Binnen één dag al (te) veel reacties op een vacature

Beste collega's,

Ik ben erg benieuwd wat jullie doen indien je binnen een paar dagen een groot aantal reacties krijgt op een vacature, waarvan de sluitingsdatum pas over een maand is. Sluit je de vacature eerder of laat je de vacature openstaan?

Voor mijn bedrijf maak ik briefselecties voor bedrijven die grote aantallen sollicitanten binnenkrijgen. Onlangs kreeg ik een nieuwe opdracht waarbij er op de eerste dag dat de vacature online stond al 150 reacties binnen kwamen. De opdrachtgever besloot de vacature na twee dagen te sluiten. Ik bemerkte dat veel van de sollicitanten van het eerste uur een algemene sollicitatie hadden gestuurd. Er was weinig aandacht aan de sollicitaties besteed en sollicitanten schreven niets over de specifieke vacature en hun motivatie om hierop te solliciteren. Mogelijk zijn serieuze kandidaten die meer aandacht aan hun sollicitatie wilden besteden nu buiten de boot gevallen.

Janneke Horseling
www.effectselect.nl

Aantal keer bekeken: 1747

Plaats een reactie

Reacties op dit bericht

Beste Janneke,

Wij komen hetzelfde tegen. Wij zetten nooit een einddatum in een vacature. Normaal gesproken sluit de vacature onmiddellijk op het moment dat deze is ingevuld. Als we op een algemene vacature heel veel reacties krijgen, kijken we gelijk vanaf de eerste dag wat er binnenkomt en selecteren we op afwijzingen en potentieel goede kandidaten. Afwijzingen worden vrij snel verzonden, waardoor er al een beperkte groep overblijft. Op het moment dat we voldoende "goede" kandidaten hebben, sluiten we de vacature en wordt er een keuze gemaakt tussen kandidaten die uitgenodigd worden voor een gesprek en degene die in portefeuille blijven.
Veel succes.
groet, Miriam Teunissen.

Hallo Janneke,

Vorig jaar hebben wij in ons team 3 vacatures opgevuld, ook hier kregen we erg veel reacties voor binnen. We hebben ons toch aan de officiele einddatum gehouden, want tussen de vele reacties zaten maar weinige potentiele geschikte kandidaten. Wellicht kun je de einddatum op 2 weken zetten.

Succes,
Renée

Beste Janneke,

Dat is voor ons heel sterk afhankelijk van de kwaliteit van de sollicitaties. Als er in de eerste lichting al uitstekende kandidaten zitten, sluiten we de vacature om teleurstellingen te voorkomen. Als dat niet het geval is, laten we een vacature online staan totdat we deze succesvol hebben ingevuld. Niet geschikte kandidaten worden dan wel op korte termijn geïnformeerd over de afwijzing, geschikte kandidaten krijgen een gesprek.

Ik denk dat veel afhangt van de soort vacature en de verwachtingen intern. Als er een duidelijk wensenlijstje bekend is en er is een kandidaat bij die daaraan voldoet, dan moet je geen gesprekken gaan voeren om gesprekken te voeren. Maar dat is mijn mening, veel keuze betekent niet automatisch een hogere slagingskans.

RSS