Wist u dat stress een vorm van spanning is die juist de flow kan stimuleren? De uitdaging als organisatie is om werknemers te inspireren de balans te vinden tussen ontspanning en inspanning. Bij een gezonde mate van stress komt namelijk het gelukshormoon oxytocine vrij en dit zorgt voor een goed gevoel tijdens het werk.

Langdurige stress is de boosdoener.
Stress is een natuurlijk mechanisme wat zorgt voor een reactie in je hormoonsysteem en wat een bepaald gevoel van spanning danwel ontspanning oplevert. Als werknemers langdurig een hoge mate van stress ervaren heeft dit nadelige gevolgen voor de persoonlijke gezondheid, gemoedstoestand en als gevolg daarvan voor het ziekteverzuim binnen een organisatie. Langdurige stress kan voortkomen uit te hoge werkdruk, slechte sfeer op de werkvloer, niet op de goede plek zitten qua werk, meer doen met minder mensen als gevolg van bijvoorbeeld een reorganisatie.

Maximaliseer gezonde stress
Het bijzondere van stress is dat er ook gezonde stress bestaat, die juist zorgt voor het activeren van diverse gelukshormonen zoals oxytocine, noradrenaline, serotonine, dopamine, adrenaline en anandamine. Deze zogenaamde endorfines zorgen ervoor dat je een goed gevoel ervaart en dat je immuunsysteem juist versterkt wordt. Dit blijkt tevens wetenschappelijk onderzoek hoe belangrijk het is om te zorgen voor de goede stress in je leven.
Deze gezonde stress wil je juist activeren, omdat je hiermee de flow in je werk stimuleert en zorgt voor een goede teamspirit.

Wat kun je als HR organisatie doen om gezonde stress te stimuleren?

  1. Creëer een soort stilteruimte waar werknemers zich kunnen terugtrekken om bewust even te ontspannen. Je kunt hierbij denken aan zitzakken en een paar relaxed stoelen om even een time-out te nemen en nieuwe inspiratie op te doen.
  2. Check op regelmatige basis bij je medewerkers of ze nog steeds op de goede plek zitten en energie krijgen van het werk wat ze doen. Of slaat de balans door naar teveel stress?
  3. Slapen is een belangrijke manier om bij te tanken en nieuwe energie voor de volgende dag op te doen. Juist de uren voor 00.00 uur tellen dubbel.
  4. Gezonde voeding zorgt voor een gezonde hormoonbalans. Voeding is te beïnvloeden door een kantine te creëren, waarbij het assortiment voornamelijk bestaat uit verse groente en fruit. 
  5. Vervang de “snoeppot” (suiker zorgt juist voor stress in je lijf) door een inspirerende fruitschaal met gezond fruit en groente die je direct kunt eten. Wat je aanbiedt wordt sneller gegeten en hier krijg je de goede energie van. Bijvoorbeeld een appel eten en hier even van genieten. 
  6. Stimuleer mensen om uit hun comfortzone in de stretchzone te stappen. De stretchzone is het gebied waar je lichamelijk voelt dat je het spannend vindt en hier leer je nieuwe dingen. 
  7. Inspireer mensen om regelmatig te bewegen en zo mogelijk te gaan sporten, fietsen of wandelen. Neem bijvoorbeeld de trap in plaats van de lift. Beweging is een belangrijke manier om de gelukshormonen te activeren.
  8. Inzetten van een vitaliteitscoach, die werkt met ontspanningsoefeningen zoals gezond leren ademhalen, stoelmassage, mindset en bewust leren ontspannen. Het kenbaar maken aan het personeel dat hier gebruik van gemaakt kan worden om preventief met je gezondheid bezig te zijn en om de drempel zo laag mogelijk te maken. Het is juist goed om met je gezondheid bezig te zijn in plaats van het als een taboe te zien. Zie het als een APK, maar dan voor je personeel voor een krachtige organisatie.
  9. Een gezondheidsblog of platform maken in samenwerking met de werknemers met als doel te inspireren en mee te denken om stress bespreekbaar te maken en met elkaar een gezondere workflow te creëren. Het delen van ervaringen werkt vaak al stimulerend naar collega’s toe om bewuster met gezondheid bezig te zijn.

Evert Heintz inspireert mens en organisatie om vanuit vitaliteit in het dagelijkse werk te staan. Hij helpt organisaties om bewust de flow te stimuleren aan de hand van het vitaliteitsmodel De Piramide van Inzicht ® en zijn bergklimervaring als metafoor. Zijn bijna doodervaring, 15 meter val in een gletsjerspleet, gebruikt hij als boodschap dat we als mens veel meer kunnen dan dat we vaak denken.
Op dit moment is hij bezig om een inspirerend boek te schrijven over flow en vitaliteit en hoe je dit concreet kunt integreren in de dagelijkse praktijk.
www.insightadventure.nl

Aantal keer bekeken: 212

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland