HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

met HR vacatures & het beste HR forum

Opleidingen faciliteren en medewerkers/kennis voor langere tijd binden

Hallo allemaal,

Wij willen onze studiefaciliteitenregeling anders gaan vormgeven. Eén van de issues is: hoever ga je mee in het verzoek van de medewerker versus de bijdrage dat zo'n opleiding levert aan de organisatie.
En hoe voorkom je dan dat iemand vervolgens na 2 jaar weg gaat. Dus hoe kan je diegene binden voor langere tijd. Buiten de financiele afspraken. Aangezien dit in de praktijk vaak toch afgekocht wordt.

Het betreft met name de duurdere individuele opleidingen vanaf 5.000,-.

Ik zoek dus geen antwoord in de vorm van een studiefaciliteitenregeling met hierin contractafspraken met terugbetalingsregelingen etc. maar een mogelijkheid om de medewerker op een andere manier te binden aan de organisatie.
En een toetsingsvorm om het verzoek te kunnen toetsen in hoeverre dit een bijdrage kan leveren aan de organisatie.

Bedankt alvast.

Groeten,
Rosanne

Aantal keer bekeken: 142

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Het zou mooi zijn (....) Rosanne als je organisatie beschikt over een Strategisch Plan met daarvan afgeleid een Strategisch HR Plan; uiteraard is dat alles vertaald in SMART(I) doelstellingen.
Je bent dan op de hoogte van de bestaande situatie en je weet wat de gewenste situatie is over (zeg) 3 - 5 jaar.

Waarschijnlijk is er een "gat" tussen de beschikbare en benodigde kennis. Dat gat vul je op door (een aantal van) je medewerkers (en managers) op te leiden. Zij hebben daarmee een duidelijk toekomstperspectief (dat alleen al kan voor hen een bindende factor zijn).
De organisatie heeft nu meetbare doelstellingen (nb; de opleidingsinspanning dient bij te dragen aan het realiseren van de gestelde, strategische, doelen) waarmee de investering in de opleidingen kan worden getoetst. Voor het volgende opleiding moment kunnen daaraan eventuele verbeteringen worden aangebracht.
Doelstelling van dit alles: de investering in de ontwikkeling van medewerkers en managers dient te renderen, liefst voor alle partijen.

Er zijn voldoende praktijkvoorbeelden die laten zien dat dit werkt.
Van belang is nog wel de manier waarop er leiding wordt gegeven, hoe verwachtingen worden gemanaged. Een gebrek daaraan is vaker een reden voor vertrek dan het al dan niet worden opgeleid.

Suc6.
Beste Willem,

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie.
Wij hebben inderdaad een strategisch HR plan en hierin hebben wij ook behoefte van de organisatie m.b.t. ontwikkeling van het personeel opgenomen.
Maar waar het hier nu om gaat zijn de individuele opleidingsbehoeften van de medewerkers zelf. Dus eigen verzoeken, los van de strategie. Deze opleidingen zullen de strategie wel enigszins kunnen helpen maar zijn geen must. Dus er komt iemand die graag een mastertitel wil of een MBA wil doen. Het is een bekend gegeven dat mensen dan binnen 2 jaar na afronden van zo'n opleiding de organisatie verlaten.
Zou dat dan betekenen dat we elke keer bij zo'n verzoek onze strategie moeten aanpassen om diegene een podium te bieden? Of moeten we deze verzoeken gewoonweg weigeren. We willen ook voorkomen dat straks meerdere medewerkers zo'n dure opleiding willen doen. En je kunt dan geen willekeur hanteren....

Misschien moeten we een max aan vergoeding (10.000,-?) per individueel verzoek hanteren.

Groeten,
Rosanne

RSS

14.000+ Leden

Laatste wijziging

HR-bericht van Robert van der Horst

Een ander perspectief op Matchen van organisatie en individu

Beste Lezer,In de bijlage heb ik mijn afstudeerscriptie toegevoegd. De beoordelende docenten vonden…Bekijk meer
1 uur geleden
Het HR nieuwsitem van Muriel Middeldorp werd weergegeven

Misbruik ketenregeling?

Op grond van artikel 7:668a BW komt pas een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand als…Bekijk meer
2 uur geleden
HR-bericht van Muriel Middeldorp

Misbruik ketenregeling?

Op grond van artikel 7:668a BW komt pas een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand als…Bekijk meer
2 uur geleden
HR-bericht van Wendy

Kraamverlof

Ik ben in verwarring gebracht betreft het kraamverlof:In onze CAO (technisch installatiebedrijf)…Bekijk meer
4 uur geleden
Gulita Ginsel heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Bedankt!"
4 uur geleden
Marja van der Vlis heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Beste Gulita, Ik weet dat Deloitte een dergelijke regeling heeft voor haar hele personeel. Bel naar…"
4 uur geleden
HR-bericht van Mervyn Nankoe

Het Nieuwe Werken, een verrijking of verarming?

Het Nieuwe Werken(HNW) wordt door de een geprezen en de ander vermeden. Is het wel zo voordelig als…Bekijk meer
8 uur geleden
Gulita Ginsel heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Hallo Petra,Dankjewel voor je bericht en je hulp. Ik zal je even een persoonlijk bericht sturen…"
9 uur geleden
HR-berichten van HRbase
9 uur geleden
"Beste Vincent, Ik zal je op de hoogte houden!groet, Gulita"
9 uur geleden
Het HR nieuwsitem van Rigje Rosier werd weergegeven

De gevolgen van het lenteakkoord

Op 25 mei 2012 is de tekst van het Lenteakkoord uitgelekt. Dit akkoord bevat een groot aantal…Bekijk meer
9 uur geleden
Rigje Rosier en Astrid Visser zijn nu contacten
9 uur geleden

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op HRbase

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden