65% van de leerlingen van basisscholen gaat werken in een beroep dat nog niet bestaat, schat het World Economic Forum in (the future of jobs). Ook HR kent die banen vaak nog niet. O Is dat erg? Nou nee: In de middeleeuwen zou het ook moeilijk zijn geweest uit te leggen wat het internet is. Je kunt je van de nieuwe realiteit niet altijd een voorstelling maken. Maar het is goed er op voorbereid te zijn op de impact van niet bestaande banen voor medewerkers. Zowel binnen het onderwijs als binnen onze organisaties.

Kritisch leren
Voor het onderwijs publiceerde Hoogleraar Paul Kirschner afgelopen maandag een rapport over de voorbereiding van leerlingen op niet bestaande banen. Scholen leiden nog steeds op tot het toepassen van vaardigheden, volgens Kirschner. Ze leren leerlingen een kunstje dat ze in praktijk gaan toepassen. Maar dat kunstje kunnen ze op kortere termijn wellicht niet meer gebruiken omdat de praktijk snel veranderd. Docenten zouden leerlingen moeten leren na te denken over de begrensdheid van hun kennis en vaardigheden en ze leren te evalueren over wat ze hebben geleerd. Zodat leerlingen zich af gaan vragen wanneer je deze kennis en vaardigheden kunt toepassen en wat je doet als deze vaardigheden niet voldoende zijn. Wanneer je nieuwe dingen leert, zul je bijvoorbeeld kritisch moeten zijn naar de bronnen van jouw kennis. Zijn die betrouwbaar? Denk bijvoorbeeld De tabaksindustrie die je adviseert over de gevolgen van roken voor kanker….

Anders inwerken
Deze conclusies van Kirschner gelden niet alleen voor het onderwijs, maar ook in zijn algemeenheid binnen organisaties. Wanneer we nieuwe medewerkers in onze organisaties krijgen. leiden we hen nog steeds op voor een functie en leren we ze vaardigheden voor de rol binnen de organisatie. Deze basisvaardigheden zijn zeker belangrijk om op voort te kunnen bouwen in de toekomst. Maar voor nog niet bestaande banen zullen we moeten kijken naar de manier waarop medewerkers nieuwe kennis en vaardigheden vergaren. Hoe stimuleren we reflectie, transfer van vaardigheden en het kritisch kunnen denken bij nieuwe medewerkers.

Het inwerken van nieuwe medewerkers vraagt niet alleen het leren van de basisvaardigheden. Maar ook het bijbrengen van een reflectieve manier van leren.

Aantal keer bekeken: 37

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland