Binnen mijn organisatie willen we een start maken met Strategische Personeelsplanning. Eén van de onderwerpen die daar uiteraard bij aan bod komt is beoordelen. Om verschillende motiverende redenen is er een negatief beeld ontstaat rond beoordelen en willen we vanuit P&O met een aantal scherpe stellingen komen om iedereen weer eens na te laten denken. Eén van die stellingen heeft met beoordelen te maken. Minder dan 18% van de medewerkers binnen mijn organisatie wordt beoordeeld. Ik ben heel erg benieuwd wat nou eigenlijk het beoordelingspercentage van de BV Nederland is en van de zorg specifiek. Ben erg benieuwd of iemand die gegevens heeft of gegevens die daar bij in de buurt komen.

Bij voorbaat dank.

Inez Rongen
Manager P&O Advies
Cordaan

Aantal keer bekeken: 256

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Beste Inez,

Ik zie je bericht van een tijd geleden. Is je vraag nog actueel en zijn jullie inmiddels verder gekomen in jullie SPP traject bij Cordaan? Ben benieuwd en ik deel graag eens de praktijkervaringen die wij hebben opgedaan met SPP in de zorg.

Vriendelijke groet,

Karsten Dijkstra
karstendijkstra@dageraadadvies.nl

Inez,

Ken je de Demming-cycle: Plan - Do - Check - Act. Strategisch Personeelsmanagement volgt in principe eenzelfde patroon. Basale vragen die daarbij horen zijn:
- heeft de organisatie zicht op wat zij nodig heeft?
- heeft de organisatie zicht op wat zij in huis heeft?
- op welke manier is/wordt daar een oordeel over geveld?
- waar stuurt de organisatie op en hoe?
- op welke manier stelt de organisatie zich op de hoogte van ontwikkelingen en voortgang, hoe wordt dat meetbaar gemaakt?

Beoordelen is feitelijk niets anders dan "Check". Als jouw organisatie niet bij machte is die "Check" adequaat uit te voeren, niet in staat is adequaat een balans op te maken, komt het hele proces op losse schroeven te staan. Wat voegen %cijfers van de BV Nederland of de Zorg daarin toe? Zou het vertrekpunt niet moeten zijn om vast te stellen wat je nodig hebt om Strategische PersoneelsPlanning effectief te kunnen invoeren en benutten? Wie zijn huis bouwt op een ontoereikend fundament kan scheuren, verzakkingen en zelfs instortingen verwachten. Doe hetzelfde met SPP en de kans is groot dat het de organisatie eerder terugwerpt dan vooruithelpt. Focus je dus op een goede basis in de procesuitvoering, en zorg voor competent management. Want managers die niet kunnen of durven managen - inclusief beoordelen - kunnen ook niet bijdragen aan effectief strategisch management.

Vriendelijke groet,
Bertil Verbaarschot

RSS