Een callcenter-medewerker die in zijn vrije tijd graag filmpjes maakte, vond zijn werk een beetje saai worden. Hij kreeg steeds dezelfde vragen van klanten. Dus bedacht hij een plan.

Wat als hij collega’s zou filmen terwijl zij antwoord gaven op de meest voorkomende vragen? Deze filmpjes kon de organisatie dan op de website zetten. Fijn voor klanten, want die hoeven dan niet meer te bellen, en fijn voor de callcenter-medewerker, want zijn werk werd zo afwisselender. Zijn baas vond het een briljant idee. Hij gaf de medewerker tijd én een goede camera om de filmpjes te maken. Het plan pakte uit zoals gehoopt. Iedereen blij!


Deze call center medewerker sloot – waarschijnlijk onbewust – een idiosyncratische deal, oftewel een i-deal. Een i-deal is een individuele afspraak over takenpakket, ontwikkelmogelijkheden of arbeidsvoorwaarden, die medewerkers uitonderhandelen met hun leidinggevenden.

Zo’n afspraak wijkt af van afspraken die collega’s hebben, vandaar de term ‘idiosyncratisch’ - een ingewikkeld woord voor maatwerk. Goede i-deals voldoen volgens hoogleraar Denise Rousseau aan het win-win-win criterium: ze zijn goed voor de werknemer, gunstig voor de organisatie en acceptabel voor collega’s.


I-deals: maatwerkafspraken over takenpakket, ontwikkeling en arbeidsvoorwaarden.


Onderzoek toont aan dat i-deals over uitdagende taken en ontwikkeling goed zijn voor duurzame inzetbaarheid. Sluit daarom volop i-deals. Met iedereen. Ook met lageropgeleide en oudere medewerkers. En niet alleen met de high performers maar ook met medewerkers die gewoon goed of zelfs onvoldoende presteren.


Welke i-deals heb jij al gesloten op het werk? Of welke zou je willen sluiten, met je eigen leidinggevende of met één of meer van je medewerkers? Bedenk eens waar jouw werk of dat van je medewerker makkelijker, uitdagender of leuker van kan worden. En ga dan het gesprek aan en sluit die deal.

Cristel van de Ven is partner van Factor Vijf Organisatieontwikkeling

Het beeld is van rainycat op Flickr.com

Aantal keer bekeken: 363

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland