Wat ik als organisatieadviseur bemerk is dat we vaak onvoldoende bewust zijn in hoeverre het HRM-beleid een afgeleide is van het organisatiebeleid, en een goede vertaling kent naar behoeften en verwachtingen van het management én medewerkers.
Daarvoor organiseer ik workshops rondom de HR-Profielscan (= ambitieniveau), de HRM Scan (= vakvolwassenheid) en de HR Scorecard (= wat HRM de organisatie oplevert) of houd ik me bezig met HR onderzoek naar wat HRM nu is wat men eigenlijk wenst/verwacht in de nabije toekomst.
jammer dat er niet meer reacties op jouw stelling zijn gekomen. Ik ben nu, voor mijn opleiding, een module opdracht aan het schrijven over dit onderwerp. Ik sta nog helemaal aan het begin van de opdracht, dus ik ben op deze site verschillende verhalen van mensen aan het lezen. Met de reactie van Leon kom ik misschien wel een stuk verder om het onderzoek op te starten.
Dat is inderdaad heel erg verschillend. Hangt van de aard van de organisatie af, het opleidingsniveau van de medewerkers en hoe de positie van HR is.
Ik ging van ca. 600 FTE (wel "bulk"functies, dus veel gelijksoortig werk) naar 150 FTE (met name H…
Beste allemaal,
bedankt voor jullie reacties en zeer welkome tips! Daar kan ik zeker wat mee!
Inzake het verzuimpercentage in de branche (detailhandel) is het trouwens opvallend dat het CBS een ander percentage geeft als TNO. Ik kan me voorstellen…
Er is principieel geen verschil tussen een situatie van 100% of (bijvoorbeeld) 50% AO na 2 jaar.
Uit het WVP dossier blijkt afdoende of er sprake is van een restcapaciteit en of er binnen de poort kan worden gereïntegreerd.
Is de restcapaciteit 0%…
Bedankt voor jullie reacties! Ik stel een vaststellingsovereenkomst op om gedeeltelijk ontslag te realiseren en maak dan een addendum waarin de uren correct worden vastgelegd.
Groetjes, Regina
Wat ik nog mis in de - overigens goede reacties en suggesties - is dat het er vooral om gaat dat de direct leidinggevenden moeten worden aangesproken op het VP in zijn/haar afdeling. Heb je het geluk dat er vergelijkbare afdelingen zijn, kun je zelf…
Beste Siham,
Dat hangt af van meerdere factoren. Is het een groeiend bedrijf? Heeft de lijn ook een HR verantwoordelijkheid? Spelen er andere zaken waardoor er een extra beroep op de HR afdeling gedaan wordt? Zijn er projecten die opgestart moeten…
Nog een aanvulling op het verhaal van Yvonne.
Over verzuim kunnen we met zijn allen vele pagina’s vol schrijven en zelfs het UWV heeft op veel vragen niet een uniform antwoord. Een belangrijk onderwerp binnen HR waar veel geld in omgaat en ook op t…
Beste allen,
Op dit moment zijn wij bezig om de FTE's opnieuw te verdelen. Hoeveel FTE per HR adviseur is 'normaal'?
De een geeft aan 75 FTE de ander 200 FTE, persoonlijk denk ik tussen de 150 en 200 FTE.
Alvast bedankt voor jullie input.
Groete…