Heeft u vroeger geleerd om tot tien te tellen als u boos wordt? Volgens wetenschapper Brad Bushman is dat een slecht idee. Hij stelt dat u juist de aandacht op uw woede vergroot door er tien tellen bij stil te staan. In deze blog heb ik de adviezen om uw woede te beheersen die wel werken op een rijtje gezet.

Woede uitbarstingen kunnen leiden tot vervelende dingen: andere mensen kunnen bang van u worden, u kunt vriendschappen verpesten en uw reputatie kan schade oplopen. Deze blog is dan ook gericht op het beheersen van uw woede. Voordat ik daar mee begin wil ik eerst gezegd hebben dat boosheid ook positieve gevolgen heeft. Zo laat social psycholoog Simon Laham zien dat boosheid zorgt voor extra focus en dat is handig om een doel te bereiken of gelijk te krijgen. Boosheid geeft energie en vertrouwen. Door boos te worden, geeft u bovendien uw grenzen aan, deelt u uw zorgen en kunt u iets in beweging zetten.

Dan volgen nu de tips om beter om te gaan met uw woede:

1) Pak de oorzaak aan.
Er zijn 3 oorzaken van boosheid:

  • We willen iets en dat lukt niet
  • We voelen ons bedreigd
  • We verbergen verdriet of angst

Als uw morele opvattingen geschonden worden dan kan u reactie extra heftig zijn. Als u iets aan uw eigen boosheid wil doen, dan is het zinvol te achterhalen waar bij u de angel zit.

Als u de oorzaak weet, kunt u nagaan hoe u over de situatie denkt. Uw gedachten over de situatie geven vaak goede aanknopingspunten om uw woede te leren beheersen. Zo zijn sommige mensen goed in rampdenken, nemen alles persoonlijk op, willen overal controle over hebben of denken onterecht er even niks bij te kunnen hebben. Cognitieve therapie kan dan helpen.

2) Maak een woede-thermometer.
Dit is een visuele weergave van de verschillende niveaus van uw boosheid gecombineerd met een beschrijving. Hierdoor krijgt uw inzicht in de spanningsopbouw van uw woede. U leert hierdoor lichaamssignalen bij de tussenstappen herkennen. Vervolgens kunt u, eventueel met begeleiding, bij de tussenstappen strategieën bedenken om ervoor te zorgen dat u niet bozer wordt maar rustiger.

3) Leer beter communiceren.
Een vaak voorkomende aanleiding van boosheid is een gesprek. Dat gesprek heeft niet opgeleverd wat u gehoopt had, u bent gekwetst of u heeft niet gezegd wat u had willen zeggen. Door beter te leren communiceren kunt u uw boosheid bij de bron aanpakken. Vaardigheden zoals actief luisteren, assertiviteit, feedback geven en ontvangen, conflicthanteringen beïnvloedingstechnieken kunnen hierbij helpen.

Zeg nooit nooit of altijd
Maak er een gewoonte van om te verzoenen
Gebruik zelfspot en humor
Houd het bij jezelf

4) Self distancing
Denk vanuit een “vlieg op de muur”. Wetenschappers noemen deze strategie ‘self-distancing’. Door uzelf te zien als vlieg op de muur neemt u afstand van uzelf. Hierdoor worden uw emoties milder.

5) Ontspan.
Denk aan iets dat kalmeerd, bijvoorbeeld aan een leuke vakantie. Zelf-kalmerende uitspraken kunnen ook ontspannend werken, of rustgevende muziek. Ook kunnen ontspanningsoefeningen helpen zoals ademhalingsoefeningen, spierontspanning, of mindfulness. Soms helpt het om de situatie te verlaten. Ontspannen werk ook preventief, denk hierbij ook aan sporten of lichaamsbeweging, het liefst buiten.

Drs. Patricia de Wit MSc. is coach en heeft haar eigen bedrijf Patricia de Wit Coaching. Zie www.patriciadewit.com. Zij schreef naast artikelen in vakbladen, boeken over talentmanagement, motivatie, persoonlijke effectiviteiten geluk.

Aantal keer bekeken: 140

Plaats een reactie