Sollicitanten vinden een goed werkgeversimago steeds belangrijker en werkzoekende HR-professionals zijn daarop geen uitzondering. In de sterke arbeidsmarkt voor HR hebben ze weer wat te kiezen.

Dat blijkt uit de HR Arbeidsmarkt update van  Intelligence Group in samenwerking met .... Elk jaar brengt Intelligence Group een rapport uit over de arbeidsmarkt voor HR. Ieder kwartaal volgt een update met de laatste stand van zaken.

Arbeidsmarkt voor HR

Werkgevers moeten moeite doen om een goede HR-professional aan zich te binden. Het aantal vacatures voor HR-functies blijft onverminderd hoog. Met 11.000 unieke online gepubliceerde vacatures zijn er 23 procent meer dan in hetzelfde kwartaal vorig jaar.

Favoriete werkgevers

Shell, Het Rijk en Rabobank liggen het beste in de markt onder de HR-professionals. Mannen en vrouwen blijken er iets andere voorkeuren op na te houden. Vrouwelijke HR-professionals willen het liefst voor Shell, Rabobank of Heineken werken. De top drie voor mannen wordt gevormd door het Rijk, Philips en Shell.

Markt voor mbo trekt aan

Daar waar vaak wordt gezegd dat automatisering het werk op mbo-niveau overneemt, laten de vacatures dat nog niet zien. De arbeidsmarkt voor HR laat toename van 32 procent zien voor ondersteunende functies en administratieve rollen. Hiervoor zoeken bedrijven vooral HR-medewerkers met een mbo-opleiding. De vraag naar hbo-opgeleiden is juist iets afgenomen ten opzichte van het tweede kwartaal van 2016.

Arbeidsmarktcommunicatie

Aantrekkelijke wervingsteksten en aansprekende arbeidsmarktcommunicatie zijn steeds belangrijker voor bedrijven die HR-professionals zoeken. Een goed salaris, een goede werksfeer en een aantrekkelijke inhoudelijke baan zijn de belangrijkste pullfactoren. Hbo-opgeleiden zoeken daarnaast vooral uitdaging en zelfstandigheid in hun werk. Mbo’ers vinden een vast contract belangrijker dan hbo- of WO-opgeleide HR-professionals. (Bron: PWnet)

Tip! Leer hoe HR kan blijven vernieuwen in een snel veranderende wereld tijdens het congres Anders Werken

Aantal keer bekeken: 80

Plaats een reactie