HRbase

Muriel van Hoek

Negatief assessment rapport direct naar opdrachtgever of eerst kandidaat inzage geven?

Je krijgt een ontradend advies bij een assessment, laat je de rapportage doorsturen naar de opdrachtgever of niet? Hoe om te gaan met het recht op inzage en het blokkeringsrecht dat je krijgt van de psycholoog.

Als assessment psycholoog moet ik soms ook kandidaten ontradend adviseren.

Aangezien ik Psycholoog NIP ben, wordt van mij verwacht dat ik volgens de NIP code (de gedragscode van het Nederlands Instituut van psychologen) werk. In deze NIP code staat onder andere dat de kandidaat het recht heeft om de rapportage eerst zelf te lezen alvorens deze naar de opdrachtgever verstuurd wordt. Zo kan de kandidaat bepalen of de rapportage wel of niet doorgestuurd wordt. Ook kan hij/zij gebruik maken van het recht op aanvullend schrijven.

Aan het einde van de dag geven wij bij AVOP een terugkoppling op hoofdlijnen met het daarbij behorende advies aan de kandidaat en leggen hem/haar het recht op inzage en blokkeringsrecht uit. Ik adviseer kandidaten te allen tijde (ongeacht het advies; positief of negatief) eerst de rapportage zelf te lezen. In de rapportage staat namelijk nader uitgewerkt wat ik die middag al op hoofdlijnen mondeling geschetst heb en daar kunnen toch nunaces instaan, die je mondeling anders geinterpreteerd hebt. Ik neem daarmee eigenlijk de beslissing voor de kandidaat. Uitsluitend wanneer een kandidaat expliciet en uit zichzelf aangeeft dat de rapportage naar de opdrachtgever verzonden mag worden, tegelijkertijd met dat het rapport naar hem/haar verzonden wordt, stem ik hiermee in. Ik neem daarmee wel een risico, aangezien wat op papier staat nog steeds anders kan overkomen dan de mondelinge toelichting. Echter, soms is het in het belang van kandidaat en opdrachtgever dat er snel gerapporteerd wordt. En dan wil ik als psycholoog NIP niet dwarsliggen; toch blijft het een risico.

Ook krijgen wij het verzoek van opdrachtgevers om aan het eind van de dag door te geven of wij positief of ontradend hebben geadviseerd. Daartoe moeten wij ook altijd toestemming vragen aan de kandidaat, zodat deze een beroep kan doen op het recht ter inzage/blokkeringsrecht. Maar is dit wel een echt recht en geen schijnrecht?

Stel: u krijgt aan het eind van de dag bij kandidaat I de mededeling: kandidaat heeft een positief advies gekregen. En bij kandidaat II de mededeling: kandidaat wil eerst zelf de rapportage lezen alvorens ik hier inhoudelijk verdere mededeling over kan doen.

Wat zal u als HRM'er denken over kandidaat II? De beeldvorming gaat waarschijnlijk direct van start. En is het dus wel een echt recht wat wij kandidaten geven? Is het integer voor psychologen om op deze wijze te voldoen aan de wensen van de klant?

Opmerking

Je moet lid zijn van HRbase om reacties te kunnen toevoegen!

Join HRbase

Muriel van Hoek Reactie van Muriel van Hoek on 28 oktober 2009 at 3:48pm
Beste Leon,

Ik ben het helemaal eens dat iedereen die met een assessment te maken heeft er zorgvuldig mee om moet gaan. Zowel aan de opdrachtgevers als opdrachtnemerskant.
Wat betreft het selectie-instrument dat een voorspellende waarde heeft van 100% ben ik hier nog wel steeds in geinteresseerd. Dat dat tevens een erg smal instrument is, ben ik het ook mee eens, maar het zou wel meteen duidelijk maken of iemand op dat moment geschikt is voor een bepaalde baan. Een ontwikkelingsvraag hoeft m.i. niet per definitie meegenomen te worden in een selectie. Je kunt dit wel meenemen in een assessment, maar ook daar moet je zorgvuldig mee omgaan en duidelijk over zijn.

Jij hebt het over een programma dat meer recht doet aan een kandidaat. Doet dit ook recht aan de opdrachtgever? En daarmee bedoel ik: wat is de voorspellende waarde ervan voor selectiedoeleinden?
Léon Algra Reactie van Léon Algra on 28 oktober 2009 at 3:14pm
Beste Muriel. Je reactie is eveneens een boeiende. Met de meerwaarde van een assessment center doel ik niet alleen op de p&o-ers, maar zeker ook op de bureaus die dit soort assessments verzorgen, de psychologen, de leidinggevenden en de werkgevers die er zorgvuldig mee om zouden moeten gaan.

Je laatste opmerking snap ik niet helemaal: waarom zou je een selectie-instrument aangereikt willen krijgen dat voor 100% een voorspellende waarde heeft. Groei en ontwikkeling van medewerkers is daarmee toch niet gebaat? Beoordeling van mensen ook niet.

Ik kan je nog wel helpen aan een benadering die meer recht doet. Het betreft dan "Kwesties. Een intake indicatie programma" dat recht doet aan een kandidaat, echter vanuit een geheel andere invalshoek ontwikkeld en in gebruik.
Muriel van Hoek Reactie van Muriel van Hoek on 28 oktober 2009 at 2:57pm
Interessante discussies zijn er ontstaan! Genoeg stof tot nadenken zou ik zo zeggen en ook genoeg onderwerpen om in mijn latere Blogs aandacht aan te besteden.

Het is inderdaad van belang dat de P&O’er in kwestie niet te snel zijn/haar conclusie trekt wanneer hij/zij te horen krijgt dat ik nog geen uitspraak kan doen. Aan de psycholoog/assessor wellicht de taak om een stukje verwachtingsmanagement te doen.

Dat het blokkeringsrecht hoe dan ook FAKE is vind ik te stellig. Het komt voor dat een kandidaat een andere baan heeft geaccepteerd en niet wil dat de resultaten bij de opdrachtgever komen te liggen. Dit kan ook voorkomen bij een positief advies. Dat een opdrachtgever de procedure niet zal voortzetten omdat de assessmentrapportage niet wordt vrijgegeven, is de keuze van de opdrachtgever. Deze hecht waarschijnlijk veel waarde aan een assessment. Ook een interessante vraag: hoeveel waarde hechten P&O’ers aan het assessment en waar in het selectieproces zet je een assessment in?
Verder is het ook van belang om als psycholoog/assessor een kandidaat te wijzen op het recht op aanvullend schrijven. Het kan inderdaad zijn dat een kandidaat zich niet herkend in het beeld dat naar aanleiding van het assessment geschetst wordt en daar zijn/haar toelichting op wil geven.
Ten aanzien van dat de kandidaat altijd de dupe wordt. Hier wordt verondersteld dat de kandidaat slachtoffer is van een assessment. Mijns inziens is een assessment tevens een extra moment waarop je je als kandidaat kunt bewijzen. Bijvoorbeeld doordat je in een assessment meer vaardigheden kunt laten zien (bijvoorbeeld in een rollenspel) dan in een sollicitatiegesprek.

Een assessment is niet sluitend en tevens niet de waarheid. Het is een instrument dat een inschatting of indicatie geeft van toekomstig gedrag. Daarom ben ik van mening dat je als psycholoog nooit te stellig mag zijn in je rapportage en vind ik dat P&O’ers en managers zorgvuldig met de rapportage om moeten gaan en niet alleen maar de conclusie en advies moeten lezen.
Ook ben ik van mening dat je doordat je in een assessment (althans hoe dat bij AVOP is ingericht) vanuit verschillende invalshoeken naar een kandidaat kijkt, scherper en breder zicht krijgt op een persoon en daarmee op iemands geschiktheid voor een functie.
Mocht iemand mij overigens kunnen helpen aan het selectie-instrument dat een voorspellende waarde heeft van 100 %, dan houd ik mij aanbevolen!
Léon Algra Reactie van Léon Algra on 28 oktober 2009 at 9:44am
Ron. Het ging om het blokkeringsrecht. Wanneer kandidaten twijfel hebben over het oordeel van assessment center en niet willen dat het rapport doorgaat naar de werkgever, omdat zij bijvoorbeeld twijfelen over de objectieve waarde van zo'n rapport heb je het probleem te pakken. Keurig uitvoeren van assessments is niet het probleem. Hoe om te gaan met een rapport waarvan de waarde door de kandidaat wordt betwist.
M.a.w. voor jou kan die meerwaarde misschien niet spelen, echter wel voor de kandidaat die daarvan afhankelijk is voor al dan niet aangenomen te worden in een bepaalde functie.
Léon Algra Reactie van Léon Algra on 28 oktober 2009 at 9:39am
Muriel van Hoek kwam met de stelling: "Negatief assessment rapport direct naar opdrachtgever of eerst kandidaat inzage geven?"

Keer de stelling eens om:
De werkgever als opdrachtgever verzoekt om een assessment center voor een kandidaat. Er komt een positief advies uit terwijl, de werkgever daarover niet unaniem is. Nog maar een keer een assessment? Of dan toch maar varen op je eigen oordeel.
"Het gaat naar alle waarschijnlijkheid regenen... ik neem een paraplu mee!"
Léon Algra Reactie van Léon Algra on 28 oktober 2009 at 9:33am
Beste Robert. Gelukkig dat je wel onderzoeken aangeeft in je reactie.
Echter je opmerking van: "Met andere woorden, het werkt, al weten we nog niet precies hoe het werkt" in relatie tot " onderzoek naar de feilbaarheid van de mens als voorspeller" houdt de waarde ervan in discussie.
Léon Algra Reactie van Léon Algra on 28 oktober 2009 at 9:29am
Beste Marcel. Inderdaad lopen er 2 zaken door elkaar. Allereerst het blokkeringsrecht en ten tweede de meerwaarde van het assessment center. En juist bij dat laatste roep ik eens op om openheid van zaken te geven, want dat betwijfel ik dus ten zeerste.

"Goede testen (assessments) zijn wetenschappelijk onderbouwd en getoetst. Over de waarde van ‘de wetenschap’ kun je lang discussiëren, ik ga er gemakshalve maar even van uit dat de wetenschap (in dit geval m.b.t. assessments) door goed onderzoek juist in staat is subjectiviteit te objectiveren".

Ik vind dat nogal makkelijk om te roepen dat wetenschappelijk is vastgesteld dat assessments in staat zijn om subjectiviteit te objectiveren. Overigens is t.a.v. assessment centers weinig of niets onderzocht waarmee we hedentendage vooruit kunnen.
Mocht het anders wezen, maak eens duidelijk vanuit welk wetenschappelijk onderzoek assessments dan onderbouwd worden.
Léon Algra Reactie van Léon Algra on 27 oktober 2009 at 11:35am
Dag Ruben. Jij stelt hetvolgende wat me niet geheel duidelijk is:
"Per slot van rekening kijk ik toch door mijn eigen gekleurde bril en denk ik vanuit mijn eigen (persoonlijke) referentiekaders. Die factoren worden uitgesloten als een (extern) assessment is afgenomen". Betekent dat jouw oordeel subjectief is, en dat wat een assessment doet objectief, niet gekleurd is, en niet gebaseerd is op percepties/observaties?
Theo van Lagen Reactie van Theo van Lagen on 27 oktober 2009 at 9:08am
Eigenlijk vind ik het van de gekke dat organisaties als opdrachtgever uiteindelijk geconfronteerd kunnen worden met het niet toegezonden krijgen van de rapportage. Er wordt een behoorlijk bedrag besteed aan dit soort onderzoeken en dan mag je toch zeker een behoorlijke terugkoppeling verwachten wat die investering aan informatie heeft opgeleverd? Ook een negatief advies kan wat mij betreft leiden tot het aannemen van de persoon in kwestie, alleen heb je er één of meerdere aandachtspunten bij. Te vaak verschuilen leidinggegevenden/organisaties zich achter de uitkomsten van een assessment en lopen daarmee weg van hun primaire verantwoordelijkheid. Uiteindelijk is en blijft een assessment een momentopname, waar tegenover staat dat er al diverse gesprekken met diverse personen binnen de eigen organisatie aan vooraf zijn gegaan. En die gesprekken zijn, als ze goed gevoerd zijn, zeker zo belangrijk bij het nemen van een altijd weer belangrijke beslissing.
Jeroen Kerkhof Reactie van Jeroen Kerkhof on 27 oktober 2009 at 8:47am
Beste Muriel, ik heb er geen enkele moeite mee, wanneer een kandidaat aangeeft eerst de rapportage zelf te willen lezen. Ook dat kan snel gaan. Sterker nog, zo heb ik het zelf ook gedaan bij het assessment in de procedure voor mijn huidige baan.

Over de bredere discussie die ontstaat over wat een assessment toevoegt, kan ik kort zijn. Ik vind het een uitstekend middel om de voorspellende waarde van het selectieproces te verhogen. In combinatie met andere selectiemiddelen heb ik hier zeer positieve ervaringen mee, zowel vanuit de positie als werkgever als de positie als werknemer.

Spotlight

Bart Vrijaldenhoven

Bernhaege Advocaten
...Het contract deed ik in het personeelsdossier en heel even dacht ik dat ik klaar was... Lees het interview

Laatste wijziging

Valery Schmit heeft een evenement bijgewerkt
Workshop 'Resultaatgericht Functiebeschrijven' in Kantoor Eprom organisatie adviseurs - Den Haag
april 22, 2010 van 9am tot 1pm
In 4 uur tijd leert u hoe u zelf resultaatgerichte functiebeschrijvingen kunt maken. In de workshop gaan we oefenen met het invullen van de rubrieken van de resultaatgerichte functiebeschrijving. Zo proeft u alvast wat resultaatgerichtheid betekent…
12 minuten geleden
Karin Hornstra en Ruben Stelpstra hebben zich aangesloten bij Alef Dekkers groep
Groep voor HR managers en professionals in Noord-Nederland.
32 minuten geleden
2 leden hebben hun profielfotos ge-update
36 minuten geleden
Klaas Schouwstra, Dolf Bemer, Walter van der Linden en nog 7 anderen hebben zich aangesloten bij HRbase
45 minuten geleden
Karin Hornstra heeft een groep toegevoegd
Storytelling kan een rol spelen bij trainingen, visievorming, implementatie nieuwe ontwikkelingen.
46 minuten geleden
Bij dit soort dingen denk ik altijd dat je het moet omdraaien. Je houdt het toch niet tegen, dus dan kun je maar beter gaan uitzoeken hoe je je voordeel er mee kan doen. Dat geld natuurlijk niet alleen LinkedIn, maar ook voor programma's als Faceboo…
56 minuten geleden
Beste Paul Ik ben wel geinteresseerd in het visiedocument. Zou je deze kunnen mailen naar lisettepdm@hotmail.com? Alvast bedankt
3 uur geleden
Het profiel van Walter van der Linden is gewijzigd
3 uur geleden

VNU Media © | Algemene Voorwaarden HRbase | Privacy HRbase  | Adverteren|

Banners  |  Probleem rapporteren?  |  Privacy  |  Algemene voorwaarden