Gaan bedrijven hun grote liefde vinden via het internet? Volgens het Amerikaanse bedrijf achter www.elevatedcareers.com wel. Geautomatiseerde dating is de toekomst voor personeelsselectie. Het is objectiever, betrouwbaarder en het gaat veel sneller dan handmatig de sollicitanten uitkiezen.


Digitaal koppelen

In 2017 lanceerde eHarmony deze internetdienst voor HRM. Het bedrijf is eigenaar van de grootste Christelijke datingsite van de VS. De technologie achter de digitale huwelijksmakelaar wordt nu ingezet om het ideale bedrijfsteam te formeren. De werkwijze komt overeen met die van de traditionele romantische matchmakers. Zowel de werkgever als de sollicitant maken een uitgebreid profiel aan. Daarbij wordt aan de werkzoekende niet alleen vragen gesteld over zijn beroepskwalificaties, maar ook over persoonlijke onderwerpen. De dienst wil precies weten hoe de kandidaat in elkaar zit. Het matching algoritme baseert zich namelijk op 8 persoonlijkheidsfactoren waaronder competitiedrang, conflictstijl, integriteit en emotionele stabiliteit.

Mensbeeld

Nog los van de vraag of een werkgever dit soort informatie mag vragen van een sollicitant, kun je eens stil staan bij het denkkader van waaruit deze dienst wordt gepresenteerd. Welke filosofie steekt erachter? Een goede werkrelatie is de uitkomst van een wetenschappelijk verantwoorde match, is impliciet de aanname. Intermenselijke relaties zijn voorspelbaar en dus te vangen in een algoritme. Is dit ver gezocht? Of staan we hier anno 2018 voor open?

Zijn we er klaar voor?

Wellicht verwerpen we deze onpersoonlijke techniek omdat ze niet aansluit bij onze visie op het HR-werk. Volgens een kritische Amerikaanse commentator klinkt HR-dating als een slechte 1 april grap. Maar let op: 15 jaar geleden dachten we dit ook van het internetdaten voor singles. In 1998 ging de eerste Nederlandse datingsite voorzichtig van start. Jarenlang was daten iets voor sociale losers die het buurmeisje niet durfden aan te spreken. Momenteel is het een van de grootste verdienmodellen op het internet. Met de maatschappelijke acceptatie is het snel gegaan. We zijn er collectief van overtuigd geraakt dat de liefde op die manier te vinden is. Dat de praktijk weerbarstiger is doet niets af aan de sociale beeldvorming. Daarmee is tevens een nieuwe metafoor ontstaan voor de liefde: de match.

Wetenschap

In HR-land is de match als metafoor al langer gangbaar. Bij problemen spreken werkgevers graag over een ‘misfit’ alsof het conflict het gevolg is van een mislukte date. Tot nu toe wordt deze personeelskoppeling handmatig vastgeschroefd. Als het aan Elevated Careers ligt zal dit in de toekomst op de automatische piloot gaan. De manier waarop ze HR-managers willen overtuigen klinkt niet onbekend. Romantische datingsites die zich baseren op een algoritme (zoals Parship en eDating) voeren altijd wetenschappelijk bewijs aan voor hun product. In 2013 financierde eHarmony een onderzoek waaruit bleek dat internet-huwelijken duurzamer waren dan andere. Menselijke intuïtie kan falen en het systeem niet, is hun boodschap. Dat de wetenschap erachter omstreden is, doet daar niets aan af. We willen blijkbaar geloven dat het werkt.

Het maakbare team

Voorlopig beperkt HR-dating zich tot de ideale mix van persoonlijkheden in het team. Elevatedcareers is een pionier op dit gebied. Ze propageren het idee dat relaties een optelsom zijn van ingebakken persoonskenmerken. Een naïef idee dat past in de huidige maakbaarheidstrend. In feite staat het op gespannen voet met de roep om zelfontplooiing van de huidige generatie kenniswerkers. De match biedt immers geen mogelijkheden voor verandering.

Mensenwerk

Hoe zal het de HR vaklieden vergaan? Blijven ze sollicitatiebrieven lezen en gesprekken voeren? Of gaan ze massaal internetdaten? En hoe zal dat er dan uitzien?
Misschien kunnen we leren van de geschiedenis. In 2013 zette Tinder de datingmarkt volledig op zijn kop. Een dating-app waarbij je kiest op basis van het uiterlijk van de kandidaat. Een keuzestrategie die evolutionair gezien altijd werkte. Miljoenen singles wilden de liefde niet af laten hangen van een algoritme. Parship is voor een oudere generatie. Millennials swipen en spreken meteen af voor een face-to-face date. Als dit de toekomst is, dan blijft HR gewoon een kwestie van onderbuikgevoel.

Sjaak Vane is cultuurfilosoof, blogger en WorkLife-coach. Lees zijn blog: De Filosofische Bijsluiter. Momenteel werkt hij aan een boek over de filosofie achter nieuwe werkrelaties.

Dit blog is ook gepubliceerd op PWnet

Aantal keer bekeken: 50

Plaats een reactie