HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

met HR vacatures & het beste HR forum

Uit onderzoek van het Erasmus MC bleek recentelijk dat medewerkers met een slecht werkvermogen, gemiddeld 26,4 procent minder productief zijn dan medewerkers met een excellent werkvermogen. Zonder de illusie te hebben dat je alle medewerkers in die laatste groep kunt krijgen, is de conclusie niet voorbarig dat investeren in vitalisering van medewerkers zeer zinvol is.

Onderzoeksbureau Gartner heeft becijferd dat de mate waarin organisaties in staat zijn om haar medewerkers te vitaliseren, bepalend is voor het succes ten opzichte van haar concurrentie. Zij zien dit als de grote trend in het HR-werkveld voor de komende decennia.
Dit raakt wat mij betreft ook de kern; vitalisering draagt concreet bij aan het realiseren van organisatiedoelstellingen. Daarmee is het dus geen speeltje van HR, maar ook een belang van de top.
Ook de toekomstige krapte op de arbeidsmarkt geeft een noodzaak tot vitalisering. Als er geen mensen zijn om te werven, hoe zorgen we er dan voor dat ons primaire proces toch blijft draaien? Het verhogen van productiviteit is de kern van de oplossing.

Er wordt veel geschreven over vitalisering, met name in de gezondheidssfeer. Hoe krijgen we medewerkers zo ver dat ze een gezondere levensstijl gaan hanteren? Of kunnen we de arbeidsomstandigheden nog verder verbeteren?
Dit is een nogal eng begrip van vitaliteit, dat veel meer behelst. Vaak ontbreekt de overkoepelende visie op hoe je als HR professional de 'vitaliteitsmantra' kunt borgen/organiseren. Zodat het van papieren ambitie ook realiteit wordt. Blijvend, niet tijdelijk.

Vitaliteit heeft ook veel te maken met flexibel roosteren/zelfroostering, de ontwikkeling van competenties, management by example, innovatief werven/selecteren en een verzuimproces waarin alle dienstverleners hetzelfde belang hebben. Lees; een zo laag mogelijk verzuim.
Als je dat laatste afzet tegen het verdienmodel van de traditionele ARBO-dienstverlener (zo veel mogelijk verrichtingen) is het ook duidelijk dat de innovatie niet vanuit die hoek zal komen.

De taak voor HR-professionals is denk ik om deze aspecten samen te pakken in een overkoepelend beleid, dat direct bijdraagt aan organisatiegroei. Het is dus daarbij essentieel om vitalisering te vertalen naar realisatie van doelstellingen en ambities (kostenverlaging/omzetgroei), omdat het hoger management bij uitstek daar gevoelig voor is. Investeren is een afweging van kosten en baten, niet meer en niet minder.

Wij hebben het een en ander mooi samengevat, in een methodiek die ook echt aanslaat bij hoger management. Indien je prijs stelt op meer documentatie over dit onderwerp, dan stuur ik die graag toe. In dat geval graag even een berichtje terug, met vermelding van e-mailadres / telefoonnummer.

Lees meer HR artikelen over: innovatie, productiviteit, verzuim, vitaliteit

Aantal keer bekeken: 14

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Beste paul,

Graag nadere info, zoals boven beschreven. Je kan dat sturen naar peterdona@msn.com

Bedankt

peter dona

RSS

14.000+ Leden

Laatste wijziging

HR-bericht van Robert van der Horst

Een ander perspectief op Matchen van organisatie en individu

Beste Lezer,In de bijlage heb ik mijn afstudeerscriptie toegevoegd. De beoordelende docenten vonden…Bekijk meer
1 uur geleden
Het HR nieuwsitem van Muriel Middeldorp werd weergegeven

Misbruik ketenregeling?

Op grond van artikel 7:668a BW komt pas een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand als…Bekijk meer
2 uur geleden
HR-bericht van Muriel Middeldorp

Misbruik ketenregeling?

Op grond van artikel 7:668a BW komt pas een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand als…Bekijk meer
2 uur geleden
HR-bericht van Wendy

Kraamverlof

Ik ben in verwarring gebracht betreft het kraamverlof:In onze CAO (technisch installatiebedrijf)…Bekijk meer
3 uur geleden
Gulita Ginsel heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Bedankt!"
4 uur geleden
Marja van der Vlis heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Beste Gulita, Ik weet dat Deloitte een dergelijke regeling heeft voor haar hele personeel. Bel naar…"
4 uur geleden
HR-bericht van Mervyn Nankoe

Het Nieuwe Werken, een verrijking of verarming?

Het Nieuwe Werken(HNW) wordt door de een geprezen en de ander vermeden. Is het wel zo voordelig als…Bekijk meer
8 uur geleden
Gulita Ginsel heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Hallo Petra,Dankjewel voor je bericht en je hulp. Ik zal je even een persoonlijk bericht sturen…"
9 uur geleden
HR-berichten van HRbase
9 uur geleden
"Beste Vincent, Ik zal je op de hoogte houden!groet, Gulita"
9 uur geleden
Het HR nieuwsitem van Rigje Rosier werd weergegeven

De gevolgen van het lenteakkoord

Op 25 mei 2012 is de tekst van het Lenteakkoord uitgelekt. Dit akkoord bevat een groot aantal…Bekijk meer
9 uur geleden
Rigje Rosier en Astrid Visser zijn nu contacten
9 uur geleden

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op HRbase

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden