5 belangrijke onderdelen voor het succesvol inwerken van nieuw personeel

Het verliezen van een werknemer is heel duur en niet goed voor de sfeer binnen het team. De kans om een medewerker te verliezen kan worden verminderd door nieuwe medewerkers zo snel mogelijk te integreren in het team. Hier zijn een aantal tips die daarbij kunnen helpen:

Geef de nieuwe medewerker meer dan één persoon om vragen aan te stellen.
Nieuwe medewerkers hebben altijd heel veel vragen. Dat is logisch natuurlijk. Als alle vragen aan één persoon gesteld worden kan dat heel belastend en vervelend zijn. Als er meerdere personen de 'buddy' zijn van de nieuwe medewerker, dan kunnen de vragen wat verdeeld worden.

Zorg ervoor dat een nieuwe medewerker wordt ingewerkt door populaire werknemers
Een van de lastigste dingen om te doen is het integreren van een nieuwe medewerker in het team. Het team heeft meestal al een hechte band en iedereen kent elkaar goed. Wanneer een nieuwe medewerker wordt ingewerkt door een populaire werknemer dan komt de nieuwe medewerker veel meer in contact met zijn collega’s en zal het vertrouwen sneller groeien.

Creëer een positieve werkcultuur en sfeer
Als de huidige werknemers een slechte werkhouding hebben dan zal dat de nieuwe medewerker slecht beïnvloede in zijn doen en laten. Het enthousiasme van hem of haar zal snel minder worden en daarnaast zal hij of zij zich niet op zijn gemak voelen op het werk. Het stellen van vragen en het naar werk gaan zal in dat geval een bittere bijsmaak gaan krijgen.

Plan een gesprek in binnen de eerste 2 weken nadat een nieuwe medewerker is gestart
Het is belangrijk dat een nieuwe medewerker goed op de hoogte is van wat er van hem verwacht wordt, daarom is het verstandig om binnen de eerste twee weken een gesprek te plannen. Tijdens het gesprek kunnen meerdere dingen besproken worden, naast de verwachtingen ook de ervaringen van de nieuwe medewerker tot nu toe en de korte en lange termijn doelstellingen.

Creëer een stappenplan en zorg voor voldoende handleidingen
Een nieuwe medewerker kan niet alles in één keer onthouden wat er tegen hem wordt gezegd. Het is daarom belangrijk om voldoende handleidingen te hebben waarop dat hij/zij kan terugvallen. Eventueel kan er gebruik worden gemaakt van een systeem zoals ChiefOnboarding waarmee het voor de werknemer en werkgever makkelijker wordt gemaakt om alles goed te organiseren.

Aantal keer bekeken: 159

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland