Luchtkastelen zonder inrichting - Waarom Corporate Values niet werken

Waarschijnlijk heb je ze wel eens gezien – misschien wel bij jou op kantoor: posters met daarop de kernwaarden (ook wel corporate values genoemd) van een organisatie of bedrijf. Vaak staan daar teksten op zoals “Passie voor de klant” of “Integriteit voor iedereen”. Mooie en vaak inspirerende uitspraken, waarmee je het moeilijk oneens kunt zijn. Ik ken althans geen enkele corporate value waarmee ik het niet eens was of ben, en ik heb er toch heel veel gezien.

Als ik zo’n poster zie (hetzij bij een bedrijfsbezoek, hetzij in het kader van een opdracht van een klant), vraag ik graag een paar medewerkers van die organisatie naar wat die poster en de tekst daarop voor hen betekent. Daar krijg je vaak mooie antwoorden op. Het varieert van een bron van inspiratie tot aan een set van normen en waarden voor iedereen in dat bedrijf. Dan stel ik vervolgens de vraag: “Hoe laat je dag in dag uit zien, dat je die waarden leeft en belangrijk vindt?”. Daarop wordt het bijna altijd – op wat gestommel na - erg stil.

Wat heb je aan corporate values, als medewerkers er niet naar kunnen leven?

Er zijn namelijk drie fouten, die organisaties keer op keer lijken te maken, en niet nodig zijn:

1. Het beschrijven van values, maar niet gedragingen
Je kunt wel schrijven: “Passie voor de klant”, maar als je dat niet vertaalt in concreet gedrag mag je ook niet verwachten dat mensen dat gaan laten zien. Zo is bijvoorbeeld moedig zijn ook een mooie. Zeg tegen iemand: “Wees moedig!”. Weet diegene dan precies wat je van hem verlangt? Als je daarvan maakt: “Zeg in een meeting wat je op je hart hebt voor de meeting ten einde is” komt het veel concreter en dus beter over. Ga maar eens na bij jouw corporate values… zijn ze concreet en weet iedereen hoe ernaar te handelen? Vertalen naar concreet gedrag is niet eenvoudig, en het vereist striktheid en kennis van onder andere menselijk gedrag.

2. Het top-down laten landen van values
Helaas gebeurt het nog er vaak: de values zijn opgetekend door senior management of door het buitenlandse hoofdkantoor. Het resultaat is dat deze values weinig tot geen draagvlak hebben met de organisatie die juist deze values moet waarmaken. Daarnaast zijn de values zo geschreven, dat de werkvloer er qua taalgebruik ook geen affiniteit mee heeft. Dat is een dubbel gemiste kans. Values moeten door iedereen gedragen worden, en om die reden moet je ook iedereen betrekken in het creëren ervan. Hoe? Daar zijn vele oplossingen voor.

3. Gemis in onderscheidend vermogen
Te weinig corporate values zijn onderscheidend. Ik zie veel dezelfde teksten en posters. Waarom zou een medewerker kiezen voor jouw bedrijf? Omdat jij wel “Passie voor de klant” hebt? Dan heb ik nieuws voor je: dat heeft bijna ieder bedrijf in zijn waarden staan. Sterker nog: zonder die waarde kun je het wel vergeten in de commerciële wereld. De values zijn een uitstekende kans om aan te geven wat jouw organisatie anders maakt – die moet je niet laten liggen.

Op basis van deze veelvoorkomende fouten worden bij bedrijven en organisaties dus luchtkastelen gebouwd: ideeën van waarden die hoog in de lucht blijven, en niet bewaarheid worden. Daarnaast missen deze luchtkastelen de inrichting: welk concreet gedrag vertegenwoordigt welke waarde? Hoe laat een medewerker dag in dag uit zien, dat hij zich commit aan de waarden?

Blijf kastelen bouwen, en begin met het fundament: de werkvloer van je organisatie en geef het een concrete inrichting met een onderscheidend vermogen waar de juiste mensen op hun plaats zijn en willen zijn.

Aantal keer bekeken: 49

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland