voor veel organisaties en bedrijven is psychologie bedrijven werkelijk - hoe spijtig dan ook - "een ver van mijn bed show".

Als HR Professional ben ik in 1980 ooit gestart binnen "De prins. Organisatieconsult & Training" / thans "Psychowerk Amsterdam", maar weet nog als de dag van gisteren hoeveel taboe er rust op persoonlijke groei en ontwikkeling, al is dat gelukkig ietwat vermindert in de loop der jaren.
Beste Leon, bedankt voor deze snelle en waardevolle reactie. Ik hoop dat de discussie loskomt. Sinds 1992 ervaar ik precies hetzelfde als wat jij beschrijft als taboe. Na een aantal succesvolle workshops over omgaan met boosheid waagde ik mij voor het eerst aan een speciale mailing daaromtrent. De respons was nul. "De buren zijn boos, wij niet." Ziekteverzuim, grijs (ziekte )verzuim en productiviteitsverlies wordt voor een groot deel veroorzaakt door psychische en sociale en relationele factoren . Over welke rol HRM daarin dient te spelen heb ik het graag, maar ik ben ervan overtuigd dat het hoog tijd wordt er nu aan te beginnen. In mijn boek "De mens in de 21e eeuw" geef ik er de inzichten en handvatten voor. Sinds 2004 is het alleen maar actueler geworden.

RSS

14.000+ Leden

Laatste wijziging

HR-bericht van Robert van der Horst

Een ander perspectief op Matchen van organisatie en individu

Beste Lezer,In de bijlage heb ik mijn afstudeerscriptie toegevoegd. De beoordelende docenten vonden…Bekijk meer
1 uur geleden
Het HR nieuwsitem van Muriel Middeldorp werd weergegeven

Misbruik ketenregeling?

Op grond van artikel 7:668a BW komt pas een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand als…Bekijk meer
2 uur geleden
HR-bericht van Muriel Middeldorp

Misbruik ketenregeling?

Op grond van artikel 7:668a BW komt pas een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand als…Bekijk meer
2 uur geleden
HR-bericht van Wendy

Kraamverlof

Ik ben in verwarring gebracht betreft het kraamverlof:In onze CAO (technisch installatiebedrijf)…Bekijk meer
3 uur geleden
Gulita Ginsel heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Bedankt!"
4 uur geleden
Marja van der Vlis heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Beste Gulita, Ik weet dat Deloitte een dergelijke regeling heeft voor haar hele personeel. Bel naar…"
4 uur geleden
HR-bericht van Mervyn Nankoe

Het Nieuwe Werken, een verrijking of verarming?

Het Nieuwe Werken(HNW) wordt door de een geprezen en de ander vermeden. Is het wel zo voordelig als…Bekijk meer
8 uur geleden
Gulita Ginsel heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Hallo Petra,Dankjewel voor je bericht en je hulp. Ik zal je even een persoonlijk bericht sturen…"
9 uur geleden
HR-berichten van HRbase
9 uur geleden
"Beste Vincent, Ik zal je op de hoogte houden!groet, Gulita"
9 uur geleden
Het HR nieuwsitem van Rigje Rosier werd weergegeven

De gevolgen van het lenteakkoord

Op 25 mei 2012 is de tekst van het Lenteakkoord uitgelekt. Dit akkoord bevat een groot aantal…Bekijk meer
9 uur geleden
Rigje Rosier en Astrid Visser zijn nu contacten
9 uur geleden

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op HRbase

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden