Laatste vertelde iemand mij het volgende: “Onlangs solliciteerde ik op een vacature en van het bedrijf waar ik solliciteerde kreeg ik geen reactie, helemaal geen, zelfs niet dat mijn sollicitatie in goede orde ontvangen was.
Ik wachtte enkele dagen af en werd steeds onzekerder: was mijn sollicitatie wel in goede orde aangekomen? Ik besloot het bedrijf te bellen ik kreeg als reactie ‘Ja, luister eens, we hebben zó veel reacties, we kunnen niet iedereen berichten!’ Waarop ik vroeg of ze me konden vertellen of mijn sollicitatie wel aangekomen was? ‘Geen idee, als u uitgenodigd wordt, hoort u het vanzelf en als u niks hoort, bent u afgewezen.’ Ik geloof niet dat ik daar nog wíl werken!”

Het schijnt steeds vaker voor te komen (laatst hoorde ik in 65% a 70% van de gevallen) dat een sollicitant geen bericht krijgt van de organisatie waar men solliciteert. Dat is schokkend!

Elke Recruiter, Consultant, Intercedent, HR functionaris die personeel werft staat voor de volgende vraag: geven we een reactie, welke reactie geven we en in welk stadium?

Ik zal u vertellen wat mijn mening is en wat wij bij Pienk I Office Professionals doen. Elke sollicitant krijgt van ons direct een bevestiging van de sollicitatie, tezamen met de mededeling dat men binnen enkele werkdagen meer van ons hoort (via automatic reply). Op die manier weet de sollicitant in ieder geval dat de sollicitatie goed aangekomen is.

Vervolgens gaan de Consultants bij Pienk de sollicitaties op inhoudelijkheid beoordelen. De kandidaten die het dichtst bij het profiel komen worden uitgenodigd voor een intake. Kandidaten die niet uitgenodigd worden krijgen een afwijzing, áltijd.

Sommige sollicitanten verwachten van ons een persoonlijke afwijzing met een duidelijke reden daarin. Het lukt ons vaak niet om dat te doen. De eerste reden daarvoor is dat het aantal sollicitanten daarvoor té hoog is, we hebben daartoe niet de capaciteit. Verder is het soms lastig om uit te leggen dat iemand nét iets minder goed op het profiel past dan andere sollicitanten, hoewel dat wel vaak de reden is. Een andere sollicitant heeft recent bij een vergelijkbare organisatie gewerkt, of in een vergelijkbare functie, of past beter in het salarishuis, of woont eenvoudigweg dichterbij. De redenen dat een andere net iets beter past kunnen legio zijn. Als we bijvoorbeeld 150 reacties krijgen op een vacature, dan kunnen we, helaas, niet iedereen een persoonlijke afwijzing sturen.

Voor organisaties die sollicitanten geen afwijzing sturen (omdat ‘ze het te druk hebben’) heb ik een advies: besteedt de procedure uit! Laat een goed bureau de werving én de selectie van kandidaten voor je doen. Op die manier houdt je de naam van je organisatie hoog en voorkom je een slecht imago waardoor mensen al niet eens meer bij je willen werken. Ík weet de naam van de organisatie van het voorbeeld waarmee ik dit verhaal opende…. en veel andere mensen met mij. De sollicitant in kwestie heeft dit verhaal namelijk aan tientallen mensen verteld, en zij wéér aan tientallen…

Bovendien is het uitbesteden van de procedure in veel gevallen goedkoper dan zelf werven. Maar het allerbelangrijkste is: dan neem je de sollicitanten serieus en dat verdienen ze.

Lees meer HR artikelen over: en, recruitment, selectie, sollicitanten, sollicitatie, werving

Aantal keer bekeken: 156

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Beste Dick,
Dank je voor je reactie en bedankt voor je aanbod. Wij werken reeds met een prima systeem dat het ons gemakkelijker maakt om op een goede manier elke sollicitant een reactie te geven. Daarnaast proberen we dat ook nog eens persoonlijk te maken.
Groeten

Michel den Daas
Pienk, Office Professionals

Helemaal mee eens; goed werkgeverschap begin al vóór de voordeur.

RSS