HRbase Expert berichten (1,168)

Strategisch Recruitment: Verantwoordelijkheid = betrokkenheid = resultaat

Moderne bedrijfsvoering kan niet zonder recruitment. Vroeger was dit niet anders, maar tot 15 jaar geleden bestond recruitment niet als functie. Het was een taak voor HR, of zoals in de meeste gevallen een vorm van dienstverlening. Werving & selectiebureaus hebben hier een prima boterham aan verdiend.

De…

Lees verder

Toegevoegd door Wim van den Nobelen om 28 mei 2015 op 8:24am — Geen reacties

Je 3x in de rondte werken!

'Ik werk me werkelijk 3x in de rondte' zegt de ambtenaar economisch zaken tegen mij, die een coachingstraject volgt omdat hij steeds vaker veel werk mee naar huis neemt. In deze tijden van reorganisatie, bezuinigingen en ontslagen moet een snel groter wordende groep er steeds harder aan trekken om al het werk gedaan te krijgen. Dit betreft ambtenaren bij gemeentes, mensen in de zorg en ook binnen het onderwijs. Er moet steeds meer, maar met minder tijd en met minder mensen.

En…

Lees verder

Toegevoegd door Sonja Scholts om 27 mei 2015 op 4:28pm — Geen reacties

Geen budget, maar gezond verstand: de mythe van beheersing

Probeer je eens een organisatie voor te stellen zonder beheersing. Geen handboeken, geen procedures en geen regels. Onmogelijk toch? Ons beeld van een organisatie is ingebrand in ons brein, terwijl het ooit allemaal innovaties waren, ooit is het allemaal bedacht. Terwijl de wereld om ons heen in vliegende vaart verandert, vraag ik mij in mijn nieuwe boek…

Lees verder

Toegevoegd door Glenn van der Burg om 27 mei 2015 op 11:30am — Geen reacties

De zelfbewuste starter

Wat maakt de ene starter op de arbeidsmarkt succesvoller dan de ander? Twee starters zijn met evenveel succes afgestudeerd, hoge eindresultaten en goede beoordelingen. Ze komen min of meer op dezelfde startersplek terecht bij het zelfde bedrijf. De een vindt zijn draai vrij snel en weet zelfs binnen een jaar een mooie stap naar een hogere functie te maken. De ander lukt het niet om het werk goed op te pakken, ondanks dat hij alle kennis ervoor in huis heeft. Hij lijkt eerst een beetje door…

Lees verder

Toegevoegd door Els Brouwer om 27 mei 2015 op 9:30am — Geen reacties

Het REMOTIEgesprek

Het GROTE gesprekkenboek gaat op de schop. De auteurs werken momenteel hard aan een update en het boek wordt verrijkt met het remotiegesprek. Immers, het aantal jaren dat mensen moeten werken is flink opgerekt. De huidige voorwaarden van de studiebeurs staan niet toe lang over een studie te doen en de AOW-leeftijd is inmiddels al verhoogd naar 67 jaar. Medewerkers zullen…

Lees verder

Toegevoegd door Jacco van den Berg om 25 mei 2015 op 8:28am — Geen reacties

Verandering rechtvaardiging salarissen komt op gang

Opvallend dat discussies over de hoogte van bestuurderssalarissen steeds heftiger worden gevoerd. En natuurlijk niet ten onrechte. Als ABN Amro-topman Zalm beweert dat door het inleveren van bonussen ten faveure van het vaste inkomensbestanddeel zijn naaste medewerkers er per saldo op achteruitgaan, is er denk ik werkelijk iets loos.

Maar niet alleen de maatschappelijke opinie geeft het beloningsbeleid momenteel richting en kleur. Ook binnen de bedrijven zelf verandert genoeg om anders…

Lees verder

Toegevoegd door Rolf Baarda om 22 mei 2015 op 12:00am — Geen reacties

Gezocht: leidinggevende manager met verstand van 'fear-free working environments'

De tijd dendert voort. De ene ontwikkeling buitelt over de andere. E-mails, Tweets, LinkedIn updates, Facebook posts, webinars, SharePoints, voicemails, apps, timelines, scrollen en scannen; we zijn er maar druk mee. Met elkaar en met heel veel informatie. Nog los van alle technologische ontwikkelingen die er nog aan zitten te komen. Met veel invloed op de wereld waarin we leven en de werkomgevingen die we gewend waren.

Onzichtbare…

Lees verder

Toegevoegd door Christianne van de Pas om 19 mei 2015 op 11:30pm — 1 reactie

Focus op cultuur

De cultuur van een organisatie wordt vaak als een soft element bestempeld; niet goed vast te leggen en door elke medewerker wordt cultuur anders gepercipieerd of geïnterpreteerd. Toch is het de moeite waard om een organisatiecultuur te versterken en in de juiste richting te stimuleren.

Onderzoek van Harvard leert bijvoorbeeld dat 60 procent van de medewerkers geen naar kwaliteit strevende cultuur in zijn organisatie ervaart. En tegelijkertijd zien de onderzoekers dat in de 20 procent…

Lees verder

Toegevoegd door Suzanne Jungjohann om 18 mei 2015 op 11:28am — 4 reacties

De transitievergoeding: leuker konden ze het niet maken

Het is bekend: het gros van de Nederlanders valt voor termen als ‘goedkoper’ en ‘makkelijker’. Beproefde reclametermen waarmee we ons graag laten geruststellen. Als sinds 1993 zingt de Belastingdienst ons toe ‘leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker’, waarna we vervolgens als makke schapen netjes onze aangiften invullen.

In gelijke sussende bewoordingen wist de regering in rap tempo de Wet Werk en…

Lees verder

Toegevoegd door Stëffan de Jong om 10 mei 2015 op 1:00pm — Geen reacties

Maak ook de kern wendbaar

Organisaties die willen winnen in de huidige en de toekomstige economie moeten wendbaar zijn, zich snel kunnen aanpassen aan de omgeving en daadkrachtig zijn. Naar mijn mening zijn organisaties net zo wendbaar als hun leden of in andere woorden: een team is net zo sterk als de zwakste schakel.

In de laatste jaren zijn veel organisaties bezig met het bouwen van een flexibele schil waarmee de pieken en dalen van de bedrijfsprestaties opgevangen kunnen worden, zonder gedwongen…

Lees verder

Toegevoegd door Ido Shikma om 6 mei 2015 op 9:33am — 2 reacties

Betekenisvol beoordelen

De eerste keer dat ik over Thick Value las, was een vrijdagavond, zittend op de bank. Het zal aan die context hebben gelegen, maar ik associeerde de term met een goed glas, donkerrode, naar rijp fruit smakende wijn. Met veel body, zeg maar. Dat bleek het natuurlijk niet te zijn, maar het smaakte professioneel gezien wel naar meer. Echt betekenisvol willen zijn als organisatie en ook natuurlijk het beste uit je medewerkers willen halen.

Bijna elke zichzelf respecterende organisatie,…

Lees verder

Toegevoegd door Suzanne Jungjohann om 4 mei 2015 op 5:08pm — Geen reacties

Topmanagers verdienen te veel!

Het was crisis. Tenminste, voor de meesten onder ons. Niet voor iedereen. Daardoor hebben we moeilijke jaren gehad, waarbij de koopkracht niet verbeterd is.

Het reële uurloon was eind 2014 even hoog (of even laag) als in 2002. Voor de gewone werknemer althans. Niet voor de zogenaamde topmanagers.

Salarisstijging van 85%

De CEO’s van grote organisaties hebben niet zo veel last gehad van de crisis. Hun vergoeding is met maar liefst 85% gestegen in de periode…

Lees verder

Toegevoegd door Michel den Daas om 4 mei 2015 op 3:49pm — 1 reactie

Sociale media: veranderingen accepteren

Zit je op je werk? Kijk eens om je heen. Hoe ziet jouw organisatie eruit? Hoe actief – of juist niet actief – zetten je collega’s sociale media in? Is het al een onderdeel geworden van jullie werkprocessen? Of worden net de eerste voorbereidingen getroffen voor een veilige stap naar een sociaal intranet? We zien een…

Lees verder

Toegevoegd door Inge Beckers om 30 april 2015 op 4:30pm — Geen reacties

Eerste hulp bij zelfsturing: 3 tips

Lees verder

Toegevoegd door Glenn van der Burg om 30 april 2015 op 11:00am — Geen reacties

Geen recht op thuiswerken

De Eerste Kamer is akkoord gegaan met de Wet flexibel werken. Als de Ministerraad instemt met dit initiatiefvoorstel zal deze wet definitief worden. De media spreekt over ‘het recht op thuiswerken’. Maar klopt het nu dat werknemers na inwerkingtreding van de Wet flexibel werken het recht hebben op thuiswerken?

De Wet aanpassing arbeidsduur, de wet die bepaalt dat een werknemer zijn werkgever kan verzoeken om zijn arbeidsduur te wijzigen (welk verzoek de werkgever moet inwilligen,…

Lees verder

Toegevoegd door Rigje Rosier om 29 april 2015 op 10:00am — Geen reacties

Laat leidinggevenden hun positie pakken!

Leidinggevenden moeten hun positie pakken. En niet omdat ze de 'baas' zijn of de meeste macht hebben, maar omdat medewerkers en organisaties effectiever en beter functioneren als leidinggevenden hun (leidende) positie pakken en innemen.

In de praktijk betekent dit dat de leidinggevende zich duidelijk uitspreekt over wat hij/zij wil en wat hij/zij vindt. Niet altijd als eerste of meteen, maar het moet voor medewerkers wel volstrekt helder zijn hoe de leidinggevende bijvoorbeeld over…

Lees verder

Toegevoegd door Sonja Scholts om 23 april 2015 op 10:00pm — Geen reacties

De opvolger van de VAR: fiscus checkt vooraf

Een bedrijf hoeft geen loonheffingen/premies in te houden en af te dragen voor een opdrachtnemer als een zogeheten verklaring arbeidsrelatie (en wel – meestal – de varianten VAR DGA of VAR WUO) is afgegeven. Op dit systeem bestaat kritiek, omdat het in de hand zou werken dat steeds meer werknemers/werklozen zich genoodzaakt zouden zien om als zzp’er aan de slag te gaan, omdat ze anders brodeloos zouden worden/blijven. En de onzekere positie van zzp’ers is al langer punt van zorg in Den…

Lees verder

Toegevoegd door Muriel Middeldorp om 23 april 2015 op 3:00pm — Geen reacties

Herkent u dat: wat dóé ik hier?

Soms verzeil je in werksituaties waarin je voelt dat ‘meedoen’ je beste optie is, maar waarbij je onderhuids in een hele andere denkwereld zit. Je observeert de anderen in dezelfde werksetting en je vraagt je af of zij nu echt inbrengen wat hen bezighoudt, of dat ze ook het spel meespelen, om wat voor reden dan ook. Rare toestanden vind ik dat, duur-betaalde tijd waarvan de toegevoegde waarde voor het functioneren van de organisatie miniem is. ‘Rituele dansjes van loyale volgers aan…

Lees verder

Toegevoegd door Christianne van de Pas om 21 april 2015 op 11:30pm — Geen reacties

De 5 belangrijkste competenties waar werkgevers om vragen

Het wordt vaak genoeg gezegd: ‘We moeten meer aansluiten bij de talenten van de medewerkers om optimaal de doelen van de organisatie én de medewerkers te behalen’. Daarbij zijn vanzelfsprekend verschillende randvoorwaarden te noemen, maar uiteindelijk zijn het vaak DE MENSEN die het verschil maken. Daarom is het zo belangrijk om te weten welke competenties onmisbaar zijn om optimaal te functioneren. Bovendien is het interessant om te zien dat sommige competenties gemakkelijker te ontwikkelen…

Lees verder

Toegevoegd door Monetta Driessen om 22 april 2015 op 8:54am — 4 reacties

Het verhaal van de recruiter en de tandarts

Niemand gaat voor zijn lol naar de tandarts. Tandenpoetsen is een noodzakelijk kwaad. Dat leert iedereen op jonge leeftijd. Twee keer per dag twee minuten. Als tiener doe je dit omdat een frisse adem belangrijker is dan goede tanden. Als volwassene besef je dat onderhoud nodig is als er weer een…

Lees verder

Toegevoegd door Wim van den Nobelen om 16 april 2015 op 8:53am — 2 reacties

Maandarchief

2015

2014

2013

2012

2011

2010

2009

2008