Wettelijke verplichting werkgever inzake vergoeden steunzolen.

Ik heb van een onze afdelingen een vraag gekregen en ik kan nergens terug vinden wat de wettelijke verplichtingen zijn van de werkgever hierin. Vandaar een bericht op dit forum.

De medewerkers van de afdeling waarover het gaat zijn verplicht veiligheidsschoenen te dragen. Deze worden standaard door ons verstrekt.
Een van de medewerkers heeft nu van zijn huisarts te horen gekregen dat hij steunzolen moet laten aanmeten. Deze moet hij ook gaan dragen in zijn werkschoenen.

Waarschijnlijk worden deze zooltjes niet geheel vergoed door zijn ziektekostenverzekering. Zijn wij als werkgever verplicht, het deel wat zijn verzekering niet vergoed aan te vullen?

In overleg met deze medewerker zullen we zeker tot een passende oplossing komen. Maar ik ben benieuwd of iemand weet wat onze wettelijke verplichting is hierin.

Aantal keer bekeken: 2102

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

De arbowet stelt dat een werkgever verplicht is er op toe te zien dat een werknemer veilig en gezond kan werken. Dat is een heel breed begrip. Het nemen van preventieve maatregelen valt hier zeker onder. De arbowet stelt niet in alle gevallen specifiek vast om welke middelen dat moet gaan, maar geeft richtlijnen of beschrijft situaties. Hierbij valt te denken aan maatregelen voor het werken op hoogten, gevaarlijke stoffen, maar ook het werken met veiligheidsschoenen, gehoorbescherming etc. Ook dien je als werkgever de bedrijfsrisico's voor veiligheid en gezondheid te inventariseren (RI&E). Je zou kunnen stellen dat in het door jou genoemde geval het risico dat deze werknemer uitvalt door ziekte groter wordt als je geen steunzooltjes zou regelen (gezondheidsrisico). Als deze werknemer uitvalt door last van zijn voeten is dat voor de werkgever ook een risico.
Wijs de medewerker ook op de mogelijkheid om subsidie aan te vragen bij het UWV: Aanvraag voorzieningen. Ondersteuning bij uw visuele, auditieve of motorische handicap, waarmee de medewerker bijvoorbeeld een bijdrage kan vragen van het UWV voor orthopedische werkschoenen.
Bedankt voor de tip, dit ga ik zeker onderzoeken en aan hem doorgeven!

Ik vraag me tevens af hoe ver je als werkgever moet gaan. Er lopen bijvoorbeeld ook medewerkers rond met een gehoorapparaat welke ze niet geheel van hun verzekeraar vergoed krijgen. Iemand hier ervaring mee?
Steunzolen: niveau 1 is de Arbo zorgplicht. Op basis daarvan heb je besloten om veiligheidsschoenen voor te schrijven.
Niveau 2 is het arbeidsrecht: wanneer een werknemer van jou veiligheidsschoenen moet dragen (het waarom is dan niet meer interessant, want dat stadium zijn we gepasseerd) en hij kan dat alleen maar wanneer deze van steunzolen zijn voorzien, dan volgt vergoeding van die steunzolen uit de de keuze van de werkgever om die verplichting in te voeren.

Gehoorapparaat: ik kan mij voorstellen dat in een werkpleksituatie waar (niveau 1) een goed gehoor geen vereiste is, een vergoeding van een gehoorapparaat niet aan de orde is. Is een goed gehoor wel een vereiste, bijvoorbeeld uit veiligheidsoverwegingen, dan (niveau 2) is het vergoeden van een gehoorapparaat wellicht aan de orde.

RSS