HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

met HR vacatures & het beste HR forum

Wij krijgen binnenkort te maken met een aantal medewerkers die zullen uitstromen in verband met (pre)pensionering. Wij overwegen hen een cursus Pensioen in Zicht aan te bieden maar hebben nog geen enkele ervaring met dit soort cursussen. Hebben dit soort cursussen inderdaad zin/effect; in hoeverre wordt dit tot de verantwoordelijkheid van de werkgever gerekend (dienstverband is strikt genomen immers beëindigd)? Wat zijn (goede) aanbieders van dit soort cursussen?
Jullie hulp/advies wordt zeer op prijs gesteld!
RJ van Berckel
HR Director Johnson & Johnson Medical

Lees meer HR artikelen over: Pensioen

Aantal keer bekeken: 412

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Bij ons is in de CAO geregeld dat de werknemer in het jaar voorafgaande aan zijn pensionering in gelegenheid wordt gebracht deel te nemen aan cursussen en bijeenkomsten ter voorbereiding op de aanstaande pensionering. Het aantal dagen dat hiervoor beschikbaar wordt gesteld is maximaal 5 dagen.

Wij bieden de werknemer geheel vrijblijvend de mogelijkheid aan om een cursus Pensioen in Zicht te volgen. Zelf regelen wij dit via Odyssee (http://www.odyssee-groep.nl/page.aspx?id=79) waarbij wij kiezen voor een driedaagse cursus voor werknemer inclusief partner (indien werknemer dit wenst). Hierbij worden de dagen dus beschikbaar gesteld en de kosten voor de cursus inclusief verblijf vergoed (circa 650 euro/pp).

Mijn ervaring is dat de waardering door de werknemer erg groot is op het moment je dit aanbiedt en ze achteraf de toegevoegde waarde groot vinden. Deelname is overigens verschillend; de ene werknemer maakt er geen gebruik maakt , de ander juist wel. Ik vind het als werkgever een kleine investering en moeite om op deze manier de werknemer voor te bereiden op het pensioen.
In oudere werknemers wordt vaak minder geinvesteerd in reguliere opleiding en training en daardoor ben je vaak minder geld kwijt met werkgerelateerde opleidingen. Oudere werknemers hebben vaak nog wel een toegevoegde waarde voor het bedrijf.
Een cursus pensioen in zicht geeft mensen ondersteuning bij het inrichten van hun leven na het werk. Er gaat immers een hoop veranderen. Mijn ervaringen zijn dat medewerkers deze cursus meestal wel kunnen waarderen en een duidelijk toegevoegde waarde ervaren.
IK heb ervaringen met de training op kasteel Essenbrugh.
Zie bijgeovegde link: http://www.essenburgh.nl/trainingen.php?rubriek=Ouderen%20en%20Arbe...
Dit soort cursussen hebben zin/effect indien de medewerker er zelf ook het nut van inziet. Het kan gaan om het wegnemen van bepaalde onzekerheden, een kapstok bieden voor een goede daginvulling en een stukje inspiratie/ voorbereiding op wat komen gaat. Mijn ervaring is dat medewerkers die met pensioen gaan, het soms lastig vinden om met de 'vrije' tijd om te gaan en er eigenlijk een beetje tegenop zien.

Hoewel ik het niet direct zie als een verantwoordelijkheid van werkgever vind ik het vanuit sociaal oogpunt een heel goed initiatief om de cursus aan te bieden. De keuze ligt bij de medewerker zelf. Zelf heb ik contact gehad met Odyssee en ze kwamen op mij professioneel over. Ze weten waar ze het over hebben. Ik heb goede respons gekregen van medewerkers die overwegen te gaan deelnemen. Ze vinden het fijn dat er zorg en aandacht voor hun situatie is.
Dit type cursussen is erg zinvol. Er zijn werknemers die tot aan hun pensionering weinig investeren in de tijd die na hun arbeidzame periode komt. Werken is door hen verheven tot de belangrijkste factor in hun leven
Als docent Pensioen In Zicht-cursussen heb ik ervaren dat mensen behoefte hebben aan het bespreken van onderwerpen die erg relevant voor hen worden : afscheid, emotionele intelligentie enz. En dat geldt niet alleen de werknemer ,maar evenzeer zijn of haar partner.
Het cursusaanbod is groot. Er zijn vijfdaagse cursussen,maar ook cursussen die korten duren.

Het bureau Festijn-events en educatie verzorgt twee-daagse cursussen. Qua tijd en kosten aangepast aan wat nu verantwoord is.

Kijkt u eens op www.festijn-eventseneducatie.nl Van harte aanbevolen.
tip: vraag je pensioenuitvoerder eens om dit te (laten) ondersteunen!
Beste Robert-Jan,
Wij bieden onze medewerkers (en hun partner) die met (vroeg)pensioen gaan al jaren de cursus "afscheid van arbeid / Pensioen in zicht" aan van der Veeken en de Bruijn (http://www.vbtrainingen.nl/nl/home.aspx). De training is 4 dagen intern en wordt gegeven op een klein landgoed in Oegstgeest. De nadruk van de training ligt op de verandering die niet alleen plaats vindt bij de medewerker maar ook bij de partner. Zonder uitzondering is men uitermate tevreden over de training en doet vrijwel iedereen uit de doelgroep mee.

Een aanrader!

Veel succes,
Jasper Berkhuizen
Consultant Human Resources
Dutch Space BV

RSS

14.000+ Leden

Laatste wijziging

Daisy Moleveld heeft gereageerd op Mare's HR bericht 'Enquete werknemerstevredenheid'
"Beste Mare, In 2009 ben ik afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit Master Human Resource…"
8 uur geleden
Het HRbase profiel van Daisy Moleveld is gewijzigd
8 uur geleden
HR Event geplaatst door Els ten Hengel
Thumbnail

HR counsel OndernemersAcademie Oost in OndernemersAcademie Lochem

oktober 4, 2012 om 9am tot juni 6, 2013, 12:30pm
Als HR-professional vraag jij je als geen ander af of je functioneren in lijn is met wat de…Bekijk meer
13 uur geleden
Het HRbase profiel van Frank Maes is gewijzigd
13 uur geleden
Renée Aben heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
"klopt, zo interpreteren wij het ook; het geeft gelegenheid erbij te zijn indien onder werktijd, dus…"
14 uur geleden
Anita Cornet en Wendy Coumans-Meuwissen zijn nu contacten
14 uur geleden
Anja de Kleijn deelde Rolf Baardas blogbijdrage op Twitter
14 uur geleden
HR-bericht van Ingeborg Pereira Martins

opleidingsbeleid

wie heeft er voor mij tips en voorbeelden van het schrijven/opstellen van een opleidingsbeleid voor…Bekijk meer
14 uur geleden
Status-update geplaatst door Ingeborg Pereira Martins
"Hoi, wie heeft voorbeelden/tips om beleid te schrijven op scholing/opleiding ? bedankt, groet, Ingeborg"
14 uur geleden
Anja de Kleijn deelde Rigje Rosiers blogbijdrage op Twitter
14 uur geleden
Jolanda Kramers heeft gereageerd op Ellen Achterberg's HR bericht 'geen arbeidsovereenkomst in personeelsdossier'
"Hallo Ellen,Ik sluit me aan bij de reacties die eerder zijn gegeven. De situatie die je schets komt…"
15 uur geleden
M. van de Kerkhof heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
"Nog ter aanvulling, bevallingsverlof is niet standaard één dag maar is vergelijkbaar…"
15 uur geleden

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op HRbase

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden