Aandacht voor zorgpersoneel. En nu aan de slag!

Onlangs stond in het AD een interview met Hugo Borst en Carin Gaemers. Een belangrijke oproep die zij deden was: hou op met die politieke spelletjes en ga aan de slag. Nu is mijn ervaring dat er nogal wat tijd overheen gaat voordat ‘Den Haag’ duidelijk aangeeft hoe het geld wordt verdeeld en waar het daadwerkelijk terecht komt. Zeker als er een nieuw kabinet aantreedt. Maar dat er heel snel geld moet komen om waardige en effectieve arbeidsmarktcommunicatie op poten te zetten staat wat mij betreft buiten kijf. Al was het maar om zo snel mogelijk, zoveel mogelijk mensen in Nederland te vertellen wat er allemaal voor spannends, moois en bijzonders gebeurt in de zorg. Want het is heus niet alleen maar kommer en kwel in deze sector.

Geluk
Afgelopen week bleek bijvoorbeeld uit onderzoek dat de gemiddelde oudere, in tegenstelling tot wat er vaak in de media wordt geroepen, helemaal niet zo ongelukkig is. Acht van de tien ondervraagde verpleeghuisbewoners is positief over de kwaliteit van de verzorging. Ze vinden dat ze met respect behandeld worden. Het leven krijgt gemiddeld zelfs een ruime 7. Grotendeels mogelijk gemaakt door uw zorgleverancier. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat Nederland af is, integendeel. Het manifest van Borst staat nog als een huis. Het kan, zeker voor kwetsbare ouderen, nog veel en veel beter.

Toekomst
Dus ik roep met Borst cs op om door te pakken. En dat is natuurlijk ook uit eigenbelang. Want is het niet ieders angstbeeld dat je uiteindelijk als een kasplantje op een stoel terechtkomt? Door alles en iedereen verlaten? Niemand wil dat. Laten we dus vooral intensief blijven investeren in onze toekomst. Want ondanks het mooie rapportcijfer gebeurt de verzorging wel vaak te gehaast en is er daardoor weinig tijd voor ander, meer persoonlijk contact. Laat staan voor levensvragen.
Ook lukt het vaak minder goed om een vertrouwensband met het verzorgend personeel op te bouwen. En dat is nu precies waar een groot deel van onze zorg om draait: aandacht.

Aandacht
Laten we dan ook bij de werving van nieuw personeel de nadruk leggen op wat het meest beklijft: aandacht. Voor de werving zelf en voor de mensen die je uiteindelijk zoekt en vindt.

Aantal keer bekeken: 117

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland