Heb je wel eens gehoord dat 80% van de communicatieboodschap bepaald wordt door de non-verbale communicatie? Dus door iemands houding, stem, bewegingen en oogcontact. Alhoewel deze bewering inmiddels overtuigend naar het rijk der fabelen is verwezen – simpel toegelicht: je kunt iemand die Japans tegen je spreekt, toch echt niet begrijpen als je de taal niet spreekt – is non-verbale communicatie wel belangrijk. Hier volgen 4 tips om je non-verbale communicatie te verbeteren.

Belang non-verbale communicatie

Het belang van non-verbale communicatie is heel duidelijk als het gaat om de eerste indruk die je maakt. In enkele seconden beoordelen we anderen op basis van hun lichaamstaal. Soms onterecht. Dit kwam heel duidelijk naar voren bij de auditie vanSusan Boyle in Britains Got Talent in 2009.

https://www.youtube.com/watch?v=RxPZh4AnW

Maar non-verbale communicatie is niet alleen van belang bij de eerste indruk. Of je nu een gesprek voert op je werk, onderhandelt over loonsverhoging, een presentatie geeft, een sollicitatiegesprek voert of een gesprek voert met een potentiele klant, je wilt positief overkomen. Non-verbale communicatie bepaalt voor een groot deel hoe je op andere mensen overkomt. Of je betrouwbaar, geloofwaardig en overtuigend bent.

 

Tip 1. Lach

Het mooiste advies komt van Robin Dreeke. Hij is hoofd van de het Gedragsanalyse Programma van de FBI en stelt:

Dé nummer één houding die je moet veranderen is: je moet glimlachen. Je moet absoluut glimlachen. Een lach is namelijk een geweldige manier om vertrouwen voort te brengen.

 Als je lacht, doe het dan goed. Niet overdreven maar subtiel. Dus je wenkbrauwen en mondhoeken een beetje omhoog, niet teveel. En doe het langzaam. Daarnaast is het belangrijk wat je met je kin doet. Mannen doen er goed aan hun kin iets op te tillen en vrouwen juist hun kin iets omlaag te houden volgens dit onderzoek

 

Tip 2. Neem ruimte in

Door ruimte in te nemen laat je leiderschap, zelfvertrouwen en trots zien. Het duidelijkste wordt dit geïllustreerd door sporters die hun overwinning vieren met hun armen weids de lucht in.

Sammy loop niet zo gebogen
denk je dat ze je niet mogen
waarom loop je zo gebogen Sammy
met je ogen Sammy op de vlucht
hoog Sammy
kijk omhoog Sammy
want daar is de blauwe lucht
Ramses Shaffy

Ook als je jezelf niet krachtig voelt, geen zelfvertrouwen en trots voelt, helpt het om ruimte in te nemen. Allereerst geeft het een beter signaal af: je komt deskundiger en krachtiger over. Maar het effect is veel groter dan dat. Het is zelfs zo dat je emoties en fysiologie beïnvloedt worden door deze houding. Sociaal psycholoog Amy Cuddy heeft dit aangetoond. Ze liet mensen slechts twee minuten in een krachtige houding zitten en bepaalde daarna de hoeveelheid testosteron (dominantiehormoon) en cortisol (stresshormoon). Wat bleek?  Het testosteron niveau was verhoogd en het cortisol niveau substantieel verlaagd. Voor meer informatie over dit onderwerp, zie:

https://www.ted.com/talks/amy_cuddy_your_body_language_shapes_who_y...

 

Tip 3. Neem een open houding aan

Een open houding wekt vertrouwen. Je kunt bijna niet liegen in deze houding. Daarnaast geeft het aan dat je nieuwsgierig bent en open staat voor andere meningen, nieuwe werkwijzen en voor andere mensen.

Een open houding neem je aan door je armen en benen niet te kruisen en door je handpalmen te laten zien.

 

Tip 4. Actieve houding

Met een actieve houding straal je echte interesse uit: Je bent gemotiveerd en geïnteresseerd in de ander en in het gespreksonderwerp.

Als je luistert neem je een actieve houding aan door:

  • Een licht voorovergebogen houding, rechtop, met de schouders in de richting van de gesprekspartner
  • Kleine aanmoedigingen zoals hummen “mm, mm” of “ja, ja” of “ga door” en regelmatig knikken met je hoofd
  • Maar kijk regelmatig weg zodat je niet fixeert want dat is beangstigend.

Als je praat neem je een actieve houding je aan door:

  • Gebruik ze om te ondersteunen wat je zegt. Gebruik niet teveel gebaren want dan leidt het af en dan kan je als onrustig of onzeker overkomen.
  • Variatie in je stemvolume, tempo, toonhoogte intonatie. Dus niet monotoon praten.

Wil je meer lezen over communicatie vaardigheden, dan kun je hier zo'n 14 andere blogs over dit onderwerp vinden. Hier vind je bijvoorbeeld informatie over effectief beïnvloeden, 4 lagen van communicatie, 5 slechte luistergewoonten, assertiviteit, storytelling, personal branding, feedback geven, en goed luisteren,  en je kunt er ook een aantal testen vinden, zoals: sociale stijl test, en hoe gaat u met conflicten om?

Drs. Patricia de Wit MSc. is coach en heeft haar eigen bedrijf Patricia de Wit Coaching. Zie www.patriciadewit.com. Zij schreef naast artikelen in vakbladen, boeken over talentmanagement, motivatie, persoonlijke effectiviteiten geluk.

Aantal keer bekeken: 157

Plaats een reactie