Koninginnedag in Apeldoorn. De zieke geest van slechts één individu is genoeg om de samenleving te ontwrichten. Volstrekt egocentrisch en egoïstisch handelend, door op geen enkele wijze rekening te houden met de gevolgen voor onschuldige medemensen. Ik ben werkzaam geweest als psychiatrisch verpleegkundige en nu o.a. als psychosociaal therapeut. Vanuit die optiek spreek ik over een “zieke geest”. Niet veroordelend bedoeld maar constaterend. Ik bezie, al tientallen jaren woonachtig in Apeldoorn, de gebeurtenis vanuit de kant van de slachtoffers. Vanuit de optiek van de dader was het wellicht een wanhoopsdaad, was hij vereenzaamd, diep gefrustreerd of wist hij geen raad met zijn woede en wilde hij op deze manier de aandacht op zich vestigen. We zullen het niet te weten komen, daar hij zelf overleed. Het gebeuren toont in ieder geval wederom aan, dat we een omslag moeten maken in prioriteitenstelling en ons meer moeten verdiepen in de menselijke psyché. Erkennen dat we een gespleten persoonlijkheid zijn, met enerzijds ons Zelf en anderzijds onze schijnpersoonlijkheid met de diverse schijn-ikken. Dat is onze menselijke structuur. Ons rekenschap geven van onze gemeenschappelijke waarden en normen en hun oorsprong. Van onze onderlinge banden en verbondenheid enerzijds en onze bindingen en gebondenheid anderzijds. Onze schijn erkennen en die zoveel mogelijk opheffen. Dat is ook van wezenlijk belang voor organisaties en zeker ook in deze recessie. Met mijn boek “De mens in de 21e eeuw”, workshops - o.a. over omgaan met boosheid - en coaching, lever ik daaraan een concrete bijdrage. Het multiculturele en de diversiteit aan spirituele invalshoeken leidt tot vele conflicten, maar is ook onze kracht en biedt een potentie aan bewustzijnsontwikkeling en -ontplooiing. Willen we de complexe problemen die globalisering met zich meebrengt hanteren en oplossen, dan dienen we mijns inziens allereerst inzicht te krijgen in de facetten van ons Zelf en onze schijnpersoonlijkheid. Zonder dat onderscheid en innerlijk inzicht in onze psyché blijven we steken in symptoombestrijding, boosheid, onverwerkte frustraties en machteloosheid. Daarom introduceerde ik de bewustwordingspsychologie, waarin zowel de levensbeschouwelijke als de psychologische aspecten van ons mens zijn onder de loep worden genomen. Door zelfreflectie en daaruit voortvloeiend zelfinzicht kunnen we komen tot de antwoorden op onze vragen, o.a. omtrent de veiligheid en de betekenis van onze samenleving op deze aarde. Ook in organisaties. Om samen tot antwoorden te komen begon ik mijn weblog
http://www.bertjanvandermieden.nl. Want ook en juist samen kunnen wij het verschil maken! Voor HRM is daarin mijns inziens een cruciale en innovatieve rol weggelegd.
Bert-Jan van der Mieden
Vertrouwenspersoon / executive-coach
Labels/tags (voorbeeld: HR, arbeidsconflict, CAO).
Dit is verplicht anders kan je nieuwsbericht niet worden teruggevonden.
Plaats samengestelde woorden tussen aanhalingstekens ("hr manager").
-
▶ Plaats een reactie