HRbase Expert berichten (1,420)

Werken in de zorg: be good & tell it

De komende jaren zal werken in de zorg een steeds belangrijker onderwerp worden. Logisch, want met de toenemende vergrijzing zal er een steeds grotere behoefte komen aan zorg. Dat betekent dat er tussen nu en 2020 veel talent in de sector zal moeten instromen.

Maar hoe zorgen we er met z’n allen nou voor dat…

Lees verder

Toegevoegd door Joost Schrage om 17 februari 2017 op 9:30am — Geen reacties

Elkaar inspireren

Vorige week mocht ik een presentatie houden over duurzame inzetbaarheid voor een groepje klanten van een groot uitzendbureau. In de discussies bleek dat heel veel bedrijven al veel zaken opgestart hebben, maar dat het vaak zo lastig is om de vertaalslag te maken van de ideeën en initiatieven van HRM naar het werkveld van de lijnmanagers. Noodzaak blijkt dat de top er achter gaat staan. Wanneer er herkend wordt dat duurzame inzetbaarheid noodzakelijk is voor het voortbestaan van een…

Lees verder

Toegevoegd door Marleen Kukler om 20 februari 2017 op 11:48am — Geen reacties

Werkplek-leren en de rol van HRD

Maud werkt als zelfstandige en vervult interim functies binnen de zakelijke dienstverlening. Op dit moment heeft Maud een leidinggevende functie waarbij ze ertegenaan loopt dat haar medewerkers regelmatig weerstand uiten ten opzichte van veranderingen die zij wil doorvoeren. Maud heeft zich daarom ingeschreven voor een training ‘omgaan met weerstand’. Ze gaat morgen al een lastig gesprek voeren met een medewerker, dus eigenlijk komt de training ‘te laat’.

Hoe kunnen we…

Lees verder

Toegevoegd door Janneke Schenning om 13 februari 2017 op 1:00pm — Geen reacties

Hoe laat je een nieuwe topman/vrouw slagen?

Je hoort het regelmatig: er komt een nieuwe topman en na een paar maanden is hij weer vertrokken. “Verschil in inzicht in de te voeren strategie van het bedrijf’ wordt er als tactische reden gegeven. 

Maar wat jaagt een nieuwe executive echt weg? 

de valkuilen om te checken



- Frustratie:  Van de senior executives die van buiten komen, faalt 40 tot 50% volgens consultancy bedrijf Leader OnBoarding. Zeker wanneer ze geen fundering…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 14 februari 2017 op 12:00am — Geen reacties

Op avontuur: Netwerk Zelfsturing deel 1

'Ja!'

Zó verschillend en toch in één ruimte bij elkaar: de directeuren van 7 Nederlandse bedrijven. Er was weinig voor nodig om van ieder van hen ‘ja!’ te horen. ‘Ja ik heb interesse en ik wil deelnemen!’ Deelnemen aan een netwerk over zelfsturing en zelforganisatie, waarbij ‘delen en leren’ centraal staan. Bij onze 1e meeting eind november jl. vloog de tijd door onze vingers: ieder z’n eigen verhaal over starten met zelfsturing. Daar hadden we al een boek over kunnen…

Lees verder

Toegevoegd door Christianne van de Pas om 15 februari 2017 op 11:52pm — Geen reacties

Het Nieuwe Beoordelen: coachen met een growth-mindset

In Het Nieuwe Beoordelen is de medewerker steeds meer verantwoordelijk voor het formuleren van zijn eigen doelstellingen, het monitoren van de voortgang en de eigen ontwikkeling. Wat is dan de rol van de leidinggevende bij het ontwikkelen van het talenten van medewerkers?



De leidinggevenden blijft een belangrijke rol spelen bij de ontwikkeling van zijn medewerker…

Lees verder

Toegevoegd door Jacco van den Berg om 9 februari 2017 op 11:00am — Geen reacties

Beter 1 maaltijd overslaan, dan er 1 worden

Te midden van de turbulente ontwikkelingen blijkt steeds vaker dat onze traditionele manieren van samenwerken, leiden en organiseren niet meer voldoen. En in onze wereld waarin de oude wijze van werken niet meer werkt, is de vraag wat onze houvast dan nog is. De stabiele factor in organisaties is de mens. Want ook al lijkt alles te veranderen, de principes achter het menselijk gedrag blijven hetzelfde. Door de kracht, maar ook de zwakte van mensen centraal te zetten in organisaties, gaan…

Lees verder

Toegevoegd door Glenn van der Burg om 8 februari 2017 op 12:00pm — Geen reacties

Een voor de hand liggende motivator waar maar weinig managers iets mee doen

Als HR-professional weet je dat als medewerkers weten welke impact hun werk heeft, als ze weten dat hun werk ertoe doet, dat dat motiveert. Dat betekenisvol werk een krachtige motivator is.  

Ik merk dat weinig leidinggevenden iets doen met dit gegeven. Soms omdat ze gewoon van het bestaan niet weten, soms omdat ze niet weten wat ze dan precies moeten doen, omdat ze het te ‘soft’ vinden of omdat ze denken dat ‘betekenisvol werk’ alleen heldhaftig werk is.…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 7 februari 2017 op 12:39pm — Geen reacties

Wanneer wordt passend werk de bedongen arbeid?

Op 24 januari 2017 heeft het Gerechtshof in Den Bosch zich gebogen over een vraagstuk dat arbeidsjuristen vaak bezig houdt. Tijdens ziekte moet de werkgever maximaal twee (of drie ingeval van een loonsanctie) jaar loon doorbetalen. Als een werknemer langer dan vier weken hersteld is geweest en het eigen werk (de “bedongen arbeid”) in die periode volledig heeft verricht, gaat opnieuw een periode lopen van twee jaar waarin de werkgever loon moet door betalen als de werknemer andermaal…

Lees verder

Toegevoegd door Muriel Middeldorp om 6 februari 2017 op 12:21pm — 1 reactie

Waar krijg jij energie van?

FLOW is een onderwerp waar vanuit het bedrijfsleven steeds meer interesse in is. Hoe kun je ervoor zorgen dat je team of organisatie in flow raakt? Op welke manier kun je de flow op individueel niveau stimuleren?

Professor Mihaly Csikszentmihalyi heeft het psychologische concept van flow ontwikkeld en is daar nog steeds actief mee bezig, op 82 jarige leeftijd.

Flow is een…

Lees verder

Toegevoegd door Evert Heintz om 2 februari 2017 op 11:59am — Geen reacties

Zonder vakbonden beter af

Vroeger

Vroeger waren vakbonden echt nodig en deden ze nuttige dingen voor de medewerkers. Dat was een tijd waarin werknemers regelmatig uitgebuit werden en minder mondig waren dan nu. Het was een tijd waarin het een voorrecht was om een baan te hebben en als je die eenmaal had, deed je wat de baas vroeg.

Heden

Tijden zijn veranderd. En hoe! Werknemers zijn mondig geworden, veel mondiger. Werkgevers strijden om personeel, doen hun best om…

Lees verder

Toegevoegd door Michel den Daas om 31 januari 2017 op 3:33pm — 3 reacties

De meest gevreesde openingszin in een functioneringsgesprek: “Hoe vind je zelf dat het gaat?”

„Zo”, begint de baas, net als elk jaar, „hoe vind je zelf dat het gaat?”

Voor medewerkers een lastige vraag want je moet jezelf niet te kort doen, maar je moet jezelf ook niet te veel op de borst slaan. Stel nu dat je leidinggevende het anders ziet dan jij?

Tegen leidinggevenden zeg ik: “Niet doen”!

In lesboeken en in training wordt dit veelal gezien als een verstandige opening, zeker bij een functioneringsgesprek. Het zou ruimte geven aan de medewerker,…

Lees verder

Toegevoegd door Jan Jacob de Groot om 1 februari 2017 op 10:00am — Geen reacties

7 tips om de medewerker te zijn, die je graag wilt hebben

“Hoe laat ik mijn teamleden (of een specifiek teamlid) ...x... doen?”. Een vraag die managers nogal eens stellen aan leiderschapsexpert Kevin Eikenberry. Meestal draagt hij dan ideeën aan vanuit een coachend perspectief. Maar het liefst houdt hij een spiegel voor: “Kijk eerst eens naar jezelf!”.

Kevin Eikenberry geeft aan dat managers het gedrag van hun medewerkers aanzienlijk minder kunnen beïnvloeden, als hun eigen gedrag niet overeenkomt met wat zij van hen verwachten. Ligt…

Lees verder

Toegevoegd door Monetta Driessen om 27 januari 2017 op 9:00am — Geen reacties

Goede voornemens

Afgelopen week zat ik met een paar HRM-collega’s een kop koffie te drinken en het onderwerp van ons gesprek was (natuurlijk) nog de goede voornemens. Een paar van ons waren nog niet gestopt met het proberen om hun goede voornemens te halen. De aanwezige koekjes werden dan ook gedeeld door de mensen die bedacht hadden dat het toch geen zin had of juist bedacht hadden dat het slimmer is om in februari te beginnen met goede voornemens. Dan is de druk er van af en is het geen goed voornemen meer…

Lees verder

Toegevoegd door Marleen Kukler om 18 januari 2017 op 10:09pm — Geen reacties

Werken in de zorg: dweilen met de kraan open

Werken in de zorg is weer eens een actueel onderwerp. Je kunt de klok erop gelijk zetten, eens in de zoveel tijd wordt de discussie over tekorten danwel overschotten weer opgerakeld. Dan is er weer en tekort aan instroom op de zorgopleidingen, daarna worden er weer teveel zorgprofessionals opgeleid. Met als gevolg dat de zorg altijd achter de feiten aanholt.

Wat mij nou elke keer weer verbaast is dat er kennelijk weinig op basis van concrete data wordt gestuurd. Hoe lang weten we nou…

Lees verder

Toegevoegd door Joost Schrage om 20 januari 2017 op 8:00am — 2 reacties

De continue dialoog in Het Nieuwe Beoordelen

In maart verschijnt het boek Het Nieuwe Beoordelen, focus op talent. Een van de uitgangspunten van HNB is de continue dialoog. In deze blog meer over het gedragscompliment.



Ieder medewerker heeft behoefte aan persoonlijke waardering voor het werk dat hij doet, zeker als daar een positieve ontwikkeling in waar te nemen is. Een gemeend compliment wordt dan ook vaak als een warme douche ervaren. Het toont aan dat bijvoorbeeld een leidinggevende (de complimentgever) oog en…

Lees verder

Toegevoegd door Jacco van den Berg om 18 januari 2017 op 5:30pm — Geen reacties

De Nederlandse Semler!

Echt waar! We hebben ‘m! De Nederlandse Semler! En dan nog wel in drievoud: Arthur Cremers, Anja van der Horst en Wim van Twuijver. Wim vond Arthur en Anja. Met z’n drieën hebben ze een parel van een proces in gang gezet en ’t alle ruimte gegeven die ’t nodig had. Met een prachtig verslag in het boek ‘Poleposition. Zelf aan het stuur in Hollands Kroon.’ Lang geleden dat ik zo blij was met een…

Lees verder

Toegevoegd door Christianne van de Pas om 18 januari 2017 op 10:34pm — 1 reactie

Helaas, de nieuwe medewerker is snel weer weg

Eindelijk iemand gevonden voor een lastige vacature, is hij na een paar maanden weer vertrokken. Meestal gaat het goed, maar er zijn signalen die ongewenst voortijdig vertrek voorspellen. Let op de volgende zaken:

- Overselling: Je belooft meer op de arbeidsmarkt dan je kunt waarmaken. Heel verleidelijk. Want zo zegt iemand sneller ja. Maar komt hij met verkeerde verwachtingen binnen. Realistic Job Profiling zorgt voor beter behoud.

Het gebrek aan de…

Lees verder

Toegevoegd door Ardienne Verhoeven om 16 januari 2017 op 4:00pm — 3 reacties

Innovatie in 2017: begin bij uw leidinggevenden

Januari 2017: tijd voor de nieuwjaarsborrel. Ook in het bedrijf waar Steven werkt. Als nooit tevoren kijkt hij uit naar de start van 2017. Tijdens zijn kerstvakantie kreeg hij namelijk een geweldige ingeving. Een idee dat wel eens dé innovatie zou kunnen bieden waarop klanten zitten te wachten! Hij kijkt ernaar uit deze gouden kans te delen binnen zijn bedrijf.…

Lees verder

Toegevoegd door Janneke Schenning om 13 januari 2017 op 10:30am — Geen reacties

Waarom het aanspreken op ongewenst gedrag vaak niet werkt

Ik las laatst dat uit onderzoek blijkt dat slechts 20% van de managers erin slaagt om ongewenst gedrag van medewerkers effectief bij te stellen. Dat is best een schokkend percentage vind ik.

Het verbaast me ook weer niet. Ik kom in veel organisaties en ik zie daar steeds hetzelfde beeld. Managers weten echt wel dat feedback geven belangrijk is. Het helpt hen tenslotte resultaten te behalen en doelen te bereiken.

Maar in de praktijk vermijden ze het…

Lees verder

Toegevoegd door Marianne Schutten om 12 januari 2017 op 12:00pm — 7 reacties

Maandarchief

2017

2016

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008