Meer vertrouwen in werkgever door technische hulpmiddelen voor personeelsmanagement

Transparantie op de werkvloer is een hot topic. Medewerkers eisen tegenwoordig dat de muren van een organisatie doorzichtig zijn en dat zij zo af en toe een blik naar binnen bij het management kunnen werpen. Open communicatie leidt uiteindelijk tot meer vertrouwen tussen werknemers, managers, werkgevers en klanten. Technische hulpmiddelen voor personeelsmanagement dragen bij aan dit vertrouwen.

Betrokken werknemers
Het streven naar meer vertrouwen en transparantie binnen een organisatie is de basis voor betrokkenheid van het personeel. Dit is ontzettend waardevol, want betrokken medewerkers bevelen hun werkgever aan bij anderen, zijn minder vaak ziek, zetten zich meer in voor hun collega’s, halen het beste uit zichzelf, voelen zich meer betrokken bij het succes van de organisatie, zijn altijd bereid anderen te helpen en tonen tot slot eigen initiatief om de organisatie te verbeteren. Personeel waarvoor HR-managers hun handen dicht mogen knijpen. Het realiseren van betrokken werknemers is alleen wel makkelijker gezegd dan gedaan. Er zijn veel interacties nodig om deze betrokkenheid op te bouwen en het kan door slechts één negatieve ervaring onderuit worden gehaald. Door nauwkeurig en transparant te werken, kunnen organisaties destructieve communicatie, zoals het achterhouden van informatie, voorkomen en uiteindelijk meer werknemers aan boord houden.

Inspraak van personeel
Selfservice en mobiele toegang tot personeelsbeheerprocessen en -informatie ondersteunen initiatieven om meer betrokkenheid te genereren. Niets is namelijk zo vervelend als gebrekkige of onvolledige informatievoorziening. Het is tijdrovend, kostbaar en ontzettend frustrerend. Door medewerkers zelf inzicht te geven in de planning en de vrijheid te geven deze aan te passen, wordt betrokkenheid gestimuleerd. Deze technologie stelt organisaties in staat hun personeel inspraak te geven in processen, zoals zelf diensten te ruilen of een vrije dag aan te vragen. Werknemers kunnen op deze manier beter hun zakelijke leven beheren. Een beter begrip en openheid bij managers en werknemers leiden tot een verbeterde samenwerking wat betreft personeelsbeheerprocessen. Uit onderzoek van Brandon Hall Group blijkt zelfs dat organisaties die werknemers toegang geven tot personeelsbeheerhulpmiddelen, minder vrijwillige personeelsverloop hadden en bijna drie keer hoger op klanttevredenheid scoren.

Selfservice wordt niet meer gezien als een taak die door HR wordt opgelegd, maar als een essentieel aspect van de relatie tussen werkgever en werknemers. Personeel eist vandaag de dag inspraak in de planning en controle over hun vrije dagen. Door hulpmiddelen te gebruiken die zorgen voor meer vertrouwen en transparantie, creëren organisaties waarde. Betere relaties met werknemers én betrokken personeel zijn het resultaat. Een win-winsituatie dus!

Aantal keer bekeken: 96

Plaats een reactie