2011 De leaseauto (nog steeds) onmisbaar als secundaire arbeidsvoorwaarde?

Wij zijn bezig met het inregelen van een nieuwe mobiliteitsplan. Mede ingegeven door een aantal bepalingen uit onze nieuwe cao voor woningcorporaties.
Uitgangspunt is dat de werkgever zorgt voor passend vervoer voor het rijden van zakelijke kilometers. Er zijn poolauto's voro algemeen gebruik beschikbaar en fietsen etc.

Tijdens de uitwerking komen de leaseauto's ook ter sprake. Altijd goed voor de nodige discussie.
Wij kennen een leaseregeling waarin o.a. staat opgenomen dat managers standaard een leaseauto kunnen rijden (of een bedrag ontvangen per maand indien zij er vanaf zien, wel km declareren).

In hoeverre is anno 2011 het standaard toekennen van een leaseauto nog realistisch?

Voor welke functies wordt dit standaard als secundaire arbeidsvoorwaarde toegekend in jouw organisatie?

Zie je een trend?

(lastig om verdere nuance aan te geven inzake overige arbeidsvoorwaarden, duidelijk is wel dat de leaseauto ook een symbolische waarde heeft

Aantal keer bekeken: 740

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Een leaseauto wordt vaak toegekend als arbeidsvoorwaarde voor managers of aan werknemers die de auto nodig hebben voor hun functie door het reizen, klanten bezoeken etc. Ik heb niet het idee dat dit nu anders is. Wellicht ingegeven door de crisis hebben bedrijven nog eens gekeken of er andere opties zijn. In een krappe arbeidsmarkt zullen kandidaten deze arbeidsvoorwaarde (leaseauto of mobiliteitsbudget) weer meer als arbeidsvoorwaarde gaan verlangen.
Beste Richard,

Een nieuw mobiliteitsplan... Boeiende materie! Wijzigingen in de bestaande leaseregeling is binnen een organisatie vaak de drijfveer voor verhitte discussies, vooral als er in de gestelde budgetten gesneden gaat worden. En bij een verruiming van de keuzemogelijkheden en dito kostenplaatje is er nooit kritiek....
De redenen van de toekenning van een lease-auto aan een medewerker, en de budgettering daarvan, is per bedrijfstak verschillend. Deze ervaring heb ik inmiddels bij de verschillende organisaties waarvoor ik gewerkt heb. Maar ook de doorbelasting van een eigen bijdrage, wel/niet tanken in het buitenland, doorbelasten van een eigen risico bij schade (en de hoogte van dit bedrag), afkoopregelingen, enz. zijn binnen de gelijke bedrijfstakken ook niet geharmoniseerd.
Momenteel ontstaat de trend dat bedrijven niet alleen kostenbewuster met de toekenning en budgettering hiervan omgaan, maar ook milieubewuster. De uitstoot van CO2 wordt bijvoorbeeld ook betrokken in de leaseregeling, en er zijn zelfs organisaties die de hele leaseregeling hebben ingericht op basis van uitstoot van CO2.
Mocht je over bovenstaande meer informatie willen hebben, dan kan je uiteraard contact met mij opnemen.

RSS