Beste allemaal, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende.

In de afgelopen periode heeft het bedrijf waar ik werkzaam ben dankbaar gebruik gemaakt van de diensten van een studente. Zij is onlangs afgestudeerd, en haar 3e (tijdelijke) contract loopt binnenkort af.

Zij heeft nog geen zicht op een baan, en wij willen haar dan ook een contract voor 6 maanden aanbieden. Haar functietitel (en beloning) zal iets anders worden, maar de werkzaamheden zullen grotendeels gelijk blijven. Let wel, het is dus geen opdracht of projectwerk, en haar onderbrengen bij een payroll-bedrijf of uitzendburo is (vooralsnog) niet aan de orde.

Ik heb begrepen dat een 4e contract, zonder tussenpoze van 3 maanden plus 1 dag tussen het 3e en 4e contract, automatisch een vast contract inhoudt. Maar iemand vertelde mij dat er een nieuwe wet (in de maak?) is die een 4e en eventueel 5e tijdelijke contract toelaat bij mensen tot 28-30 jaar. Is dit correct, en zo ja, waar kan ik hierover meer informatie vinden?

Alvast heel hartelijk bedankt voor jullie reakties!!

Aantal keer bekeken: 395

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Op de website van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is het volgende bericht te vinden (gedateerd 13 juli 2009):

"Bedrijven mogen jongeren tot 27 jaar gedurende de crisis langer tijdelijk laten werken. Bij tijdelijke contracten moet de werkgever nu na een periode van drie jaar of bij het vierde contract een medewerker vast in dienst nemen. In onzekere tijden bestaat dan het risico dat de werkgever de jongere niet in dienst houdt. Straks hoeft de werkgever een werknemer pas na een periode van vier jaar of bij het vijfde tijdelijke contract een vaste baan te bieden. De ministerraad heeft op verzoek van minister Donner van Sociale Zaken en Werkgelegenheid ingestemd met een wetsontwerp dat voor spoedadvies naar de Raad van State is gestuurd.

Het kabinet wil hiermee een bijdrage leveren aan de bestrijding van de jeugdwerkloosheid. Jongeren dreigen hard te worden getroffen door de huidige economische crisis. De tijdelijke maatregel geldt in principe voor twee jaar. Het voorstel volgt mede uit de motie-Rutte die in de Tweede Kamer is aangenomen en die vraagt om tijdelijke contracten voor jongeren langer mogelijk te maken. Het wetsvoorstel wordt ingediend bij de Tweede Kamer nadat de Raad van State advies heeft uitgebracht."

Het ziet er niet naar uit dat dit al een feit is. Ook zal het alleen tijdens de crisis zo zijn.
Klopt, tot 27 jaar. En aangezien het niet een 1ste contract betreft kun je er niet nog een keer 3 maanden bij plakken blijft er nog één mogelijkheid over maar die kans is erg klein dat dit zo geregeld is in jullie CAO.

Zo kan er bijvoorbeeld in de cao staan dat een vast dienstverband pas ontstaat na zes in plaats van drie tijdelijke arbeidscontracten. Of na 42 in plaats van 36 maanden. Payrollen of uitzenden via een uitzendorganisatie is dan nog idd de enige oplossing zoals je zelf al had aangehaald.

Groetjes,
Is het inmiddels wel een feit?
Op 14 september ontving ik n.a.v. mijn telefonisch onderhoud hierover het volgende bericht van het Ministerie SZW:

"Hieronder volgt een reactie op uw telefonische vraag naar de stand van zaken van het voorstel om jongeren gedurende de crisis langer op een tijdelijk contract te laten werken.

Het betreffende wetsvoorstel is vandaag, 14 september 2009, naar de Tweede Kamer verzonden.

U kunt de website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) raadplegen voor de verdere voortgang. Daar vindt u ook meer informatie over het wetsvoorstel.

Om snel naar de gewenste pagina te gaan, kunt u onderstaande url gebruiken. Klik erop, of plak de url in het adresveld in uw internet browser.

http://home.szw.nl/index.cfm?rubriek_id=391818&hoofdmenu_item_i..."

Voor ons te laat, maar misschien voor iemand anders bruikbaar?

Groetjes,
Tasja Manolarakis

RSS