7 tips om de uitgebluste medewerker te stimuleren

Medewerkers die al meer dan 15 jaar op dezelfde stoel zitten, is in sommige organisatie niet ongewoon. Vastgeroest in een routinematig patroon maakt een aantal van hen een uitgebluste indruk. Niet vooruit te branden, is het geklaag van de leidinggevende. Hoe krijgen we deze medewerkers weer in beweging? Want dat we deze medewerkers in de toekomst nodig zullen hebben, is wel duidelijk; we moeten langer doorwerken en binnen enkele jaren kampen we met arbeidstekorten.

Uit mijn advies- en trainingspraktijk heb ik geleerd dat onderstaande stappen een bijdrage leveren aan het stimuleren van vastgelopen medewerkers:

1. Breng álle medewerkers in kaart
Veel organisaties kennen uitgebreide management development programma's en ook de high potentials zijn in beeld, maar hoe zit het met de ondersteunende functies? Weet u bijvoorbeeld hoeveel secretaresses er in uw organisatie werkzaam zijn en wat hun (verborgen) talenten zijn?

2. Geef álle medewerkers aandacht
Of het nu de hoogste baas of de koffiejuffrouw betreft, iedereen is belangrijk in een organisatie. Ga met iederéén in gesprek. En dan bedoel ik niet via het geformaliseerde pop-gesprek, maar ga regelmatig écht in gesprek: wat beweegt iemand, wat zijn iemands dromen en talenten, waar loopt iemand tegenaan etc.? Oké, het kost wat meer tijd, maar als je daadwerkelijk geïnteresseerd bent in je medewerkers, krijg je er ook veel voor terug.

3. Laat medewerkers regelmatig van functie wisselen
Voor de hogere functies is het heel gebruikelijk om medewerkers na een aantal jaren te laten doorstromen, maar waarom passen we dit niet ook toe op ondersteunende functies? Het geeft de medewerkers weer een nieuwe uitdaging en houdt hen fris. Daarnaast doen ze nieuwe kennis en ervaring op en vergroten zij hun netwerk. Voordelen voor de werkgever: medewerkers zijn breder inzetbaar en er ontstaat beweging waardoor bijvoorbeeld jonge talenten de kans krijgen om door te stromen.

4. Begin met kleine stappen
Een uitgebluste medewerker staat meestal niet te juichen om van functie te wisselen. Begin daarom binnen de eigen functie met het tijdelijk ruilen van taken van hetzelfde niveau. Zo blijft het veilig en vertrouwd, maar wordt iemand toch uitgedaagd iets nieuws op te pakken. Tevens ontstaat er meer begrip voor het werk op een andere afdeling. Tot slot leert de medewerker om te gaan met het feit dat zijn of haar takenpakket niet langer een statisch iets is, maar regelmatig aangepast wordt als de omstandigheden daar om vragen.

5. Teamgericht werken geeft nieuwe impuls
Secretaressewerk kan ten dele in een pool georganiseerd worden. Het herverdelen van taken en het idee dat je samen met een aantal collega’s verantwoordelijk bent voor het gehele takenpakket van de pool kan wonderen doen voor iemands motivatie en productiviteit; zo kan bijvoorbeeld een oudere secretaresse niet alleen uitvoerend bezig zijn, maar ook een coachende rol krijgen binnen zo’n team.

6. Benut de ervaring van oudere werknemers
Oudere werknemers hebben een schat aan ervaring, weten feilloos wie je waar voor moet hebben. Maak gebruik van die kennis door hen in te zetten op die plekken waar tijdelijke vervanging nodig is, bijvoorbeeld door ziekte of zwangerschapsverlof. Door hun jarenlange ervaring kost hen dat minder moeite dan een jonger, relatief onervaren collega en het biedt hen weer een nieuwe uitdaging.

7. Laat medewerkers doen waar ze goed in zijn
Uit ervaring weet ik dat de kans erg groot is dat na het doorlopen van tip 1 en 2 er verborgen talenten naar boven komen en er ook medewerkers zijn die op hun tenen lopen maar dat niet willen of kunnen toegeven. Kortom, het is de basis van waaruit je kunt kijken hoe je nog meer de medewerkers kunt laten doen waar ze goed in zijn. Hoe groter de match tussen talent en werk, hoe groter het profijt voor medewerker en organisatie.

Conclusie is wat mij betreft dat we de meeste medewerkers met eenvoudige middelen kunnen stimuleren. Belangrijk hierbij is dat we geen eenheidsworst creëren, waar we iedereen die in een rigide werk- en denkpatroon vastgebakken zit, door heen halen; het is en blijft luisteren naar en aandacht geven aan het individu.

Annemarie de Martines is expert op het gebied van managementondersteuning in de 21e eeuw. Zij schrijft blogs over Het Nieuwe Werken, nieuw organiseren, sociale innovatie etc. Voor meer informatie: zie www.quadrantadvies.nl.

Aantal keer bekeken: 376

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Dit zijn goede praktijkgerichte tips. Ik heb de pocket Motivatie 3.0 bijgesloten, motiverend coachen van (ervaren) medewerkers. Deze pocket geeft ook handvatten hoe je mensen weer in beweging kan krijgen. Wellicht een interessante aanvulling.

Bijlagen:

Dank je wel voor je reactie. Ik ga de pocket zeker doorlezen. Ziet er goed uit!

RSS