Dag collega's,

Een vraag gerelateerd aan de CAO TI:
- Het generatiepact zoals omschreven in de nieuwe cao is een mooie insteek om oudere monteurs langer gezond aan het werk te houden. Wij zijn al actief met het geven van 50+ workshops, het leeft onder onze monteurs.
Monteurs die gebruik willen maken van het generatiepact kunnen 60% gaan werken, tegen 80% loon en behouden 100% pensioenopbouw.
- Op het moment dat monteurs > 55 jaar zijn mogen zij een beroep doen op het artikel over overwerk; zij mogen dan niet meer als 5 uur per 4 weken overwerken, maar consignatie is en blijft een verplichting. Voor ons reden de monteur in consignatie overdag meer vrij te geven om te zorgen dat hij niet > die uren komt.

Wellicht begrijpen jullie mijn vraag:
Als een monteur 60% werkt of als hij overdag vrij is vanwege een drukke consignatiedienst hoe gaan jullie om met het wagenpark?
Onze monteurs wonen door het hele land, gaan vanaf het huisadres naar de klant en hebben de bus dan dus altijd voor de deur staan. (Deze rijden ze niet privé).
Zij wonen vaak > 1 uur rijden van het hoofdkantoor vandaan.
Dus onze bussen staan regelmatig stil. Met het generatiepact in aantocht soms wel 2 dagen per week.

Hoe lossen jullie dit op?
Ik hoor graag van jullie, met groet Renée Aben

Aantal keer bekeken: 91

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Hi Reneé, misschien een idee om eens met een studentchauffeursdienst (even googelen, er zijn verschillende aanbieders) te praten over mogelijkheden om anders stilstaande en dus ongebruikte auto's door een student op te laten halen en weer terug te brengen tegen een aantrekkelijk tarief van minder dan €20/uur? De planning kan dan deze auto's efficiënter inzetten en zeer waarschijnlijk kan het bedrijf dan met minder auto's toe dan thans. Planning van monteurs en auto's moeten dan wel afzonderlijk gedaan worden, maar is een leuke uitdaging voor de planningsafdeling. :-).

Dag Eko,

Dank voor je reactie, i.v.m. mijn vakantie heeft mijn reactie even op zich laten wachten.
Mooie oplossing, maar ik ben benieuwd of er nog andere bedrijven met busjes op weg zijn die creatieve oplossingen hebben.

groet Renée

RSS