Hi,

Voor een beoordelingssysteem zoek ik naar de juiste woorden (en theoretische bronnen?) om het beoordelen van technisch productie personeel te beschrijven.

Een technisch monteur toont beroeps gedrag.
Bijvoorbeeld:

• De monteur meldt zich op de werkplek locatie en overlegt met over de werkzaamheden.
  • De monteur verhelpt tekortkomingen.

En zo zijn er nog een hele reeks gedragingen die van een monteur wordt verwacht.

Eén ding wordt met geen woord over gerept: Het feitelijk technisch resultaat. Maten, gemeten waarden, gebruikte hoeveelheden en wat er verder nog aan technische zaken bestaat.

De techniek en het resultaat/kwaliteit van die techniek is impliciet (of moet ik zeggen indirect?) beoordeeld door het beroepsgedrag.
Een niet functionerend monteur functioneert niet omdat hij niet het beroepsgedrag toont dat leidt tot het gewenste resultaat. (denk ik!)

Vraag: Hoe heet dit beoordelen? Kan dit überhaupt? (denk het wel omdat dit tijdens functioneringsgesprekken een normale manier van doen is).
Is er theorie, kennis, boek(en) concepten, ideeën die dit spanningsveld beschrijven.
Ik beoordeel op beroepsgedrag en niet op technische details.
Aangezien in mijn optiek deze deel uit maakt van de kwaliteit van de organisatie en niet van het individu.
Echter, er is soms een neiging om slechts naar technisch resultaat te kijken en niet naar het geheel aan beroepsgedrag die mijn inziens dit resultaat (impliciet) bepaald.

De context waarin ik dit toepas is een praktijkbeoordelingsmethode, toegepast op deelnemers in het beroepsonderwijs (BBL). Echter, nog het onderwijs aspect noch het leerling aspect zijn hier van belang. Aangezien het in essentie gaat over het beoordeling van personeel in de beroepssituatie.

Ik ben benieuwd of iemand hier iets mee kan.

Alvast bedankt,

Hans.

Aantal keer bekeken: 319

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

hi Hans,

Ik weet niet of je vraag goed begrepen heb maar de Vakraad Metaal en Techniek heeft een handig handboek Functie Indeling voor de Metaal en Techniek waar je veel informatie kunt vinden over diverse functies, zowel qua taken als qua complexiteit en zelfstandigheid binnen functies. Dit kun je uiteraard weer vertalen naar gedrag. Je kunt het gratis aanvragen. Succes.

Bedankt voor je reactie.

'k heb je tip nagetrokken en,... denk dat ik m'n vraag moet herformuleren!

Vanuit een onderneming/HRM zal er een bepaalde kijk/visie zijn op het gewenste gedrag m.b.t. het functioneren van een medewerker. Met als doel. Beoordeling.

Verwacht dat er informatie, publicaties, boeken e.d. zijn die dit beschrijven.
Althans ik verwacht dat dit behoort tot de het domein van HRM?

Hans.

RSS