Laatst werd er op internet opgeroepen om in tv-reclames, of commercials, weer gewoon Nederlands te praten in plaats van Engels.

Steeds meer fabrikanten prijzen namelijk dagelijks hun producten aan met Engelse teksten. Enkele voorbeelden: Taste the Feeling (Coca Cola), Power to you (Vodafone), cashback (diverse merken), Love Sex (Durex), Enjoy Plant Power (Alpro) en ga zo maar door. Het gaat vaak vooral om de slogans en pay-off (ook weer Engelse termen).

Op de werkvloer is het niet veel anders. Wie zich interessant wil voordoen, gebruikt vooral veel Engelse termen, zo lijkt het althans. Maar termen als people manager, meeting, employer branding en employee journey laten toch je tenen krullen van ergernis?

Het toppunt van ergernis is wel de reclamecampagne van het werving- en selectiebureau Young Capital dat uitsluitend Engelstalige reclames maakt. Zelfs baantjes als koerier worden daar aangeprezen als ‘parttime delivery driver’. Kom op zeg, jongeren willen toch niet uitsluitend zo in het Engels aangesproken worden.

Vacatureteksten
Ook in vacatureteksten wordt veelvuldig en overbodig Engels gebruikt. Een van de bekendste is uiteraard de ‘hands-on mentaliteit’. En functienamen zijn tegenwoordig bijna uitsluitend in het Engels. Waarom kan een Sales Executive niet gewoon verkoopdirecteur worden genoemd? Of wat dacht je van de titel ‘Inside Sales Representative’? Nog even en we zijn op het punt dat een medewerker van Bakker Bart geen bakker is, maar een bake-off manager wordt genoemd.

Verzachtende omstandigheden
Natuurlijk zijn er ook wel verzachtende omstandigheden. Het gebruik van het Engels hangt uiteraard erg af van de sector waar je je in bevindt. In de IT wordt bijvoorbeeld veel meer Engels gesproken dan in de bouw. En ook in internationaal georiënteerde bedrijven is het logisch dat er (ook) Engelse functietitels en jargon wordt gebezigd.

Maar kan de HR-professional, of de P&O-medewerker, niet proberen om een beetje zuinig te zijn met het gebruik van Engelse termen binnen bedrijven, in vacatureteksten en functietitels?

Duidelijk omschreven functienamen kunnen helpen om efficiënter te werken, maar ook goede HRM-software kan daaraan bijdragen. Lees alles over de voordelen van slimme HRM-software in de gratis whitepaper HR succesfactoren invoering e-HRM.

https://nl.visma.com/blog/best-practices-bij-de-invoering-van-e-hrm...

Aantal keer bekeken: 33

Plaats een reactie