In de tijden dat nieuwe banen schaarser worden, waar het aantal werklozen stijgt en de bedrijven het zwaar hebben, is het belangrijker dan ooit om jezelf te verkopen. Persoonlijke Marketing en Sales wordt dit ook wel genoemd. In een land waarin kennis onmisbaar is, waar het individu belangrijker is dan het collectief en de behoefte aan ontwikkeling groot is, is onderscheiding cruciaal. Iedereen heeft zijn eigen kwaliteiten en wensen. De ene wil graag in een informele sfeer werken, terwijl de ander zich prettig voelt bij een hiërarchisch ingestelde organisatie. Daar is niks mis mee, iedereen is uniek. Jezelf op de juiste plek zetten is hierbij belangrijk. Uit onderzoek van Johan Eekma van Dreamjob bleek dat ontevreden werknemers zich terugverdienen met de factor 3. Terwijl dit voor tevreden werknemers factor 20 is!

Hoe kom ik bij mijn droombaan?
Iedereen heeft de droombaan die bij hem of haar past. Zoals er op elk potje en deksel past, is er voor iedereen een droombaan. Om bij die baan te komen, moet je jezelf wel zodanig verkopen zodat ze niet meer om jou heen kunnen.

Ga na wat jou kwaliteiten zijn. Ben je een specialist in je vakgebied, of juist de verbindende schakel tussen verschillende projecten of afdelingen. Ben je analytisch ingesteld, of juist uitvoerend. Als je hier niet uit komt, vraag de mensen om je heen. Die kijken er vaak anders naar dan dat je zelf doet. Zorg wel dat ze een eerlijke mening geven. Vraag ook je (ex)collega’s of leidinggevende.

Bedenk wat voor bedrijfscultuur bij jou past. Elke onderneming is anders in zijn doen en laten. Het ene bedrijf is de ander niet; groot, klein, informeel, formeel, individualistisch of juist samen werken zijn een aantal voorbeelden.

Probeer branches te vinden die hierbij passen. De branche zegt vaak iets over de cultuur van de organisatie. Zo zijn banken vaak formeel. Daarnaast moet de branche passen bij jou als persoon. Ben je graag creatief bezig? Denk dan aan de grafiemedia branche.

Zorg dat je anders ben dan anderen. Tegenwoordig is het niet vreemd als er 100 personen reageren op een vacature. Hoe zorg je ervoor dat jij uitgenodigd wordt? Zorg voor een opvallend CV, gebruik een profielfoto, backlinks naar social media (mits deze professioneel genoeg is), gebruik eventueel illustraties in je CV die iets zeggen over jou (reizen, sport of interessante hobby’s), of zorg dat je iemand kent in de organisatie die je naar binnen kan leiden. Gebruik elke mogelijkheid om uitgenodigd te worden voor een gesprek.

Wees eerlijk en goed voorbereid. Als je op gesprek mag komen is een eerste indruk van cruciaal belang. In de eerste 30 seconden wordt een mening ontwikkeld over jou, die bepaald of jij wel of niet verder mag in het sollicitatieproces. Kom zelfverzekerd over, wees goed voorbereid (je kent je CV, de vacature én het bedrijf uitstekend) en wees eerlijk en open.

Wanneer deze stappen goed uitgevoerd worden, is de kans op die droombaan groter. Maar vergeet niet, jij bent je eigen verkoopmiddel. Niemand anders doet dit voor je.

Groei in je functie
Ook als je niet zoekt naar een nieuwe baan, kunnen deze stappen je helpen om te groeien in je huidige functie. Kom achter je kwaliteiten, dan kom je automatisch op hetgeen wat beter kan. Dit kan een kwaliteit die je wilt ontwikkelen om zo de absolute specialist te worden op jou gebied. Of juist een mindere kwaliteit die je wilt verbeteren voor de brede ontwikkeling van jou als persoon.

Blijf ontwikkelen
Jezelf onderscheiden van al die andere is in deze recessie alleen maar belangrijker geworden. In de toekomst zal dit steeds belangrijker worden. Leer jezelf en verkoop jezelf, wees je eigen verkoopmiddel. Maar niet geheel onbelangrijk, blijf jezelf ontwikkelen. Alleen op die manier kan je ook daadwerkelijk doorgroeien naar een betere salarisschaal of betere functie. Elke onderneming is verplicht een persoonlijk budget te hebben voor persoonlijke ontwikkeling. Vraag hiernaar en ga aan de slag!

© Mervyn Nankoe, Office Manager bij Dreamjob

Aantal keer bekeken: 98

Lees meer HR artikelen over: HR, begeleiding, coaching, onderscheiden, ontwikkelingen

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland