HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

met HR vacatures & het beste HR forum

Beste allen,

Op dit moment zijn wij bezig om de FTE's opnieuw te verdelen. Hoeveel FTE per HR adviseur is 'normaal'?

De een geeft aan 75 FTE de ander 200 FTE, persoonlijk denk ik tussen de 150 en 200 FTE.

Alvast bedankt voor jullie input.

Groeten, Siham

Aantal keer bekeken: 257

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Beste Siham,

Dat hangt af van meerdere factoren. Is het een groeiend bedrijf? Heeft de lijn ook een HR verantwoordelijkheid? Spelen er andere zaken waardoor er een extra beroep op de HR afdeling gedaan wordt? Zijn er projecten die opgestart moeten worden? Etc. Gemiddeld rond de 100 tot 200 fte per HR adviseur is wel een aardige schatting, maar als er veel moet gebeuren is 75 tot 100 ook wel een aardige richtlijn. Ik denk dat jullie dat zelf, op basis van de doelstellingen van jouw organisatie en HR afdeling, het beste in kunnen schatten.

Groet,
Marina
Dat is inderdaad heel erg verschillend. Hangt van de aard van de organisatie af, het opleidingsniveau van de medewerkers en hoe de positie van HR is.

Ik ging van ca. 600 FTE (wel "bulk"functies, dus veel gelijksoortig werk) naar 150 FTE (met name HBO/WO professionals) en in beide functies heb ik geen reden gehad voor verveling ;-)
Beste Siham, je vraag inspireerde mij tot het schrijven van een blog over dit onderwerp. Donderdag verschijnt hij op deze site.
Beste Rolf,

Dank voor je reactie. Ik wacht de blog af van donderdag.

Groeten, Siham
Beste Marina en Monique,

Dank voor jullie reactie. De organisatie heeft veel te verduren gehad in de afgelopen twee jaar. Op dit moment moeten wij bouwen aan de organisatie.

Groeten, Siham
Beste Siham,

Dan zou ik de verdeling van FTE per adviseur ook zeker laten afhangen van de werkdruk binnen HR. Welke zaken hebben in de afgelopen 2 jaar niet de aandacht gekregen die ze verdienden? En kun je dat oplossen met een (tijdelijke) uitbreiding van de capaciteit? En nog belangrijker: Vind jouw organisatie dat ook belangrijk genoeg om dat te willen betalen? ;-)
Hoi Siham,

Uitgaande van het gegeven dat het management verantwoordelijk is voor integraal leidinggeven, is dus de management-ondersteunende taak een gebied waar veel op aankomt. Voor een bedrijf van enige omvang is naast personeelsbeheer, opleiding en training, in- / door- en uitstroom en management-ondersteuning een ratio an 1 op 100 haalbaar. In de consulenten-groep kan je differentiëren op taak en competentie, dus senior, junior,etc.

Veel succes,
Cor Pitlo
Altijd een discussie, en 1fte op de 100 is een leidraad, maar daar zit dan de salarisadministratie bij in.
Het ligt er aan wat er al ''staat'' op P&O vlak, of dat veel nog opgebouwd moet worden.
Is het centraal werken, of zijn er filialen/vestigingen door heel Nederland/Internationaal is ook een belangrijke factor.
Wat zijn de speerpunten van de directie? Als dat terugdringen ziekteverzuim, het nieuwe werken en verhogen niveau middelmanagers, dan heb je een behoorlijke kluif.
Fte zegt ook niet alles, want veel parttimers, uitzendkrachten, bollers en bbl-ers verzwaren ook je taak.

succes!
Om misverstanden te voorkomen (straks vallen er nog ontslagen door onjuiste informatie:-), heb ik mijn blog alvast gepubliceerd.
Waar dan?
Als HR adviseur adviseer je de leidinggevenden in de lijn. Zijn dat ervaren rotten met prima people skills en nemen ze snel iets van jou aan, dan kun je met 1 HR adviseur probleemloos een zeer grote organisatie bedienen.

Zijn er veel onervaren leidinggevenden of veel ervaren beulen van managers die vele burn-outs veroorzaken, dan kon je (hopelijk tijdelijk) wel eens wat extra HR-adviseurs nodig hebben.

Kortom, het aantal fte's as such is n.m.m. bij de beantwoording van deze vraag ondergeschikt aan de kwaliteit van het (middle)management.
Houden jullie hierbij wel/niet rekening met de administratieve taken? Vooral in- en uitdiensttredingen kosten veel tijd en bijvoorbeeld subsidie-aanvragen voor opleidingen en indiensttredingen (bijv. Jobstart in de metaal).

gr Stephanie

RSS

14.000+ Leden

Laatste wijziging

Daisy Moleveld heeft gereageerd op Mare's HR bericht 'Enquete werknemerstevredenheid'
"Beste Mare, In 2009 ben ik afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit Master Human Resource…"
8 uur geleden
Het HRbase profiel van Daisy Moleveld is gewijzigd
8 uur geleden
HR Event geplaatst door Els ten Hengel
Thumbnail

HR counsel OndernemersAcademie Oost in OndernemersAcademie Lochem

oktober 4, 2012 om 9am tot juni 6, 2013, 12:30pm
Als HR-professional vraag jij je als geen ander af of je functioneren in lijn is met wat de…Bekijk meer
13 uur geleden
Het HRbase profiel van Frank Maes is gewijzigd
14 uur geleden
Renée Aben heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
"klopt, zo interpreteren wij het ook; het geeft gelegenheid erbij te zijn indien onder werktijd, dus…"
14 uur geleden
Anita Cornet en Wendy Coumans-Meuwissen zijn nu contacten
14 uur geleden
Anja de Kleijn deelde Rolf Baardas blogbijdrage op Twitter
15 uur geleden
HR-bericht van Ingeborg Pereira Martins

opleidingsbeleid

wie heeft er voor mij tips en voorbeelden van het schrijven/opstellen van een opleidingsbeleid voor…Bekijk meer
15 uur geleden
Status-update geplaatst door Ingeborg Pereira Martins
"Hoi, wie heeft voorbeelden/tips om beleid te schrijven op scholing/opleiding ? bedankt, groet, Ingeborg"
15 uur geleden
Anja de Kleijn deelde Rigje Rosiers blogbijdrage op Twitter
15 uur geleden
Jolanda Kramers heeft gereageerd op Ellen Achterberg's HR bericht 'geen arbeidsovereenkomst in personeelsdossier'
"Hallo Ellen,Ik sluit me aan bij de reacties die eerder zijn gegeven. De situatie die je schets komt…"
15 uur geleden
M. van de Kerkhof heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
"Nog ter aanvulling, bevallingsverlof is niet standaard één dag maar is vergelijkbaar…"
15 uur geleden

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op HRbase

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden