HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

met HR vacatures & het beste HR forum

Weigeren tekenen van een afstandsverklaring pensioenregeling

Dag beste lezer,

Binnen onze organisatie heb ik mij volledig gestort op de in en outs van onze pensioen- en levensloopregeling. Steeds vaker krijg ik te horen dat medewerkers niet deel willen nemen aan de pensioenregeling. Even los gezien van de reden dat de medewerker aandraagt om van deze arbeidsvoorwaarde af te zien, maak ik het nu mee dat de medewerker weigert om de afstands-verklaring te tekenen. Met enige overredingskracht heb ik hem op andere gedachten weten te brengen.

Ik ben benieuwd welke ervarinen jullie hier mee hebben en wat doe je wanneer een medewerker geen afstandsverklaringafstandovereenkomst wilt tekenen. Heb je bv. toch de pensioenregeling voor hem/haar opgestart?

Ik zie jullie reacties graag tegemoet. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groet,

Bob Wagner

Aantal keer bekeken: 522

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

beste Bob,
de pensioenregeling is een tweezijdige overeenkomst tussen werkgever en werknemer (behoudens uitzonderingen uit hoofde van CAO). Indien een werknemer weigert een afstandsverklaring te tekenen én er is geen goede verslaglegging t.b.v. het personeelsdossier loop je als werkgever een risico. Met name het risico dat de werknemer een claim indient bij onverhoopte arbeidsongeschiktheid (arbeidsongeschiktheidspensioen) of dat zijn partner indient mocht hij/zij te komen overlijden is een reëel risico. Uit die hoofde zou ik in 1e instantie adviseren om in ieder geval deze twee risico's te verzekeren (op risicobasis: meest goedkope variant) en niet te kiezen om niets te verzekeren. Sowieso is het heel apart dat iemand aangeeft niet mee te willen doen maar dit vervolgens niet wil vastleggen. Van het verzekeren van een ouderdomspensioen (veelal de meest dure van de pensioenregeling) kan je wellicht wel van afzien, maar ook hier geldt dat ik je adviseer om alleen dan in te stemmen als dit wordt vastgelegd. Indien de werknemer een eigen bijdrage dient te betalen dan zou ik deze niet inhouden máár ik zou de werkgeversbijdrage niet aan hem uitbetalen voordat deze hiervoor een afstandsverklaring tekent. Weigert hij dit nog steeds dan adviseer ik je dit bedrag te reserveren en pas uit te betalen bij uit diensttreding.
Goedemiddag Rob,
Wanneer het gaat om werknemers die afstand willen doen van hun pensioenrechten het volgende:
1. Voor de zekerheid zou ik eerst afstemmen met de verzekeraar of pensioenfonds wat hierover contractueel is vastgelegd in de verzekeringsovereenkomst. Wanneer geen afstandsverklaring door de verzekeraar of pensioenfonds wordt geaccepteerd, wordt werkgever premieplichtig voor de werknemer, wanneer een afstandsverklaring is ingevuld.
2. Wanneer de werknemer geen afstandsverklaring wenst te tekenen, en toch overeengekomen wordt dat de werknemer geen pensioenpremie hoeft te betalen, betekent dit, dat de werknemer formeel geen afstand doet van zijn pensioenrechten en de werkgever premieplichtig wordt voor de werknemer. Draagt de werkgever niets af, loopt de werkgever kans achteraf met terugwerkende kracht de werkgevers en werknemerspremie te betalen. De werknemer zal sterk staan bij de rechter.
3. Wanneer een werknemer een afstandsverklaring wenst, zou ik uit oogpunt van de zorgplicht voor de werkgever in de afstandsverklaring met nadruk opnemen, dat wanneer de afstandsverklaring getekend wordt, dit zal betekenen dat wordt afgezien van rechten op opbouw ouderdomspensioen, nabestaandenpensioen en/of arbeidsongeschiktheidspensioen. Bewoording is afhankelijk van de pensioenregeling (middelloon, beschikbare premie) en het pensioenreglement. Dit betekent dat er geen uitkering verstrekt wordt in voorkomende situaties. Tevens is het belangrijk dat ook de partner voor akkoord tekent, omdat hij/zij afstand doet van partner- en/of wezenuitkering. Wanneer de werkgever dit nalaat, betekent dit dat achteraf de partner alsnog een claim kan indienen en de werkgever alsnog met terugwerkende kracht met de kosten geconfronteerd wordt. Zorgvuldig hier in handelen voorkomt veel problemen bij een rechter.
4. Informatie over de regeling is in deze zeer belangrijk (voor zover nog niet gedaan), zodat ook inzichtelijk wordt gemaakt, wat het betekent in uitkering wanneer afstand gedaan wordt. Misschien zal dit leiden tot meer begrip en minder afstandsverklaringen. Minder deelnemers betekent op den duur hogere premies, minder korting, etc..
Met vriendelijke groet,
Marty
Het probleem is dat een werknemer in feite "automatisch" recht heeft op de pensioenregeling die jij hebt opgesteld en waar vergelijkbare collega's wel aan deelnemen. Dat is zelfs een fiscale vereiste.

Wanneer een werknemer zegt niet deel te (willen) nemen en geen afstandsverklaring tekent, kan hij (of zijn weduwe) wel rechten aan de pensioenregeling ontlenen. Sterker nog: zelfs MET een ondertekende afstandsverklaring kan hij (of zijn weduwe) rechten ontlenen. In feite is 1 afstandsverklaring GEEN afstandsverklaring. Alleen wanneer je jaarlijks een afstandsverklaring regelt (ook door de partner te ondertekenen uiteraard) kun je misschien later een claim afwijzen. Van belang zal dan ook zijn dat de rechter er van overtuigd is dat je er alles aan hebt gedaan om de werknemer te informeren over de consequenties van zijn (immers idiote) besluit. Wanneer de werknemer bijvoorbeeld zelf een alternatieve regeling heeft getroffen, zal een rechter mogelijk van mening zijn dat er inderdaad geen sprake was van deelname. Maar als die alternatieve regeling er was, was er waarschijnlijk ook geen aanleiding voor een claim...

Kortom: de pensioenregeling dient gewoon voor alle betrokken werknemers te worden gehanteerd. Alleen daarmee zijn zowel de arbeidsrechtelijke als de fiscale (!) risico's bij een onvolledige deelname afdoende bestreden. Met minder moet je geen genoegen nemen. Dan maar eenzijdig "opleggen".
Hoi Bob,
Misschien heb je nog wat aan bijgaand artikel:
http://www.pensioenweblog.nl/een-afstandsverklaring-mag-nog-steeds/
Stem in ieder geval nog even zaken met de verzekeraar af.
Met vriendelijke groet,
Marty
Hallo Bob,

Ik ben binnen een detacheringsburo verantwoordelijk voor de bedrijfspensioenregeling (individueel contract tussen WG en verzekeraar, dus geen CAO-bepaling); wij hebben zeer vaak met deze situatie te maken (medewerkers zijn bij tekenen van contract bij ons op kantoor, willen nog even eea nakijken/bespreken thuis en het pensioen aanmeldingsformulier komt nooit meer terug. Daarna dralen / niet opsturen / zeggen dat het opgestuurd is, kortom geen aanmelding noch een afstandsverklaring. Onze pensioenverzekering dekt 2 maanden " inloop", daarna moet de afstandsverklaring er zijn of een aanmelding. Wij zitten er bovenop, maar je kunt mensen niet dwingen. Na 2 maanden melden wij een medewerker aan (gaat tegenwoordig digitaal, dus makkelijk) en wij schrijven een aangetekende brief naar de medewerker waarin wij aangeven dat de aanmelding heeft plaatsgevonden en dat een annulering mogelijk is per de eerste maand nadat de volledig ingevulde en door partner ondertekende afstandsverklaring ontvangen is.
Dit werkt prima. Het ligt niet aan de verzekering (product) of info of communicatie, het is puur desintresse en laksheid en het niet overzien van de schade / risico's die er ontstaan.

Ik heb 1 keer een overlijden meegemaakt van een medewerker die net over het eerste jaar wachttijd was (in de tijd dat dit nog wettelijk mocht/kon). Als je dit meemaakt en er is een gezin met kinderen dat afhankelijk is van een nabestaanden pensioen en je weet hoe formeel verzekeraars kunnen zijn als het om uitkeren gaat, dan weet je dat je GEEN risico;s kan of mag lopen bij het niet goed regelen van de aanmelding / afmelding.

Hopelijk kun je wat met deze tips,

Succes,
Maarten de Jong
Switchjobs Detachering
Dank jullie allen voor de goede en praktische tips! Deze ga ik zeker meenemen en gebruiken. Mijn doelstelling is om er voor te zorgen dat dit bij iedereen de pensioenregeling goed geregeld is en met een goed verhaal en de nodige overtuigingskracht naar betreffende werknemers toe kom je een heel eind.

Met vriendelijke groet

Bob Wagner
New Market Consultants

RSS

14.000+ Leden

Laatste wijziging

Daisy Moleveld heeft gereageerd op Mare's HR bericht 'Enquete werknemerstevredenheid'
"Beste Mare, In 2009 ben ik afgestudeerd aan de Erasmus Universiteit Master Human Resource…"
8 uur geleden
Het HRbase profiel van Daisy Moleveld is gewijzigd
8 uur geleden
HR Event geplaatst door Els ten Hengel
Thumbnail

HR counsel OndernemersAcademie Oost in OndernemersAcademie Lochem

oktober 4, 2012 om 9am tot juni 6, 2013, 12:30pm
Als HR-professional vraag jij je als geen ander af of je functioneren in lijn is met wat de…Bekijk meer
13 uur geleden
Het HRbase profiel van Frank Maes is gewijzigd
14 uur geleden
Renée Aben heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
"klopt, zo interpreteren wij het ook; het geeft gelegenheid erbij te zijn indien onder werktijd, dus…"
14 uur geleden
Anita Cornet en Wendy Coumans-Meuwissen zijn nu contacten
14 uur geleden
Anja de Kleijn deelde Rolf Baardas blogbijdrage op Twitter
14 uur geleden
HR-bericht van Ingeborg Pereira Martins

opleidingsbeleid

wie heeft er voor mij tips en voorbeelden van het schrijven/opstellen van een opleidingsbeleid voor…Bekijk meer
15 uur geleden
Status-update geplaatst door Ingeborg Pereira Martins
"Hoi, wie heeft voorbeelden/tips om beleid te schrijven op scholing/opleiding ? bedankt, groet, Ingeborg"
15 uur geleden
Anja de Kleijn deelde Rigje Rosiers blogbijdrage op Twitter
15 uur geleden
Jolanda Kramers heeft gereageerd op Ellen Achterberg's HR bericht 'geen arbeidsovereenkomst in personeelsdossier'
"Hallo Ellen,Ik sluit me aan bij de reacties die eerder zijn gegeven. De situatie die je schets komt…"
15 uur geleden
M. van de Kerkhof heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
"Nog ter aanvulling, bevallingsverlof is niet standaard één dag maar is vergelijkbaar…"
15 uur geleden

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op HRbase

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden