Hallo mede HR collega's!
Graag zou ik jullie mening/advies horen in de volgende situatie.
Op de werkvloer hebben zich 3 hulpkrachten gemeld met klachten over 1 medewerker. Dit ging van het plaatsen van (seksueel getinte) opmerkingen en het "beloeren" van deze dames tot het "per ongeluk/speels" aanraken van hun borsten.
Uiteraard nemen wij dit heel serieus en er zijn gesprekken geweest met de 3 hulpkrachten en vervolgens hebben we de informatie op tafel gelegd bij de persoon die beschuldigd wordt. We hebben hem ook aangegeven dat wij als werkgever geen schuldig/onschuldig oordeel vellen omdat we geen bewijs hebben (ook niet op camera), maar dat hij moet begrijpen dat wij 3 op zichzelf staande klachten erg serieus moeten nemen en de veiligheid van onze werknemers op de werkvloer erg belangrijk vinden. We hebben hem ook aangegeven dat een van de ouders van de hulpkrachten over een aangifte nadenkt. Op basis hiervan heeft hij de keuze gemaakt (we hebben hem duidelijk aangegeven dat wij hem niet kunnen/gaan ontslaan op basis van deze informatie zonder bewijs of aangifte) om te stoppen bij ons. Persoonlijk denk ik (en ja, dat is heel gevaarlijk in deze situaties, dat begrijp ik) dat hij wel te ver is gegaan op "speelse/grappige" wijze maar dat hij niet de kwade intentie heeft gehad iemand echt kwaad te doen. Hij herkend de situaties en momenten maar ontkend om een dame bij de borsten gepakt te hebben. Het is dus een ja/nee discussie. Moeilijk maakt het ook nog dat de beschuldigde en de dame die hij bij de borsten "gepakt" zou hebben elkaar al kennen van een andere werkplek. Om dit zo "netjes" mogelijk te regelen hebben we hem een vaststellingsovereenkomst als mogelijkheid gegeven als hij zou willen stoppen zodat hij zijn uitkering behoudt. Hier heeft hij dan ook voor gekozen omdat hij vond dat hij niet kon blijven werken in deze "verstoorde" relatie.
Nu heeft hij zich, in overleg met zijn partner, daarop herroepen en wil hij een verder onderzoek. Dit is de eerste keer dat ik zoiets mee maak en ik zou graag het volgende willen doen. We hebben in het huishoudelijk regelement naam en gegevens staan van onze vertrouwenspersoon binnen de organisatie.
- Ik wil deze vertrouwenspersoon (financieel manager die de betrokkenen niet persoonlijk kent), de gesprekken aan laten gaan met de 3 hulpkrachten en eventueel de ouders erbij. De personen zijn alle 3 al 18 of ouder. Uiteraard afzonderlijke gesprekken.
- Vervolgens ook het gesprek aan laten gaan met de beschuldigde medewerker (en zijn partner zal daarbij aanwezig willen zijn).
Daarna zullen we moeten bekijken wat hier uit deze gesprekken komt. Start ik zo een juiste procedure in deze? En dien ik als HR manager aanwezig te zijn bij de gesprekken met de vertrouwenspersoon of is dit juist niet handig?
Feedback/tips zijn welkom!
Alvast bedankt!
Groet Angela.
Labels/tags (voorbeeld: HR, arbeidsconflict, CAO).
Dit is verplicht anders kan je nieuwsbericht niet worden teruggevonden.
Plaats samengestelde woorden tussen aanhalingstekens ("hr manager").
-
▶ Plaats een reactie