Hoewel we tegenwoordig tal van manieren hebben om met elkaar in contact te komen, is eenzaamheid op de werkplek een dagelijkse strijd voor veel werknemers. Een onderzoek van Future Workplaces heeft uitgewezen dat werknemers bijna de helft van hun dag communiceren via technologie in plaats van face-to-face. Het gevoel hebben om erbij te horen is een van onze primaire behoeften, maar het digitale tijdperk maakt het werknemers makkelijker dan ooit om zich achter hun computerscherm te verschuilen en e-mail te gebruiken als vorm van communicatie.

Waarom eenzaamheid de prestaties, innovatie en productiviteit beïnvloedt

Een van de belangrijkste kwesties is dat eenzaamheid zichzelf versterkt, dat wil zeggen dat eenzaamheid snel de norm kan worden en ervoor kan zorgen dat mensen gevoelig, wantrouwend en sociaal onbekwaam worden. Het lastige is dat mensen die eenzaam zijn, vaak degenen zijn die het meest afstandelijk lijken en het minst waarschijnlijk zelf op anderen afstappen. Het gevoel van eenzaamheid heeft vaak direct invloed op de werkprestaties van medewerkers, maar ook op hun betrokkenheid en algemeen welzijn. Hoe groter het gevoel van eenzaamheid, hoe lager de prestaties en hoe groter de kans dat de werknemer ziekteverlof neemt, blijkt uit het rapport Workplace Loneliness and Job Performance van Hays: een studie van 672 werknemers en 114 supervisors, gepubliceerd in december 2018. Dit maakt eenzaamheid op de werkvloer ook een organisatorisch probleem en iets waar managers zich van bewust moeten zijn.

Maar hoe kunnen werkgevers eenzaamheid in hun bedrijf herkennen? David Price, CEO van Health Assured (een gezondheidsplatform uit de UK met ongeveer 9,5 miljoen aangesloten werknemers) legt uit dat managers eenzaamheid kunnen herkennen aan de productiviteit van een medewerker die daalt, of dat bepaalde collega’s gereserveerd zijn en niet deelnemen aan zowel sociale als werk gerelateerde gesprekken en activiteiten. Er kunnen ook gevallen zijn waarin de medewerker onbeleefd is tegen zijn collega’s of tegen klanten en daardoor een slechte reputatie kan krijgen bij zijn collega’s waardoor hij minder goed in de groep ligt.

Recruitmentbureau Hays geeft 4 praktische tips voor werkgevers om eenzaamheid op de werkvloer tegen te gaan.

Tip 1: Zorg dat mensen elkaar blijven ontmoeten

Volgens cijfers van het CBS werken in 2017 ruim 3 miljoen Nederlanders regelmatig of incidenteel thuis. Mensen zijn sociale wezens en hoewel we het misschien leuk vinden om thuis te werken, hebben ze ook regelmatige interactie nodig. Hoewel veel mensen het waarderen om hun werk te kunnen uitvoeren op een manier die past bij hun leven, is er ook een behoefte om deel uit te maken van een team en verbonden te zijn met anderen.

Het signaleren van eenzaamheid op het werk is voor veel werkgevers een probleem, maar toch een van de eerste stappen om het op te lossen. Alleen al het hebben van een goede klik met één collega of manager kan eenzaamheid op afstand houden, maar ze moeten de juiste werkomgeving en bedrijfscultuur hebben om dit te bevorderen. Een oplossing kan ook zijn om externe werknemers en thuiswerkers eenmaal per week op kantoor te laten komen en daarmee op de hoogte te houden van alles wat er speelt.

Tip 2: Focus op een inclusieve bedrijfscultuur

Organisatiecultuur vormt een belangrijke factor in de oplossing tegen eenzaamheid op de werkvloer. Organisaties moeten kijken naar manieren om een meer inclusieve, persoonlijke en cognitieve cultuur aan te nemen die zorgt voor goede relaties tussen collega's. Dit kan worden bevorderd door kleine gebaren, bijvoorbeeld een koffiegesprekje in de ochtend met een collega.
Vanuit het management is het verstandig om te kijken naar een oplossing die rekening houdt met wat het individu nodig heeft. Ga als manager met je werknemers in gesprek en bespreek waar iemand wel of geen behoefte aan heeft. Bijvoorbeeld of iemand het fijn vindt om in een drukke omgeving te werken of juist liever een rustige omgeving heeft. Zo trek je als manager geen voorbarige conclusies op basis van je eigen voorkeuren.

Tip 3: Moedig mensen aan om met elkaar te praten in plaats van te mailen

Emma Mamo, Hoofd Workplace Wellbeing bij Mind (een liefdadigheidsorganisatie gericht op geestelijke gezondheid) legt uit dat hoewel er geen wettelijke verplichting is voor bedrijven om een digitale loskoppeling af te dwingen, het raadzaam is dat er stappen worden ondernomen om werknemers aan te moedigen weg te komen van hun computer en met collega's te communiceren. Voorbeelden van manieren om interactie met collega's aan te moedigen, zijn:

- Vergaderingen houden om gezamenlijke activiteiten te organiseren die rekening houden met verschillende interesses

- Een openbare eetruimte hebben waar werknemers tijdens pauzes kunnen socializen

- Het kantoor meer open inrichten, denk aan kantoortuinen

Het gebruik van technologie kan ook ingezet worden om eenzaamheid tegen te gaan in plaats van te bevorderen. Wanneer een organisatie veel thuiswerkers heeft, kan een videomeeting georganiseerd worden om iedereen aan te haken. Ook trainingssessies kunnen gezamenlijk gegeven worden via online platforms.

Tip 4: Start met sociale groepen

Mensen samen brengen op basis van hun interesses is een effectieve methode om op een alternatieve wijze eenzaamheid tegen te gaan onder werknemers. Ook is het een leuke manier voor medewerkers om elkaar beter te leren kennen, wat ook weer kan leiden tot gesprekken op de werkvloer tussen mensen die normaal gesproken niet met elkaar in gesprek zouden gaan.

Prioriteit geven aan het welzijn van medewerkers is essentieel. Door medewerkers actief aan te moedigen om te praten met andere collega's managers of de HR-afdeling helpt dit het risico op eenzaamheid te verminderen.

Aantal keer bekeken: 91

Plaats een reactie