HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

met HR vacatures & het beste HR forum

Ik ben erg benieuwd wat verschillende collega's hieronder verstaan. Is dat werken op basis van output i.p.v. uren, is dit thuiswerken?

Aantal keer bekeken: 17

Reacties op dit bericht

In mijn visie is het Nieuwe Werken een nieuwe werkstijl met flexibiliteit in tijd, plaats en duur van werken. Tijd: het tijdstip waarop gewerkt wordt. Plaats: de locatie van werken. Duur: het aantal te werken uren. Het gaat dus niet alleen om thuiswerken, maar ook om flexibele werktijden, schooltijdcontracten, telewerken, jaaruurcontracten, etc. Deze nieuwe manier van werken moet gebaseerd zijn op een zin/win-situatie, zowel voor werkgever als werknemer. In de ogen van de leidinggevenden moet het geen cadeautje voor werknemers zijn, in de ogen van de werknemers moet het geen verkapte kostenbesparing zijn (minder kantoor m2). Bij deze nieuwe stijl van werken hoort een leidinggevende stijl die gebaseerd is op vertrouwen en verantwoordelijkheid. Leidinggevenden dienen hierbij te sturen op visie en resultaten en ze moeten de sociale teamcohesie stimuleren. De kantooromgeving moet deze nieuwe werkstijl ondersteunen door activiteitgerelateerde werkplekken en ruimtes te bieden (vergaderen, geconcentreerd werken, brainstormen, etc.). Ook de ICT dient ondersteunend te werken aan het tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Om een goede transitie te kunnen maken naar een cultuur van het nieuwe werken, is alleen het aanpassen van kantoor en ICT onvoldoende. Het gaat om een gedrags- en mentaliteitsverandering bij zowel leidinggevenden en medewerkers. Draagvlak en visie op het thema bij het topmanagement is cruciaal; wat draagt Het Nieuwe Werken bij aan de doelstellingen van de organisatie. Tip: kijk ook op www.flexibelwerken.nl voor bestpractices, concrete tips en aanpakken.
Ellis geeft een heel mooie omschrijving met flexibiliteit in tijd, plaats en duur.

Eén van onze opdrachtgevers omschreef het Nieuwe Werken als: werken buiten het zicht van de baas. En daar zit vaak ook de kneep. Als voor infrastructurele problemen een oplossing is gevonden, beginnen oude reflexen op te spelen. Hoe ziet de teamleider 'oude stijl' of de medewerkers aan het werk zijn? Stuur ik nu wel of niet op (telbare) output? Hoe verdelen we het werk (als iemand even niets te doen heeft)? Veel vraagstukken die opduiken bij het Nieuwe Werken zijn al tijden bekend bij ambulante werknemers zoals daar zijn: de inspecteurs, medewerkers kadaster, politieagenten, bezorgers en servicemonteurs.

Het leger van kantoorwerkers is gewend aan de ‘intensieve menshouderij’, heeft haar werkpatronen daar op aangepast en worstelt nu met zaken die voor een ‘vrijer’ deel van werkend Nederland heel gewoon zijn. Zelfs in benodigde competenties zien we een verschuiving, omdat een andere c.q. meer verantwoording om andere rollen vraagt. Het denken in rollen biedt in voorkomende gevallen uitkomst voor de zachte kant van het Nieuwe Werken: http://www.denkeninrollen.nl
Er is geen eenduidige definitie van Het Nieuwe Werken te geven. Het is voor iedereen anders. Wel zie ik dat een aantal elementen heel vaak terugkomen. Het gaat daarbij om werken effectiever, efficiënter en plezieriger te maken voor zowel de organisatie als de medewerker. De medewerker staat centraal en krijgt -binnen bepaalde grenzen- het vertrouwen, de vrijheid en de verantwoordelijkheid om te bepalen hoe, waar, wanneer, waarmee en met wie hij of zij werkt. De medewerker wordt gestuurd op output, niet op aanwezigheid. Dat kan dus buiten het zicht van de manager zijn, zoals Wilco dat aangeeft, maar hoeft niet.

Andere vraag zou kunnen zijn: wat is het niet? Volgens mij heeft het niets van doen met:
lege kantoren: mensen komen nog wel naar kantoor, maar de meerderheid niet van 9-5. Ze komen naar kantoor om collega's te ontmoeten, voor inspiratie en sociaal contact.
wasstraat: het is niet voor iedereen hetzelfde. Je kan kiezen, wat past jou en jouw organisatie het beste?
niet meer verbonden: juist houden van contact en samenwerken is belangrijk, maar dat hoeft niet altijd vidueel te zijn
technologie-feestje: het gaat om mensen, niet om ict en huisvesting. Laatste twee zaken zijn ondersteunend aan de mens, niet andersom.
Het nieuwe werken is een nieuwe visie op werken. Outputgerichtheid of thuiswerken zijn zaken om die visie gestalte te geven. Er is geen eenduidige definitie maar ik gebruik altijd deze (niet van mezelf, bron onbekend):
Medewerkers zijn professionals die zelf de verantwoordelijkheid nemen en krijgen om zelf te bepalen hoe zij tot hun resultaten komen. Daarbij worden ze ondersteund door een zeer inspirerende omgeving, zowel op het gebied van huisvesting, spirit, collegialiteit als ICT.
Sturen op verantwoordelijkheid en bevoegdheid doet volgens mij veel meer recht aan mensen. Maar vergeet dan zeker niet de randvoorwaarden (ICT, thuis kunnen inloggen op totale netwerk, huisvesting, inspiratie, ontmoeten, enz.)
Voor mij is Het Nieuwe Werken vooral een wereld waarin werknemers hun werkzaamheden relateren aan hun eigen waarden – aan hun persoonlijke waarden. Dit vereiste een verandering in denken en doen voor zowel werkgevers als werknemers (of voor opdrachtgevers en opdrachtnemers/ZZP'ers).

Een interessante vraag vind ik dan ook, wie hoort er bij de organisatie? Zijn dit enkel de mensen die in loondienst zijn, of moet de werkgever zich op een breder publiek richten?

En in dat kader zijn organisaties het vandaag de dag aan zichzelf verplicht om hun ware identiteit te laten zien opdat bijvoorbeeld potentiële werknemers/opdrachtnemers een goede afweging kunnen maken en of hun ziel past bij de ware aard van de werkgever.
@Inge

Ik zie de leden van de organisatie breder dan alleen de eigen werknemers. In de meest brede zin ook de klanten, de burger, de stakeholders, het netwerk en in meer enge zin, als het gaat om leveranciers van arbeid, dan ook met flexkrachten. De reden hiervoor is dat we vanaf nu naar verkrapping van de beroepsbevolking toegaan. Dan zul je dus veel aandacht moeten schenken ook aan je flexibele schil, want als ze jou niet interessant vinden, dan gaan ze werken voor je concurrent.
Boeien en verbinden dus wordt het motto voor de komende jaren.
groet Mark
@Mark,

Ik ben het van harte met je eens Mark! Veel te vaak zie ik communicatie enkel op de eigen (vaste!) medewerkers gericht. Terwijl je juist ook de flexkrachten hierin moet meenemen.

Mijn pleidooi gaat met name om het volgende: Wees eerlijk over wie je bent en wat je wilt betekenen voor de ander – of dit nu een klant/patiënt/burger, werknemer, de maatschappij of Nederland is – pas dan kun je ook de juiste mensen (of in arbeidsmarktcommunicatie kandidaten) aanspreken.

Meer hierover in mijn blog:
http://www.ingebeckers.nl/blog/ook-voor-arbeidsmarktcommunicatie-mo...

RSS

14.000+ Leden

Laatste wijziging

Marjon Bohre heeft gereageerd op Marjon Bohres HR nieuwsitem Jobcrafting: over vissen die in bomen klimmen
"Dank Justin, Marc en Nicole voor jullie reacties. Tja, Nicole: je hebt gelijk: achterhalen welke…"
9 uur geleden
Nicole van der Meulen heeft gereageerd op Marjon Bohres HR nieuwsitem Jobcrafting: over vissen die in bomen klimmen
"Leuke metafoor en to the point. Nu is het alleen nog van belang dat mensen zelf goed achterhalen…"
16 uur geleden
Het HRbase profiel van Robert van der Horst is gewijzigd
20 uur geleden
Jacco van den Berg deelde zijn of haar discussie op Twitter
22 uur geleden
willem scheepers heeft een HR bericht toegevoegd aan de groep Investors in People in Nederland
Thumbnail

Nieuwe E-zine: 'Transforming your Performance with IiP'

De nieuwe e-zine van IiPUK's periodical 'IiP, People Business' is uit:…Bekijk meer
Gisteren
Renée Aben heeft gereageerd op Wendy's HR bericht 'Kraamverlof'
"Dag Wendy, De verwarring zit in het verschil tussen bevallings- en kraamverlof. Dus 1 en 2 = 3…"
Gisteren
HR-bericht van Robert van der Horst

Een ander perspectief op Matchen van organisatie en individu

Beste Lezer,In de bijlage heb ik mijn afstudeerscriptie toegevoegd. De beoordelende docenten vonden…Bekijk meer
Gisteren
Het HR nieuwsitem van Muriel Middeldorp werd weergegeven

Misbruik ketenregeling?

Op grond van artikel 7:668a BW komt pas een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand als…Bekijk meer
Gisteren
HR-bericht van Muriel Middeldorp

Misbruik ketenregeling?

Op grond van artikel 7:668a BW komt pas een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd tot stand als…Bekijk meer
Gisteren
HR-bericht van Wendy

Kraamverlof

Ik ben in verwarring gebracht betreft het kraamverlof:In onze CAO (technisch installatiebedrijf)…Bekijk meer
Gisteren
Gulita Ginsel heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Bedankt!"
Gisteren
Marja van der Vlis heeft gereageerd op Gulita Ginsel's HR bericht 'Vrijwilligerswerk als arbeidsvoorwaarde'
"Beste Gulita, Ik weet dat Deloitte een dergelijke regeling heeft voor haar hele personeel. Bel naar…"
Gisteren

© 2012   VNU Media netwerken | Adverteren op HRbase

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Algemene voorwaarden