HRbase Expert berichten (1,621)

Bezorgen voor Deliveroo: als zelfstandige of als werknemer?

Een maaltijdbezorger van Deliveroo vroeg aan de rechter om te oordelen dat hij zijn werk niet als kleine zelfstandige, maar als werknemer deed. In de krant heeft u vast al gelezen dat dit voor de bezorger - Sytze - niet goed uitpakte. Een analyse van het vonnis van de kantonrechter in Amsterdam.



Context

Een werknemer heeft een andere juridische status dan een zzp-er. Ben je in loondienst, dan kun je makkelijker werk en salaris claimen en soms ook…

Lees verder

Toegevoegd door Muriel Middeldorp om 7 augustus 2018 op 2:11pm — Geen reacties

Ik ben vrij.

Begin juli heb ik voor het goede doel, de wederopbouw van Nepal, meegedaan aan een trailrun van 73 km met 4900 stijgende hoogtemeters. In de praktijk bleek dit 78 km te zijn met ruim 5700 hoogtemeters, waarover ik ruim 17 uur heb gedaan. Tijdens dit avontuur heb ik een bijzondere ervaring gehad die ik graag met…

Lees verder

Toegevoegd door Evert Heintz om 2 augustus 2018 op 5:56pm — Geen reacties

Zo komen talenten echt tot bloei

Ziet u ook zoveel talent de laatste tijd? Ik wel. Maar dat komt ook doordat ik het WK-voetbal in juni intensief gevolgd heb. En hoewel ik aanhanger ben van de inclusieve benadering van talentmanagement – dus iedereen is of heeft talent – zie ik ook grote verschillen. Tussen voetballers. Tussen medewerkers. En dat mag. Nee, dat móét. Organisaties en teams zijn immers juist gebaat bij diversiteit. Diverse teams zijn creatiever en productiever.

Boudewijn Overduin schreef in PW. 7/8 een…

Lees verder

Toegevoegd door Marco Hendrikse om 2 augustus 2018 op 12:08pm — Geen reacties

Goede mensen vinden en houden in deze krappe arbeidsmarkt? Acteer als een marketeer!

De economie draait op volle toeren en werkgevers hebben grote moeite met het werven en vasthouden van personeel. Hoe haal je nu goede mensen binnen en hoe hou je ze binnen?

In feite is het simpel, denk als een marketeer: kijk en luister naar de klant, bepaal zijn behoefte, probeer die zo goed mogelijk te bevredigen en communiceer op de juiste wijze.

Oren en ogen open

Kijk en luister naar de doelgroep. Bepaal waar deze zich bevindt en achterhaal waar deze…

Lees verder

Toegevoegd door Michel den Daas om 1 augustus 2018 op 3:30pm — Geen reacties

Het beoordelingsprobleem van deze zondag: Je bent zo goed als je laatste prestatie

De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breed uitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een lijst gezet. De…

Lees verder

Toegevoegd door Jan Jacob de Groot om 29 juli 2018 op 10:00pm — Geen reacties

Het beoordelingsprobleem van deze zondag: Managers omzeilen het systeem

De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breed uitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een …

Lees verder

Toegevoegd door Jan Jacob de Groot om 22 juli 2018 op 10:30am — Geen reacties

Hork of Hero? De rol van de manager in de Employee Experience

Denk eens even aan twee managers waarvoor je hebt gewerkt. Die ene waarmee het helemaal niet klikte en die andere die jou op een geweldige manier wist te stimuleren het beste uit jezelf te halen, om jezelf te ontwikkelen en te groeien. Deze laatste manager zorgde natuurlijk voor een geweldige employee experience, terwijl je door de eerste de organisatie misschien wel wilde of zelfs hebt verlaten.



In een van mijn vorige…

Lees verder

Toegevoegd door Gea Peper om 26 juli 2018 op 7:00am — Geen reacties

Ontdek je talent

Ontdek je talent. Denk groter. Ken je kracht. Maar wat nu als je niet weet wat je talent is? Het ontdekken van je talent is kinderlijk eenvoudig. Volg de drie stappen en je bent heer en meester over je eigen talent.



Stap 1: Bepaal je talent



Je wilt dolgraag weten wat jouw unieke talent is. Volgens Peterson en Seligman (2004) zijn er over de hele wereld zes unieke en universele talenten te onderscheiden. Dit zijn: -wijsheid en kennis -moed…

Lees verder

Toegevoegd door dr. Mirjam Baars, MBA om 19 juli 2018 op 7:30am — Geen reacties

Het verleden is hartstikke dynamisch

In de zomervakantie hebben we vaak tijd te reflecteren op gebeurtenissen die het afgelopen jaar hebben gemarkeerd. Met de voeten in het water, in de bergschoenen of in de sandalen even alles loslaten en de film in ons hoofd terugspoelen. En -misschien herkent u het wel- we realiseren ons dan vaak dat de betekenis die we in eerste instantie aan een situatie gaven, op een later moment is veranderd. Die hardnekkige knieblessure bleek een oase van rust te hebben…

Lees verder

Toegevoegd door Annette van Engelen (OnzeCoach) om 12 juli 2018 op 12:30pm — Geen reacties

Managers zijn angsthazen

De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breed uitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een lijst gezet. De…

Lees verder

Toegevoegd door Jan Jacob de Groot om 15 juli 2018 op 10:30am — Geen reacties

Waarom de medewerker centraal moet staan in jouw organisatie (en niet de klant)

De rol van cultuur in een organisaties gaat een steeds belangrijkere rol spelen in het resultaat. Organisaties met een opvallende, inspirerende cultuur, daar willen professionals graag werken en klanten graag van kopen. Maar wie moet er centraal staan bij die cultuur, is het de klant of de medewerker? Er wordt wel gesteld dan klanten het bestaansrecht vormen van een organisatie en zij daarom logischerwijs centraal moeten staan in de strategie. Ik ben echter van mening dat een…

Lees verder

Toegevoegd door Arjen Banach om 12 juli 2018 op 12:31pm — Geen reacties

Door te verbinden dragen we allemaal wat bij

Werk speelt een belangrijke rol in het leven van mensen. Wat als we kijken naar werk als de “Resource” in plaats van de mens. Wat kan ons dat bieden? Welke effecten heeft dat op de manier waarop wij werken? Hoe draagt dat uiteindelijk ook weer bij aan de organisatie? Werk is er voor mensen en niet andersom.…

Lees verder

Toegevoegd door Glenn van der Burg om 10 juli 2018 op 1:00pm — Geen reacties

Van de Nieuwsshow bij Avrotros naar Nieuwsweekend bij omroep Max: overgang van onderneming?

Overgang van onderneming - bijvoorbeeld als twee bedrijven fuseren - impliceert baanbehoud en behoud van arbeidsvoorwaarden. Voor een werknemer verandert er door een overgang van onderneming niets, behalve dat de identiteit van zijn werkgever wijzigt. Maar niet alle werknemers zijn daarmee blij en soms vindt ook de nieuwe werkgever het weinig aantrekkelijk om medewerkers over te krijgen. Er wordt daarom vaak over gestreden, zo ook in het geval dat door de kantonrechter in Almere eerder dit…

Lees verder

Toegevoegd door Muriel Middeldorp om 11 juli 2018 op 10:07am — Geen reacties

Het beoordelingsprobleem van deze zondag: Beoordelaars zijn ongetraind

De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breed uitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een lijst gezet. De rest van dit jaar zal Jan Jacob de Groot iedere week er één behandelen.

Deze week probleem 27: De beoordelaars zijn ongetraind…

Lees verder

Toegevoegd door Jan Jacob de Groot om 8 juli 2018 op 10:30am — Geen reacties

Gebruik jij energie als kompas?

Het aantal burn-out gevallen is nog nooit zo hoog geweest en neemt steeds verder toe. De nieuwe doelgroep ligt in de leeftijdscategorie van 15 tot 25 jaar. Mensen krijgen op steeds jongere leeftijd een burn-out of raken depressief. Hoe komt dat dit juist nu zo actueel is in onze maatschappij?



Je pense donc je suis

Filosoof René Descartes (1596 – 1650) staat bekend om zijn uitspraak ‘Ik denk dus ik besta’. Sindsdien is de nadruk in onze…

Lees verder

Toegevoegd door Evert Heintz om 4 juli 2018 op 10:00pm — Geen reacties

Zomers weer vraagt om maatregelen

Het zomerse weer zal niemand ontgaan zijn. En als we de weersvoorspellingen mogen geloven, blijft het voorlopig nog aanhouden. Heerlijk! Maar werken bij hoge temperaturen kan leiden tot minder goede prestaties of schade aan de gezondheid. Wat kunnen we doen om de gevolgen van de hitte te beperken zodat we veilig en gezond kunnen werken?

Hoe warm mag het zijn?

Voor werk in kantoren en kleine werklokalen bestaan algemene vuistregels om te bepalen of de temperatuur…

Lees verder

Toegevoegd door Monetta Driessen om 3 juli 2018 op 2:15pm — Geen reacties

Het beoordelingsprobleem van deze zondag: De beoordeling staat los van het functieprofiel.

De tekortkomingen van beoordelingsgesprekken worden in de pers breed uitgemeten. Voldoende reden om ze af te schaffen, zo lijkt het. Maar wat zijn de tekortkomingen eigenlijk, hoe worden ze veroorzaakt en is er nog wat aan te doen? Prof. Dr. John Sullivan, van de State University of California heeft de top 50 problemen van beoordelen in een lijst…

Lees verder

Toegevoegd door Jan Jacob de Groot om 1 juli 2018 op 8:30am — Geen reacties

Zelfbewustzijn als kerncompetentie

Wat is het belangrijkste kenmerk van een leider? Sommigen zullen misschien zeggen dat het integriteit is. Anderen kunnen zeggen dat een goede leider een goede motivator is. Maar psycholoog en auteur Sherrie Campbell gelooft dat zelfbewustzijn - het vermogen om de eigen emoties en reacties te volgen - de sleutelfactor is voor leiderschapssucces. Voor mij geldt dit niet alleen voor leiders, maar voor alle werknemers die het verschil willen maken.

"Zelfbewustzijn houdt ons geaard,…

Lees verder

Toegevoegd door Annette van Engelen (OnzeCoach) om 28 mei 2018 op 12:59pm — 2 reacties

Offboarding: laatste kans op een blijvende indruk

Hoe wil je dat vertrekkers zich jouw organisatie herinneren? Zie hen als ambassadeurs van jouw organisatie die je weer gaan helpen doordat zij klant worden, of als een nieuwe leverancier voor jouw product of dienst. Vertrekkers kunnen weer nieuwe collega’s werven en hen enthousiast maken. Of misschien keren ze ooit wel terug en nemen ze dan waardevolle ervaring mee. Ambassadeur, klant of boomerangmedewerker: in alle gevallen is een goede offboarding cruciaal.

Hoe iemand vertrekt bij…

Lees verder

Toegevoegd door Heleen Mes om 19 juni 2018 op 9:00am — 1 reactie

Vier tips om de continue dialoog te voeren

Voor een van mijn klanten, een grote gemeente in Nederland, mocht ik een mooi programma ontwikkelen met werkvormen die de continue dialoog tussen collega’s stimuleren. Deze gemeente beweegt richting zelfsturing, liet onlangs de traditionele HR cyclus los en heeft de ambitie om een lerende organisatie te worden. Dat vraagt om nieuw gedrag van zowel leidinggevenden als medewerkers. Ik neem je…

Lees verder

Toegevoegd door Gert van Grunsven om 14 juni 2018 op 4:00pm — Geen reacties

Maandarchief

2018

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008