ASR en Rabobank: loze beloftes aan de arbeidsmarkt

Het talent van een organisatie is het meest kostbare bezit. Daar zijn we het met z’n allen wel over eens, toch?
Maar waarom wordt er dan naar verhouding zo weinig geïnvesteerd in een degelijk werkgeversmerk?

Laten we bijvoorbeeld eens kijken naar de financiële sector. De Rabobank bestookt ons al enige tijd met de belofte ‘Aandeel in elkaar’. Een belofte die mijns inziens goed past bij de oorsprong van de bank, de coöperatie. Wat dan wel weer wonderlijk is, is dat de Rabobank juist nu besloten heeft om de coöperatie los te laten en in te zetten op centralisatie van diensten.

'Aandeel in elkaar’ is voor mij ook een uitgesproken belofte richting arbeidsmarkt. Want deze belofte zal in de eerste plaats door het personeel waargemaakt moeten worden. Maar past ook hier weer goed bij de oorsprong van de bank: wij zorgen voor elkaar, in voor- en tegenspoed.

Maar wat schetst mijn verbazing, als je gaat kijken op de werkenbij-site van de bank wordt er met geen woord over de corporate belofte gerept. In tegendeel zelfs, hier word je aangesproken met de wonderlijke tekst: ‘Word jij de Rabobank?’. Een nietszeggende, Barbapapa-achtige belofte, want hoe word je in vredesnaam de Rabobank?

Talent
Hier laat de Rabobank een enorme kans liggen. Als je zo zwaar inzet op ‘Aandeel in elkaar’, dan steek je je werving van talent toch als vanzelfsprekend ook in met die belofte? Zonder je eigen personeel is het immers onmogelijk om de belofte ‘Aandeel in elkaar’ waar te maken.

Iemand van de Rabobank heeft mij een aantal maanden geleden verteld dat toen de werkenbij-site aan de beurt was, het geld voor doorvoering van ‘Aandeel in elkaar’ op was. Dat lijkt mij een nonsensargument, een aanpassing in tekst zal toch niet in de tonnen lopen. Wellicht komt het omdat het corporate-account bij het ene reclamebureau is belegd en het arbeidsmarktcommunicatie-account bij een ander? En voordat twee bureaus gaan samenwerken, nee, dan maar liever twee totaal verschillende beloftes.

Rapper

Nog een actueel voorbeeld. Ook ASR rammelt flink met het communicatiebudget. Ongetwijfeld omdat de verzekeraar afgelopen maand naar de beurs is gegaan en dus een beetje staatsbank af is. In dat kader is er ook een nieuwe campagne door ASR gelanceerd. ASR laat rapper Sticks het volgende zingzeggen: 'Als je het mij vraagt, verwacht ik van een verzekeringsmaatschappij integriteit. Altijd. En een duurzaam en humaan beleid.'

Werkgeversmerk
Mooie woorden, zeker ook omdat het ook veel zegt over het werkgeverschap van ASR. Maar ook hier weer geen enkele link tussen het corporate en werkgeversmerk. Net als de Rabobank komt ASR op de met een nogal, excusez le mot, lullig zinnetje: ‘Voor ASR wil je werken’. Hoezo wil ik dat? Jullie rappen me meerdere keren per dag toe dat een bank integer moet zijn, sterker nog ‘We beloven geen zekerheid, wel integriteit.’ Zoek je dan niet juist mensen die invulling geven aan die integriteit?


Uitdagende werkomgeving
Waarom komt de ASR op de werkenbij-site niet verder dan ‘een inspirerende en uitdagende werkomgeving. In een informele sfeer, waarin veel ruimte is voor persoonlijke ontwikkeling en met vriendelijke, hulpvaardige collega´s.’ Kom op zeg! Waarom is er op de werkenbij-site niet meer te vinden dan dit soort nietszeggende, volstrekt inwisselbare teksten? Als je als ASR zo nodig integer wil zijn, begint en eindigt dat bij je eigen mensen. En start dat dus op je werkenbij-site. Nergens anders.

Het zijn slecht twee voorbeelden, er zijn maar zo weinig merken die het werkgeversmerk direct koppelen aan het corporate merk. Naar mijn mening zou er geen verschil tussen arbeidsmarkt en corporate moeten zijn, het een volgt logisch uit het ander. Als er twee totaal verschillende beloftes zijn, is er iets fundamenteel mis.

Aantal keer bekeken: 954

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland

Reactie van rolf on 11 juli 2016 at 3:38pm

Joost, als ik het goed begrijp, knutselde jij het woord 'belofte', in elkaar. Je zegt bijvoorbeeld [ik citeer] 'Aandeel in elkaar’ is voor mij ook een uitgesproken belofte richting arbeidsmarkt.[einde citaat] Dat woord 'belofte' verbind je met andere zoals 'talent' en [wat een afschuwelijk begrip]'werkgeversmerk'. Wat je doet is verbaal [consultants-] plak- en knutselwerk? Je verwijt de RBO dat ze haar slogan [citaat] 'wij zorgen voor elkaar, in voor- en tegenspoed[einde citaat] niet realiseert. Heb je enig bewijs?

John,
Het is flaauw te zeggen "het management blijft zitten". Ik heb RABO managers niet geteld[en jij denk ik ook niet]. Maar ik zie ook managers bij grote bedrijven vertrekken. En het schuiven met operationele taken is wat managers moeten doen. En zeker gaat dat wel eens fout. Waar ik niet in geloof, John, is in buitenstaanders, die tussen pot en pint de directies van [grote] bedrijven even beoordelen. Daarvoor is de wereld te complex. En de realiteit anders dan HR-idealisten wordt verondersteld!

Dank voor de reactie,
Rolf

Reactie van John Bruin on 11 juli 2016 at 3:11pm

Als ik Joost was dan zou ik toch met de 2-5 mensen om de tafel gaan en vaststellen dat één of twee van de managers een andere werkgever moet gaan zoeken.

En dat zie je NIET bij Rabo en ASR. Daar blijft het management zitten en verplaatsen we de operationele taken naar Manilla (bijvoorbeeld). Stuk goedkoper maar hoe we de tijdsverschillen gaan overbruggen zien we nog wel (en de 'duiventil' en de behuizing). Tja, wel jammer van het noemen van (deze) twee banken. Ik denk dat er nog wel een paar genoemd kunnen worden.

Maarreh, Rolff, kan jij het aankomende slechte weer uiteen zetten? En zo ja, voor welk echelon?

Wie Joost zijn achtergrond leest is het een (bijna) toevallige parallel met het bankwezen. 'Merken en Werken' ..... Joost kan het weten.

Reactie van Joost Schrage on 11 juli 2016 at 3:06pm

Hallo Rolf,
Ik snap je vraag niet helemaal geloof ik. Wat heeft omzet te maken met het nakomen van je belofte? Ik adviseer elke organisatie, van eenmanszaak tot multinational, om altijd waar te maken wat je belooft. Ook als het tegenzit. Dat is de kern van het succes én voortbestaan van welke organisatie dan ook.
Groet, Joost

Reactie van rolf on 11 juli 2016 at 2:38pm

Wat je eens zou moeten doen, Joost, is de namen, Rabo en ASR, vervangen door een willekeurige naam van een klein consultantsbedrijfje met, laten we zeggen drie man/vrouw personeel. Ik veronderstel , gezien je kritiek, dat je consultant bent en ga er dus vanuit dat je wel zo'n bedrijfje in je vriendenkring zult kennen. Het heeft, hypothetisch, een omzet van, laten we zeggen driekwart miljoen euro. En de loonkosten zijn bruto 3 consultants x 150.000 euro. Voor de eigenaar en de zaakvoering blijven dus zo'n 300.000 over. Daar moet het salaris v.d. eigenaar, de leasewagens, de huur van het kantoor, enz. af. Natuurlijk zijn de consultants 'Talent'. Maar wat zou jij nu adviseren, als dit bedrijfje slecht weer zag komen?

Groet,
Rolf Knijff