Spaced learning: de sleutel naar beter trainen

Heb je wel eens een seizoen van een serie in een korte tijd uitgekeken? Bingewatchen heet dat en het is een populair tijdverdrijf. ‘Bingeleren’ daarentegen valt minder aan te raden. Niet alleen omdat het misschien minder leuk is dan series kijken, maar vooral omdat het niet bepaald een effectieve manier is om iets te leren. In plaats van lange stukken achter elkaar te leren is het beter op de stof op te knippen en te verdelen over een langere periode: spaced learning.

Spaced learning gaat hand in hand met micro-learning. Je zou spaced learning kunnen zien als een tool om micro-learning zo efficiënt mogelijk uit te voeren. In eerste instantie was spaced learning een methode waarmee leerstof drie keer achter elkaar werd herhaald met twee pauzes van tien minuten ertussen. Tegenwoordig is het een breder begrip waarin herhaling met tussenliggende pauzes en het stellen van vragen centraal staan.

Te veel in een te korte tijd
Bij een klassieke training zit men vaak een dag(deel) in een klasje of op de hei. Ondanks dat deze vorm van leren voor veel mensen vertrouwd is, blijkt het vaak niet de meest effectieve manier. Meestal krijgt men in een relatief korte tijd zó veel informatie te verwerken dat het brein moeite heeft om alles op te slaan. Net na de klassieke training weet men vaak nog tot in detail wat hun geleerd is. Op de lange termijn gaat echter veel kennis die in korte tijd is opgedaan verloren. Een betere oplossing is een trainingsvorm die het regelmatig herhalen en aanleren van nieuwe informatie mogelijk maakt.

De kracht van herhaling
Herhaling is namelijk een cruciaal element in spaced learning. Elke keer als leerstof herhaald wordt, blijft er wat meer van achter in je brein en onthoud je het voor een langere tijd. Grote hoeveelheden informatie die in een korte tijd worden opgenomen, brokkelen juist eerder af. Dit fenomeen werd al in 1885 ontdekt door Hermann Ebbinghaus. Een trainingsprogramma dat de mogelijkheid tot herhaling biedt is essentieel voor het behalen van goede resultaten in de praktijk. Vaak kan het helpen om eens in de zoveel tijd een kort ‘trainingskwartiertje’ in te plannen. In dat kwartiertje kan men dan een nieuwe vaardigheid trainen of eerder getrainde stof herhalen. Bovendien zijn deze korte trainingsmomenten makkelijker in te plannen in de drukke schema's van werknemers en voorkom je verletkosten.

Ruimte voor je brein
Naast herhaling is het belangrijk dat je je hersenen de ruimte geeft. Herhalen helpt niet als dezelfde stof vijf keer kort achter elkaar herhaald wordt. Zorg dat er steeds meer tijd zit tussen elke keer dat je hetzelfde traint. Op deze manier worden je hersenen geprikkeld om de stof steeds langer te onthouden. Een ander belangrijk element van spaced learning is het vragen stellen over de stof. Door anderen of jezelf vragen te stellen over de leerstof gaat je brein op een andere manier om met de desbetreffende informatie. Op een interactieve manier met de stof bezig zijn helpt je brein om nieuwe leerwegen te ontdekken. Neem dus geen genoegen met een middagje intensief trainen. Bied je medewerkers oefening over meerdere weken en moedig ze, bijvoorbeeld door het faciliteren van onderlinge feedback, aan om vragen te stellen. Dan ligt de weg naar het succesvol eigen maken van nieuwe vaardigheden voor iedereen open.

Benieuwd hoe gespreid mensen precies online trainen? Bekijk de statistieken in ons jaaroverzicht!

Aantal keer bekeken: 17

Plaats een reactie