Bron: MKB Recruitment Blog

Je hoort het vast nog wel eens iemand zeggen: ‘mijn moeder zei altijd…’ en dan volgt er een tegeltjeswijsheid die…. als je eerlijk bent, best wijs is. ‘Geen oude schoenen weggooien als je nog geen nieuwe hebt’ is zo’n gouden tegeltje.

Wijs, maar binnen recruitmentland denken we daar soms anders over. De ontwikkelingen buitelen over elkaar heen en dat zelfde geldt voor de termen. Wat denk je van:

Employer Branding, Talent Pool Recruitment, Referral Recruitment, Recruitment Process Outsourcing, Job Marketing, Social Media, Recruitment & Hiring Desk, Recruitment 2.0. Dit is nog maar een greep uit de nieuwe termen.

Ontwikkelingen zijn prima, heel goed zelfs, want we hebben al onze inventiviteit nodig voor de toekomstige krapte op de arbeidsmarkt. Waar ik wel moeite mee heb, is dat iedere nieuwe ontwikkeling zijn voorgangers dood verklaart, tenminste dat is wat de vaak zelfbenoemde Guru’s van de nieuwe ontwikkeling doen. Een tip: Geloof het niet als iemand beweert dat ‘deze nieuwe ontwikkeling de volledige oplossing biedt voor een recruitmentvraag’.

Nieuwe ontwikkelingen moeten zichzelf bewijzen en dat kost tijd. Vele nieuwe ontwikkelingen redden het niet, of worden opgenomen in weer nieuwe ontwikkelingen. LinkedIn heeft zich al aardig bewezen, maar met alleen LinkedIn ga je niet jouw recruitmentvraag oplossen.

Wil je als bedrijf de juiste kandidaat vinden, of andersom, maak dan gebruik van ‘oude’ en nieuwe wegen. Maak als bedrijf gebruik van vacaturebanken, bureaus en verdiep je in social media. Hierbij is een goede afweging in hoeverre je recruitment wilt uitbesteden. Recruitment leent zich bij uitstek voor uitbesteding. Print is te duur voor wat het oplevert, maar de prijzen zijn rap aan het dalen, dus zelfs print is nog niet afgeschreven. Terwijl binnen recruitmentland print gezien wordt als de donkere Middeleeuwen. Kandidaten kunnen prima gebruik maken van social media om zich aan te bieden, maar voor meer kans, schrijf je in bij bureaus en plaats je CV op een vacaturebank.

Daar komt moeders weer om de hoek kijken. En-en is de boodschap. Iemand die anders beweert is niet wijs.

Aantal keer bekeken: 74

Bijlagen:

Plaats een reactie