Van welk beoordelingsgesprek heb jij het meeste geleerd?

In het volledig geactualiseerde Het GROTE gesprekkenboek schrijf ik samen met Kees Jan Willeboordse, manager HR en Facilities van Universal Music over het hoe, wat en waarom van beoordelingsgesprekken. December is niet alleen een feestmaand maar ook beoordelingsmaand. Menig leidinggevende kan nu al ’s nachts de slaap niet vatten. Een van de uitgangspunten van beoordelen die aan bod komen is: soms moet je snoeien om te groeien. Wat zegt de theorie en wat zegt Kees Jan hierover?

Theorie

Een van de doelen van de gesprekkencyclus is het stimuleren van de persoonlijke- en professionele ontwikkeling van medewerkers. Voor deze ontwikkeling bewijzen de competenties hun waarde. Als om wat voor reden blijkt dat een competentie in onvoldoende mate aanwezig is of dreigt te worden, dan stellen leidinggevenden en medewerkers dit vast in een beoordelingsgesprek. Het is natuurlijk beter dit mindere presteren in een voortgangsgesprek aan te snijden. Beiden gaan op zoek naar welke gedragsaspecten de medewerker minder in de vingers heeft. Aansluitend maken zij ontwikkelafspraken die er toe leiden dat de medewerkers over deze competentie gaat beschikken. Dus niet er om heen draaien of een voldoende beoordeling geven, maar vastleggen, bespreken en aanpakken.

De praktijk

Ook vertelt Kees Jan openhartig over een geleerde les. Hierna het antwoord van Kees Jan op de vraag: ‘van welk beoordelingsgesprek hebt u het meeste geleerd en wat?’

Dat was, al een behoorlijke tijd geleden, één van de eerste beoordelingsgesprekken die ik zelf kreeg. Ik had een leidinggevende die niet zo lekker ging, hij probeerde wat beter in de groep te liggen en was daardoor eigenlijk te meegaand. Ook had hij het gesprek onvoldoende voorbereid en nog niet vastgelegd. Ik was zelf scherp en hij gaf ruimte, waardoor ik als beoordeelde het gesprek stuurde. Uiteindelijk stond in mijn beoordelingsformulier exact wat ik erin wilde hebben en niet wat hij wilde zeggen. Na afloop had ik mijn zin maar minder respect voor mijn leidinggevende. Terwijl hij waarschijnlijk dacht dat hij een zieltje had gewonnen. Daar heb ik van geleerd dat ik als leidinggevende altijd mijn verhaal moet vertellen, deze goed van tevoren moet vastleggen en hier niet onder invloed van de beoordeelde van moet afwijken. Respect dwing je niet af door vriendjes te willen zijn.


Beste HR-baser,

Van welk beoordelingsgesprek heb jij het meeste geleerd en wat?

Aantal keer bekeken: 318

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland