Beste vakgenoten,
Ik heb een vraag, ik studeer in deeltijd Personeel & Arbeid (daarnaast werk ik parttime).
Ik zit in het 2e jaar en als moduleopdracht moeten we een onderzoek doen naar mogelijkheden om kosten te besparen door middel van verlaging van het ziekteverzuimpercentage.
Dit is niet reeel en daarom wil ik als aanbeveling doen om te richten op verlaging van het personeelsverloop. Bij het betreffende ziekenhuis is dit erg hoog namelijk.
Met betrekking tot dit onderwerp heb ik een aantal korte vraagjes waar ik tot dusver nog geen antwoord op heb kunnen verkrijgen!
- Als referentiekader ben ik op zoek naar de algemene verloopcijfers (per branche) in Nederland. Gelieve van de jaren 2005 t/m 2009.
- Darnaast ben ik op zoek naar bestaande onderzoeken, artikelen, informatie omtrent verlaging van personeelsverloop. Een aantal ideeen die ik in gedachten om me op te richten zijn:
- het opzetten van een mobiliteitscentrum met andere zorginstellingen in regio,
- Het creeeren vn een lagere werkdruk.
- Functiedifferentiatie
- leeftijdsbewust personeelsbeleid,
- loyaliteitsbonus
- meer individuele aanpak gericht op medewerker (coaching, training, etc)
- opleidingen.
Heeft er iemand misschien tips en kan mijn vraag beantwoorden? Bedankt!!
Lees meer HR artikelen over: onderzoek, personeelsverloop, reductie, verzuim
Permalink Reactie geplaatst door Frank Boss on 31 maart 2010 at 4:54pm
willem scheepers heeft een HR bericht toegevoegd aan de groep Investors in People in Nederland
Renée Aben heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
HR-bericht van Robert van der Horst
HR-bericht van Wendy
Gulita Ginsel heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
Marja van der Vlis heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
HR-bericht van Mervyn Nankoe61 leden
116 leden
164 leden
55 leden
58 leden