Teleurgestelde nieuwe medewerkers vertrekken. Wat nu?

Mensen die op zoek gaan naar een nieuwe baan, hebben wat gemeen: ze zoeken naar informatie. Maar daar is iets bijzonders mee aan de hand: ze zoeken vooral naar informatie over wat ze gaan krijgen en veel minder over wat ze gaan brengen. En daar gaat het mis. Hierdoor ontstaan teleurstellingen en voortijdig vertrek.

‘Kijk eens wat je krijgt’
Onze communicatie met kandidaten op de arbeidsmarkt is gericht op ‘kijk eens wat je hier krijgt’. De verkoop van ons bedrijf. Een aantrekkelijke baan, fijne sfeer, goede opleidingsmogelijkheden, mooie arbeidsvoorwaarden, een maatschappelijk betrokken organisatie. Eigenlijk net zoals de verkoop van een wasmachine. De verkoper vertelt wat je gaat krijgen en niet zozeer wat je er voor moet doen om dat ding aan de praat te houden. ‘Eenvoudig te bedienen, een speciaal kort programma voor kleine wasjes, etc.

‘Wat kom je hier brengen’
Wat we over het algemeen niet doen is kandidaten vertellen ‘wat ze er voor moeten doen’.  Welk gedrag wil je van iemand zien: hoe agressief moet je zijn  als verkoper? Hoe flexibel moet je zijn:  moet je in plaats van rayon Zuid opeens ook in rayon West werken? Hoe employable en hoe loyaal:  word je ook op een andere afdeling ingezet als het daar druk is of werk je (onbetaald) langer door? Allemaal zaken die je van een kandidaat verwacht.

Een kandidaat zoekt over het algemeen niet naar deze “wat-moet-ik-brengen’ informatie. En een organisatie vertelt het niet, net zoals de verkoper van de wasmachine. Want die informatie kan wel eens een reden zijn voor een kandidaat om af te haken, wordt gedacht. En dat klopt.  

Onverwachte eisen zorgen voor pijn
Een realistisch verhaal op de markt stoot kandidaten misschien af, maar zorgt er tegelijk voor dat mensen weten waar ze in stappen als ze ja zeggen tegen een baan. Daardoor blijven ze langer en zijn ze meer gemotiveerd, blijkt uit onderzoek van Bauer. Want daar zit het verschil  tussen het kopen van een wasmachine en het accepteren van een nieuwe baan. Met een wasmachine die tegenvalt, was je nog even door. Of je ruilt hem in.  Dat doet niemand echt pijn. Maar dat is wel zo met een nieuwe baan die wordt opgezegd of nog een tijdje ongemotiveerd wordt gedraaid. Dat doet pijn voor alle partijen, de organisatie en medewerker.

Een paar tips:

Om te zorgen dat het beeld waarmee iemand start juist is, een paar tips:

  • Vertel een realistisch verhaal: ga daarbij niet alleen uit van zaken die kandidaten krijgen maar ook van datgene wat ze moeten brengen.
  • Stimuleer een kandidaat om ook te zoeken naar informatie over hetgeen er van hem wordt verwacht.
  • Maak een rijtje met zaken die je van iemand verwacht. Zaken die voor jouw organisatie of afdeling wellicht heel vanzelfsprekend zijn, maar voor anderen waarschijnlijk niet.
    - bepaald gedrag in een functie
    - loyaliteit
    - flexibiliteit
    - inzetbaarheid
    - ethiek
    - etc.
  • Evalueer tijdens de onboarding of de verwachtingen van een medewerker zijn uitgekomen. Zowel in wat hij gekregen heeft (baan, salaris, opleidingen) als in wat hij heeft moeten brengen (gedrag, flexibiliteit). Werk aan de mismatch in verwachtingen en de praktijk. En leer voor een volgende keer.

 

Ardienne Verhoeven is eigenaar van Workwonders. gespecialiseerd in onboarding van nieuwe medewerkers. 
Weten hoe het met de onboarding binnen uw organisatie staat: kijk op www.onboardingmonitor.nl voor een scan of neem contact op via 06 5337 1412

Aantal keer bekeken: 446

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland