Binnen 5 jaar is social media het nummer 1 wervingskanaal

Bron: MKB Recruitment Blog

 

Als het aan de bezoekers van MKB Recruitment Blog en HRnetwerk ligt is social media binnen 5 jaar het nummer 1 wervingskanaal. Dit bleek uit een pol met de volgende stelling:In 5 jaar is social media het ‘mainstream’ wervingskanaal. Maar liefst 63% van de stemmers gaf aan het hiermee eens te zijn.

De poll

Op MKB Recruitment Blog gaven 77 mensen hun voorkeur aan waarvan 62% aan gaf dat de stelling waar is. Van de 36 stemmers op HRnetwerk gaf 64% aan het met de stelling eens te zijn. Afgerond zijn 63% van de 113 stemmers het eens met de stelling en 37% oneens.

Social media wordt serieus genomen

Uit deze uitslag blijkt hoe serieus social media wordt genomen. Een ruime meerderheid zegt te geloven dat binnen 5 jaar social media het nummer 1 wervingskanaal is terwijl het nu nog ver van die plaats af is. Onder de overige 38% zijn hoogstwaarschijnlijk stemmers die wel in de kracht van social media geloven maar 5 jaar wellicht een tekorte termijn vinden. Het draagvlak voor social media is derhalve groter dan de 63% weergeeft. Het blijkt dat social media steeds serieuzer wordt genomen door bedrijven en een vast onderdeel is geworden om potentiële medewerkers te binden.

Nog grote stappen te maken

Toch zijn er nog grote stappen te maken voordat het zover is. Er zijn, met name grote, organisaties die social media volledig hebben geïntegreerd. Maar er zijn er nog veel voor wie het een ‘ver-van-hun-bed-show’ is. En dat is ook niet heel gek want er zijn natuurlijk nog wat kanttekeningen te plaatsen.

Bedrijven zijn nu eenmaal gewend om ‘lui’ te werven via een advertentie in de krant of een duur werving en selectiebureau. Social media vereist actie en persoonlijke aandacht en kost derhalve tijd en energie. Daarnaast is nog lang niet iedereen actief op social media. Facebook en LinkedIn groeien snel in Nederland en ook Twitter wordt dagelijks groter. Maar er zal voorlopig nog wel een doelgroep blijven die niet via dit medium bereikbaar is.

Initiatieven bij social media

Vanuit social media oogpunt zijn er initiatieven die de integratie voor personeelswerving bespoedigen. Zo is er sinds kort een tool waarmee je met een simpele druk op de knop je LinkedIn-profiel omtovert in een CV. En is het mogelijk door een button op je website te plaatsen kandidaten hun LinkedIn-profiel achter te laten bij een bedrijf zonder handmatig een CV te hoeven uploaden. De integratie van social media binnen de personeelswerving begint dus aardig op stoom te komen.

Ik ben benieuwd hoe groot de rol van social media over 5 jaar zal zijn in het kader van personeel werven. Ongetwijfeld zullen er de komende jaren veel ontwikkelingen welke ik met veel belangstelling zal volgen!

 

Aantal keer bekeken: 436

Bijlagen:

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Edwin,

interessant, maar waar je niet op ingaat is dat er op de manier van werven via social media in de huidige praktijk nog steeds initiatief nodig is van de kandidaat. De beste kandidaten zijn vaak druk en niet actief aan het solliciteren. Benaderen van mensen wordt wel gemakkelijker, maar blijft arbeidisntensief en een vak apart. Of mis ik iets?

Beste Michiel,

 

Je hebt helemaal gelijk. Er is ook veel meer te schrijven over social media in het kader van personeelswerving. Ik heb wat korte kanttekeningen geplaatst n.a.v. de poll-uitslag. Jouw opmerking past daar prima tussen. Kandidaten komen niet makkelijk uit de luie stoel hoewel dat wel iets veranderd is de afgelopen tijd maar zoals jezelf aangeeft hebben ook bedrijven moeite met een pro-actieve instelling. Die gap zou goed opgevuld kunnen worden door social media maar dat kost zeker energie.

Heren,

 

Ik ben erg benieuwd naar de ontwikkelingen van social media binnen nu en 5 jaar als wervingskanaal. Zelf vraag ik me wel af welke doelgroepen hier echt gebruik van maken i.p.v. de ouderwetse kanalen. Ik mik bijvoorbeeld op kandidaten met een technische opleiding vanaf minimaal MBO-niveau.  Verder hoop ik niet dat het solliciteren middels social media te gemakkelijk wordt. Daarmee doel ik op het feit dat de kandidaten welke benaderd worden middels dit medium misschien toch wat minder serieus tegen een sollicitatie aankijken. Aan de andere kant mogelijk juist een voordeel indien je de kandidaat aan tafel weet te krijgen. Of hoe zien jullie dit?

Persoonlijk denk ik dat social media niet binnen 5 jaar bij iedere doelgroep geïntegreerd is. Dat is logisch, je hebt met leeftijd te maken maar ook met andere factoren. De invloed van social media in zijn algemeenheid zal absoluut veel groter worden. Uiteindelijk zal het elkaar allemaal gaan versterken: social media, vacaturebanken, print media. Van die kanalen kan social media best mainstream worden.

 

Jouw gedachte over het 'te makkelijk worden om te solliciteren' vind ik een interessante invalshoek waar ik nog niet eerder aan had gedacht. We zijn uiteindelijk bezig om de drempel zo laag mogelijk te maken voor de sollicitant maar het risico is inderdaad dat de reacties daardoor kwalitatief minder worden. De vraag is of dit opweegt tegen de voordelen die het met zich meebrengt.

Werven van personeel gaat meer en meer via de sociale media lopen. Dat denk ik is waar echter.... In het verleden heb ik o.a.op Zaterdag de voorpagina van de Telegraaf gebruikt om mensen naar ons toe te lokken. Dat werkte perfect want meer dan 200 mensen reageerde en legde in die tijd onze centrale plat. Veel gegadigden dus. Na het selectieproces bleven er zoals bedoeld was 5 mensen over. Uiteindelijk nam de opdrachtgever niemand aan want hij was teleurgesteld in de kwaliteit, met name de motivatie van kandidaten. Mijn conclusie nadien was: pas op met herrie maken en het kiezen voor snelle contacten. Als je een serieuze functie uit zet via de sociale media dan weet ik niet of dat de kwaliteit positief gaat beinvloeden? De tijd gaat het leren.

Jouw reactie Boudewijn is in lijn met die van Sven en kan ik daar in meekomen. Aan de andere kant wordt het heel lastig om alles vanuit je netwerk in te vullen. Ook dat netwerk zal moeten groeien. Uit 200 sollicitaties zouden toch makkelijk 5 gemotiveerde sollicitanten te halen moeten zijn. E.e.a. is ook afhankelijk van de boodschap die de vacature communiceert.

 

Bepaalde executive functies daargelaten is het prima mogelijk om via print en internet gemotiveerde mensen te werven.

RSS