Beste HR-collega's,

Ik heb weer een leuke vraag voor jullie. Bij mijn werkgever hebben wij een uitstekende pensioenregeling waar alle medewerkers aan kunnen deelnemen. Nu heb ik een nieuwe medewerker die graag afstand doet van deze pensioenregeling. Nu wil ik een afstandsverklaring opstellen en ik weet dat deze ook door een eventuele partner ondertekend moet worden.

Deze medewerker heeft een partner maar woont officieel niet samen en ze zijn geen geregistreerd partners en/of fiscale partners. Tenminste, dat zegt hij. Volgens hem hoeft zij de verklaring dus niet te ondertekenen. Ik heb er zelf mijn twijfels over dus ik vraag mij af of jullie hier wat meer ervaring mee hebben.

Ik hoor het graag!

Groeten,
Najia el Morabeti

Aantal keer bekeken: 240

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

als het goed zou bij P&O geregistreerd moeten staan of deze medewerker samenwoond en een geregistreerd partnerschap heeft. zoniet, dan heeft hij officieel geen partner. dus hoeft er m.i. ook niet getekend te worden.
dat geldt dan overigens wel voor alle regelingen die in je bedrijf gelden.
Als het goed is, is dit omschreven in de begripsbepalingen van het pensioenreglement. Mocht dit niet zo zijn of nog onduidelijk, dan kun je het beste contact opnemen met de contactpersoon van het pensioenfonds.
Succes.
Hallo Najia,

Allereerst dien je na te gaan wat voor voorwaarden in het pensioenreglement staan omtrent de "partner". Als hier alleen sprake van is bij huwelijk, geregistreerd partnerschip en/of notarieel samenlevingscontract kan volstaan worden met de éénzijdige handtekening van de werknemer. Uiteraard kan je ook een verklaring opnemen dat betrokkene verklaard dat er geen sprake is van een partner in het kader van de pensioenregeling (neem ook een datum op in de verklaring). Sommige regelingen kennen ook de zgn. onbepaalde partner. In die situatie wordt bij overlijden gekeken of er een partner is volgens het pensioenreglement, waarna de uitkering tot stand gaat komen. Ook in deze situatie lijkt het mij haaast onmogelijk om afstand te doen. Het is nu immers niet bekend of er bij overlijden e/o pensionering sprake is van een partner.
Bedenk wel dat bij iedere wijziging in de burgerlijke staat e.d. opnieuw een afstandsverklaring getekend dient te worden.
Daarnaast dient het volgens het pensioenreglement ook mogelijk te zijn om afstand te doen. Niet alle pensioenregelingen kennen dit, mede ter bescherming van de medewerker en diens nabestaanden.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt. Succes,

Frank Maes
Beste Najia,
Nog even buiten het feit van mede ondertekenen een woord van waarschuwing.
Het feit dat iemand een verklaring ondertekend om daarmee afstand te doen van de pensioenregeling wil niet zeggen dat daarmee de kous af is.
In het verleden hebben werknemers na jaren geclaimd toch aanspraak te willen maken op de pensioenregeling. Onder andere omdat de prive situatie was gewijzigd. Er zijn gevallen waarin de werknemers in het gelijk zijn gesteld. Een vraag die hierbij gesteld kan worden is of de werknemer redelijkerwijs kan inschatten wat de implicaties op lange termijn van zijn besluit zijn.
groeten,
Heidi
Ik zou in de afstandsverklaring opnemen (als je een model krijgt van je verzekeraar, dan staat het er waarschijnlijk ook al in) dat werknemer melding moet doen van wijzigingen in de burgerlijke staat.

Verder is het zaak om jaarlijks een nieuwe verklaring op te vragen. Dit ook om het risico waar Heidi al op wees, te ondervangen.

Overigens is de beste uitkomst van dit soort situaties altijd dat werknemer gewoon wel gaat deelnemen.
Dag Najia,

Altijd lastig werknemers die afstand willen doen. Als de pensioenregeling voorziet in een partnerpensioen voor samenwoners (die niet officieel een geregistreerd partnerschap hebben) dan lijkt het me zeker goed om de partner mee te laten tekenen. Als de werknemer aangeeft niet samen te wonen, kan lastig een handtekening gevraagd worden van de vriend(in). Wel zou ik je dan adviseren om in de afstandsverklaring op te nemen dat de werknemer aangeeft niet samen te wonen. Het is ook een goed plan om jaarlijks opnieuw een verklaring te laten tekenen. Dat is sowieso aan te raden en in dit geval heeft het als extra voordeel dat de samenwoonkwestie weer aan de orde komt.

Vriendelijke groet
Emilie Schols namens Pensioenkijker.nl

RSS