Werknemers of werkondernemers? Het verschil? Eigenaarschap. Lees de tips

“Vanaf nu is iedereen eigenaar van zijn eigen inzetbaarheid.” Sprak de ondernemer vanaf zijn zeepkist richting medewerkers. Van een collega werkgever had hij succesverhalen gehoord over eigenaarschap. Hij nam zich voor dit te dicteren aan zijn werknemers. De medewerkers in vertwijfeling achterlatend, streepte de manager dit item van zijn to do list af. Op naar het volgende actiepunt. Natuurlijk is voorgaande (althans dat hoop ik) sterk overtrokken en geen realiteit. Toch bestaan er veel misverstanden over eigenaarschap. Geregeld wordt het gezien als de beroemde heilige graal. Als medewerkers eigenaarschap vertonen komt het goed. Deze opvatting lijkt breed gedeeld te worden.

Eigenaarschap, middel geen doel

"Eigenaarschap is geen doel op zich! Nee, het is een middel om doelen beter, eerder en optimaler te bereiken."

Werkondernemers
In dit artikel doel ik op psychologisch eigenaarschap en niet op het juridische eigenaarschap. Psychologisch eigenaarschap is -kernachtig gesteld- het voelen dat iets van jouw is. Psychologisch eigenaarschap weegt zwaarder dan de juridische vorm. Ben je in juridische zin eigenaar van iets maar ervaar je geen psychologisch eigenaarschap, dan leidt dit niet tot betere resultaten. Voel je jezelf psychologisch eigenaar van iets, dan geeft dit meer tevredenheid, een betere motivatie en prestaties. Wanneer medewerkers zich in psychologische zin eigenaar voelen van hun inzetbaarheid leidt dit tot verbetering en verandering. Medewerkers transformeren in werkondernemers. Werkondernemers die de regie voor hun inzetbaarheid nemen. Hieronder tips die het eigenaarschap rondom de inzetbaarheid bevorderen.

Tips

  • Onderstreep het belang dat (duurzame) inzetbaarheid heeft voor de medewerker. Maak medewerkers bewust.
  • Geef de goede voorbeelden in de organisatie een podium. Vergroot deze uit. Zorg ervoor dat het “cool” is je hierbij aan te sluiten.
  • Houd het onderwerp levend. Maak inzetbaarheid tot een vast onderdeel van het werkoverleg. Van functionerings- en beoordelingsgesprekken. Belicht het steeds vanuit een andere invalshoek. Bijvoorbeeld gezondheid, vitaliteit, leefstijl, mobiliteit, maar ook leren en ontwikkelen.
  • Geef medewerkers autonomie en regelruimte ten aanzien van het werk. Bijvoorbeeld ten aanzien van werkvolgorde, werktempo en het hoe.
  • Stel samen met alle stakeholders doelen ten aanzien van de duurzame inzetbaarheid. Communiceer deze intern en blijf medewerkers hierbij betrekken.
  • Zorg voor een sociaal veilige omgeving. Een omgeving waarin medewerkers steun en aanmoediging van collega’s en leidinggevenden ervaren. Waarin twijfels en onzekerheden uitgesproken kunnen worden, zonder dat dit negatieve consequenties heeft.
  • Stel medewerkers mogelijkheden en faciliteiten gericht op het bevorderen van de duurzame inzetbaarheid ter beschikking. Bijvoorbeeld leefstijlcoaching een opleidingsbudget, loopbaancoaching, een loopbaan APK, etc.
  • Richt je op alle medewerkers, jong en oud, vaste medewerkers en tijdelijke medewerkers.
  • En natuurlijk geef als werkgever, manager, leidinggevende het juiste voorbeeld.


************************************************************************************************

Ken jij ondernemers en managers voor wie deze inzichten en tips waardevol zijn, deel dit artikel dan gerust.

Meld je hier aan voor mijn nieuwsbrief.

Aantal keer bekeken: 86

Laat een reactie achter

Je moet lid zijn van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland om reacties te kunnen toevoegen!

Word lid van HRbase - grootste HR netwerk van Nederland