HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

met HR vacatures & het beste HR forum

Rosanne

salarisadministratie: P&O aangelegenheid?

Hallo,

Bij ons bedrijf is de salarisadministratie een onderdeel van de financiele administratie. Wij hebben een salarisadministrateur in dienst die zich graag wil ontplooien als assistent controller. De controller stuurt die afdeling aan.

Daarnaast stuur ik de afdeling P&O aan waaronder een P&O medewerkster die alle uitvoerende en operationele P&O werkzaamheden verzorgt. Zij wil zich graag ontwikkelen tot adviseur P&O.

Nu is haar gevraagd of zij een gedeelte van de salarisadministratie voor haar rekening wil nemen. Zij heeft hier de tijd voor en de salarisadministrateur krijgt dan meer tijd voor haar ontwikkeling.

Hier zijn wij mee akkoord gegaan mits het bij P&O mutaties en invoer in het salarissysteem blijft.

En dit is nu het punt waarop het spaak loopt.

De salarisadministrateur wil het liefst alle salarisinvoerwerkzaamheden en berekeningen bij de P&O medewerker neerleggen zodat de sal.adm. het alleen nog maar hoeft te controleren. Terwijl de P&O medewerker helemaal in paniek raakt van deze financiële activiteiten. Ze heeft geen financiële achtergrond. Heeft er ook geen raakvlakken mee en ik ben het met haar eens. Nu ga ik morgen een discussie aan met de controller en de directeur van ons bedrijf.

Ik vraag mij dan ook af hoe het bij andere bedrijven geregeld is. Ligt bij jullie de salarisadministratie ook bij P&O? Zo ja, hebben jullie dan een administratief medewerker in dienst hiervoor of doet de medewerker P&O het werk? Of zo nee, er is ook een scheiding? Ik heb tot nu toe alleen maar bij bedrijven gewerkt waarbij de salarisadministratie onder de administratie afdeling viel dus ik heb geen ander vergelijk.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Groeten,

Rosanne

Ter info: wij hebben 75 man in dienst.

Aantal keer bekeken: 422

Je kunt niet meer reageren op dit bericht.

Reacties op dit bericht

Ik heb eerder een reactie gegeven, maar de laatste twee zijn nog duidelijker verwoord!

Ruud, je slaat de spijker op zijn kop met je uitspraak "De beste salarisadministrateur is een cijfervreter (nauwkeurigheid tot 4 cijfers achter de komma - dit is zonder overdrijving - is een functionele vereiste) terwijl het PenO werk - zeker als er gecommuniceerd moet worden - vooral werk is voor (minstens enigszins) empathisch aangelegde mensen. Empathische cijfervreters zijn de spreekwoordelijke spelden in een hooiberg."

Vraag je ook maar eens af waarom de salarisadministeur en P&O-er elkaar vaak niet helemaal goed liggen! ;)
Eerlijk gezegd blijf ik me verbazen hoe weinig de gemiddelde P&O-er van salarisadministratie weet (en vaak ook niet lijkt te wíllen weten). Mij lijkt het wel handig als een P&O-er een salarisstrookje kan uitleggen aan een medewerker. Ik denk dat het een kwestie is van je er enigszins in verdiepen (doe bijvoorbeeld de PDL-cursus), dan valt het echt wel mee. Ik werk nu ruim 3 jaar als Salarisadministrateur, maar ik ben echt niet zo'n cijfervreter hoor. Onder de salarisadministrateurs zelf is idd ook een tweedeling, en ikzelf pas meer aan de HR kant. Ik denk dat het helemaal aan je organisatie ligt of salarisadministratie meer bij HR hoort of bij finance, het is maar net hoe de taken verdeeld zijn.

Ik wil nu zelf graag aan de slag in HR, maar het lijkt wel of mijn huidige ervaring totaal niet gewaardeerd wordt op de arbeidsmarkt. En dat terwijl je als salarisadministrateur het nodige over je bureau heen ziet komen. Ik probeer me altijd in te leven in de mens achter de mutatie, terwijl een échte cijfervreter alleen naar de getalletjes zal kijken. Ik heb gezien welke consequenties simpele afspraken met medewerkers kunnen hebben. Dat inzicht is wat mij betreft goud waard. Nu maar hopen dat er werkgevers zijn die dit ook zien en mij een kans willen geven!
Hoi Rosanne,

Sommige hebben al gereageerd dat dit vraagstuk bij veel organisaties voorbij komt. Vanuit de AO/IC is functiescheiding belangrijk, oftewel het vierogen principe. Bij kleinere organisaties is dit echter in de praktijk vaak lastig. Salarisadministratie is een apart vak en daarom is mijn advies om dit toch onder te brengen bij de financiële afdeling als dat mogelijk is.

Groeten, Jeroen
Ons bedrijf heeft het uitbesteed aan http://www.bcsbv.nl. Nu heb ik daar zelf ook gewerkt en ik weet toevallig dat daar de HR officer de invoer en mutaties verricht. Daar hebben ze er ook geen problemen mee verder.
Succes

Hoi Rosanne,

Bij ons op het werk moest in het verleden de afdeling P & O ook de salarisadministratie doen. Ook onze P&O - er had helemaal geen financiele achtergrond. Je merkte dan ook heel erg goed dat de P&O-er er heel veel moeite mee had en dat zijn eigenlijke werkzaamheden er erg onder te lijden hadden.

We hebben het nog een tijdje aangezien maar het was echt hopeloos. De P&O-er had het ook helemaal niet meer naar haar zin en ze zat dan ook ernstig te twijfelen aan ontslag nemen omdat het haar allemaal teveel werd. Uiteindelijk zijn wij met de directie om de tafel gaan zitten en hebben we besloten dat we het zouden gaan uitbesteden.

We hebben de salarisadministratie nu uitbesteed aan een heel goed bedrijf. We hebben er geen omkijken meer naar en dat is heel erg plezierig. Neem eens een kijkje op www.bcsbv.nl daar staat alle info op die je nodig hebt.

Wellicht helpt dit jullie, en vooral jullie P&O-er!

Succes..

Een goed begrip van de verschillende arbeidsvoorwaarden en hun ondelinge wisselwerking betekent ook dat de P&O-er kennis moet dragen van de financiele en fiscale aspecten ervan.  Betekent niet dat je per se lonen moet kunnen draaien, maar wel dat er een zekere basiskennis moet zijn waarbij het lezen van de loonstrook wel het minste is. Verlonen is verdraaid lastig, maar dit geldt vooral voor de inrichting van het salarissysteem. En de salarisman of -vrouw moet ook met druk (in tijd en kwaliteit) om kunnen gaan. Iedereen gaat er maar vanuit dat het loon op tijd wordt overgemaakt, maar in mijn beleving worden de mensen die dit mogelijk maken zwaar ondergewaardeerd.

Hallo Rosanne,

Je vraag triggert me omdat ik deze discussie vaak gevoerd heb horen worden in de bedrijven die ik van binnen heb gezien. Volgens mij heeft je vraag twee dimensies: een persoonsgebonden en een organisatorische dimensie. Als je P&O-medewerker in paniek raakt van de financiële kant van de werkzaamheden moet je het haar niet/of slechts na de nodige begeleiding van bijv. de salarisadministrateur laten doen. Wat mij betreft is dat de persoonsgebonden dimensie. Los van bij welke afdeling je werkzaamheden belegt: de mensen op de betreffende afdeling moeten daar wel geschikt voor zijn. De organisatorische dimensie is in mijn mening de volgende: ik zie te vaak dat er binnen organisaties een kunstmatige scheiding tussen HR en Financiën wordt aangebracht. Mijn advies is: pas daar mee op! HR is een onderdeel van de bedrijfsvoering en in mijn optiek zou iedere HR-professional in bepaalde mate inzicht moeten hebben in de financiële aspecten van het gevoerde HR-beleid. Om even te chargeren: als er op de HR-afdeling, waar formatieplannen etc. worden opgesteld mensen in paniek raken van financiën, dan is dat een ideaal recept voor torenhoge personeelslasten.  Misschien de salarisadministrateur zich laten ontplooien tot HR-controller?

Veel succes!

---

www.hranalytics.nl

RSS

14.000+ Leden

• Gert van Vliet
  • HNW Nederland
  • Hajran de Bruijn
  • Esther van der Meulen - Molenaar
  • Koos Groenewoud
  • Carolina J Kuijpers
  • Liesbeth Meester
  • Mervyn Nankoe
  • Tanja de Vries

Laatste wijziging

Profiel icoon
Hoe kunnen we Personal Branding meer handen en voeten geven?
Status-update geplaatst door Theo Lantink 3 uur geleden
Profiel icoon

De Zes Bouwstenen van Effectieve Teams

Er is binnen organisaties te veel aandacht voor het individu, maar de ketting is zo sterk als de…Bekijk meer
HR-bericht van Max van Liemt 4 uur geleden
Profiel icoon

Actualiteitenseminar “Arbeidsrecht en Medezeggenschap” in Erasmus Universiteit Rotterdam

Thumbnail
maart 15, 2012 van 4pm tot 7pm
Trainiac Training & Advies is hèt onafhankelijke trainings- en adviesbureau in medezeggenschap.…Bekijk meer
HR Event geplaatst door Mark Capel 7 uur geleden
Profiel icoon
Het HRbase profiel van Jeroen Peek is gewijzigd 11 uur geleden
Profiel icoon

Leiderschap ontvangen op de online steppe

Leiderschap en samenwerking, het zijn mooie onderwerpen, waarvan je vaak inspirerende voorbeelden…Bekijk meer
HR-bericht van Arjan Hamberg 11 uur geleden
Profiel icoon
HR Events geplaatst door Jeroen Peek 11 uur geleden
Profiel icoon

Verzuimgesprekken in Centraal in het land

Thumbnail
april 12, 2012 van 12:45pm tot 8pm
 Ziek is ziek, verzuim is een keuzeHoe komt het dat medewerkers die, als zij in de ochtendkracht…Bekijk meer
HR Event bijgewerkt door Jacco van den Berg Gisteren
Profiel icoon

Beoordeling-, functionerings- en POP-gesprekken in Centraal in het land

Thumbnail
Beoordelen doe je dagelijks, soms moet je snoeien om te kunnen groeien en helderheid vooraf…Bekijk meer
Profiel icoon

Selectiegesprekken in Centraal in het land

Thumbnail
Een goed selectiegesprek ontmaskert fantastenKijk uit voor liegende sollicitanten! Ondanks hun…Bekijk meer
Profiel icoon

De Zes Bouwstenen van Effectieve Teams

Er is binnen organisaties te veel aandacht voor het individu, maar de ketting is zo sterk als de…Bekijk meer
Het HR nieuwsitem van Max van Liemt werd weergegeven Gisteren
Profiel icoon

Payrolling: lust of last?

Veel bedrijven overwegen om gebruik te gaan maken van een payrollconstructie. Het gaat dan om de…Bekijk meer
Het HR nieuwsitem van Muriel Middeldorp werd weergegeven Gisteren
Profiel icoon

Payrolling: lust of last?

Veel bedrijven overwegen om gebruik te gaan maken van een payrollconstructie. Het gaat dan om de…Bekijk meer
HR-bericht van Muriel Middeldorp Gisteren
Profiel icoon

leasebeleid

HR Groep aangemaakt door Corstiaan Eggink Gisteren
Profiel icoon
Ik ben o.a. bezig met het beoordelen van ons leasebeleid. Ik ontmoet graag HR Managers die hun leasebeleid wille delen?
Status-update geplaatst door Corstiaan Eggink Gisteren
Profiel icoon
Het HRbase profiel van Corstiaan Eggink is gewijzigd Gisteren
Profiel icoon

HR groepen

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op HRbase

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden