Soms maak je zakelijke keuzes die anders (lees: slechter) uitpakken dan je had gehoopt. Wat doe je dan? Je eerste instinct is vaak om het er nooit meer over te hebben, en al helemaal niet met klanten en concurrenten uit de HR wereld.

Toch is dat precies wat ik in deze blog ga doen.

Waarom? Omdat ik iets waardevols geleerd heb van deze zakelijke miskleun. Allereerst dat het altijd een goed idee is om dicht bij je intuïtie te blijven. En daarnaast dat je prima je fouten kunt delen: dat is niet eng, dat levert je juist heel veel op! Daarom bij deze, in het kader van ‘practice what you preach’: het verhaal van mijn meest recente zakelijke misser.

En als ik het over misser heb, bedoel ik geen alledaags inschattingsfoutje. We zien het natuurlijk allemaal wel eens verkeerd. Dan is het een kwestie van constateren, corrigeren en weer doorgaan. Nee, ik heb het over die andere categorie ‘foutjes’: die waarbij je ongemerkt heel ver van je intuïtie af raakt. Je mist ergens een klein signaal, en negeert er daarna nog een paar, en een paar maanden later heb je - ik noem maar wat - een slordige 60.000 euro geïnvesteerd in een groots opgezette Academie die maar niet van de grond komt.

En wat je dan het meest raakt aan het hele avontuur is niet hoeveel geld het heeft gekost. Wat je echt aan het hart gaat is dit: hoe kon ik nou zo aan mezelf voorbijgaan?

Gemist signaal

Maar laat ik mijzelf eerst even netjes voorstellen. Ik ben Martijn de Wildt en ik ben de oprichter van Qidos, een aanbieder van in company ontwikkeltrajecten op het vlak van persoonlijke ontwikkeling, duurzame inzetbaarheidt, leiderschap en  nieuw organiseren. Halverwege 2016 besloot ik, samen met het Qidos-team, dat we ons aanbod gingen uitbreiden met trainingen waar individuele werknemers zich voor konden inschrijven, vanuit hun opleidingsbudget bijvoorbeeld.

An sich een prima plan. We doopten het initiatief enthousiast – en achteraf misschien wat overmoedig - de Qidos Academie.

De volgende stap was de uitvoering. Omdat we dit voor het eerst deden leek het ons slim om eens bij de competitie te kijken. Hoe pakken de gevestigde namen dit bijvoorbeeld aan? Behoorlijk groot, bleek. We waren onder de indruk. Om niet te zeggen licht geïntimideerd. Bij Qidos zijn we eigenlijk meer van het klein beginnen.

Daar misten we een signaal: we vergaten ons af te vragen of dat model wel bij ons paste.

In plaats van wat de competitie deed voor kennisgeving aan te nemen en onze eigen weg te volgen, begonnen we ons blind te staren op de grote jongens. Hoe konden we iets soortgelijks realiseren?

Grote verwachtingen

Omdat het onze ervaring is dat het inzetten van talentvolle experts goed werkt, trokken we een aantal mensen aan die al eerder succesvolle academies hadden opgezet. Wat we niet deden: direct aan de beoogde doelgroep vragen waar ze behoefte aan hadden. Ook dat was achteraf a-typisch. Klanten uitvragen is normaalgesproken een van de pijlers van de Qidos werkwijze.

In januari 2017 ging de site live. De eerste trainingen stonden gepland voor maart. Om de Academie te promoten huurden we een SEO expert en een Social Media Marketeer in. We wachtten in spanning af om te zien wat er gebeurde…

Er gebeurde niks.

Een handjevol aanmeldingen maar, en daar bleef het bij. We trokken en sjorden er nog wat aan, maar met steeds minder overtuiging. Uiteindelijk, drie maanden na de lancering, besloten we er geen euro meer in te investeren.

Tijd voor bezinning

We riepen de Qidossers bij elkaar voor crisis overleg. Een paar uur reflectie later was de conclusie helder: we moeten ermee stoppen. Dit past gewoon niet bij ons. Uithuilen, uitvinden waar het fout ging, en dan weer doorgaan met waar we wel goed in zijn.

Voor mij persoonlijk was dit een moeilijke periode.

De financiële strop was nog tot daaraan toe, hoewel ik daar ook best van onder de indruk was. Maar wat me echt raakte was het gevoel dat ik mezelf kwijt was geraakt met dit project. Hoe had ik het zo ver kunnen laten komen? Met het Qidos team probeerden we helder te krijgen waar het mis gegaan was. En hoe we een herhaling in de toekomst konden voorkomen.

Het meest waardevolle resultaat van deze introspectie was dat ik een persoonlijke leefregel opnieuw scherp kon stellen: nooit je intuïtie negeren! Als iets niet goed voelt is dat zeer waarschijnlijk je intuïtie, die enorme database vol levenservaring, die je duidelijk probeert te maken dat iets niet bij je past.

Ondertussen informeerden we ook bij onze klanten of zij een idee hadden waarom de academie niet aansloeg.

Hun feedback: “Het is veel te groots opgezet voor jullie doen. Het voelt niet authentiek. We herkennen jullie er niet in.” Daar hadden ze een punt. De typische Qidos-manier van dingen doen is inderdaad heel anders. Normaal beginnen we klein. We leggen een nieuw idee voor aan klanten, ontwikkelen het samen met hen door, en breiden het gaandeweg uit.

Die opmerkingen zetten ons aan het denken.

Balans opmaken & doorstarten

Konden we de Qidos-manier niet alsnog toepassen op wat er over was van de Qidos Academie? Het was ons opgevallen dat er één onderdeel bij zat dat wel levensvatbaar leek. Ironisch genoeg was dat een training die het minst paste in het model van de grote jongens: Jouw APK.

Jouw APK werd de doorstart, en tegelijkertijd een soort louteringsproces.

We prikten een dag in september voor de lancering, stelden een mooi programma samen, en nodigden onze klanten uit. Onze gasten konden de eerste versie van Jouw APK volgen en daarna hun feedback geven. Mijn vrouw Ellis vertelde over vitaliteit, en over haar loopbaanswitch van Qidos-medeoprichter naar een eigen mesologie praktijk. Aikido trainer Johan Lodder leerde deelnemers hoe ze letterlijk in hun kracht konden gaan staan.

Thuiskomen

De APK-dag voelde als thuiskomen. Mijn intuïtie was er glashelder over: dit hadden we meteen moeten doen! Het was echt een eye-opener, na een periode waarin ik dit soort signalen keihard genegeerd had. Ergens op de dag haalde iemand nog gekscherend dat bekende cliché aan: “Waar je struikelt, daar ligt je grootste schat.” En daar was ik het hartgrondig mee eens!

Overweldigende reacties

En toen kreeg het avontuur nog een overwacht staartje. Twee maanden na de APK dag publiceerde ik op de Qidos blog een persoonlijk verhaal over het stuklopen van de Academie . Ik zette het ook op mijn LinkedIn profiel, en op Facebook.

Tot mijn verbazing ontplofte die blog zo ongeveer.

Hij werd ongekend vaak bekeken, kreeg van alle kanten hartverwarmende reacties, en ik werd er regelmatig over aangesproken door klanten, collega’s en andere mensen die het gelezen hadden. Mensen bedankten me ervoor dat ik hier zo open over was. Mensen deelden hun eigen ervaringen. Met sommige zakelijke relaties maakte ik ineens contact op een ander niveau. Ik voelde me verbonden.

En daarmee was een tweede inzicht geboren. Mislukkingen kun je delen! Ja, dat is eng, maar ook: bevrijdend. Bemoedigend. Het brengt mensen dichterbij.

Dus dat is de moraal van deze blog: deel je missers. Dat levert je vaak meer op dan al die succesverhalen. Mijn zegen heb je alvast!

Aantal keer bekeken: 52

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland